9 czerwca 2019 r. odbył się pierwszy zlot samochodów i motocykli zabytkowych na terenie kompleksu Zamku w Dąbrowie. Zorganizowali go:  Stowarzyszenie Ochrony Dóbr Kultury w Gminie Dąbrowa „Dąbrowskie Skarby”, Opolski Ruch Pojazdów Zabytkowych i Opolskie Stowarzyszenie Automobilistów przy wsparciu Uniwersytetu Opolskiego oraz Marszałka Województwa Opolskiego. Liczni partnerzy zapewnili ciekawy program oraz atrakcje dla rodzin, upominki i nagrody oraz bezpieczeństwo uczestników. Również świetnie przygotowano strefę gastronomiczną :).


Najważniejszym elementem zlotu było spotkanie i wystawa pojazdów u podnóża zamku. Obiekt nie jest na co dzień dostępny, ale tego dnia dla wszystkich miłników motoryzacji umożliwiono jego zwiedzanie. Dodatkowo zaprezentowano wystawę pt. „Zamek w Dąbrowie – opolska gwiazda Europy – Hochbergowie ostatni właściciel zamku w Dąbrowie”

W zlocie wzięły udział pojazdy wyprodukowane do 1994 r. Krajowy rynek samochodowy prezentowały różne wersje pojazdów: Fiat 125p (1976-1988); Fiat 126  600 (1976); Fiat 126p (1978-1999); FSM 126p BIS (1990); FSO 1500 Milicja (1985); FSO Polonez (1980-1996); Polski Fiat 125 Kombi (1981); Syrena 105 Bosto (1981); Warszawa 223 (1972); Warszawa M20 (1958) oraz Żuk A15 – straż pożarna (1989).

Z zagranicznych samochodów zlot odwiedziły: BMW E30  (1989); Buick Park Avenue (1992); Citroen DS 23 (1972); Essex Super SIX (1924); Ford Capri (1979); Ford Econovan Bus XLT (1988); Java 700 (1933); Jeep Grand Cherokee ZJ Limited (1994); MAN (1986); Mercedes Benz 190D (1984-1985); Mercedes 300SE (1986); Mercedes 190E (1991); Mercedes 260 E (1989); Mercedes 380SL (1984); Mercedes 450SL (1978); Mercedes SEC 560 (1987); Mercedes W115 (1976); Mercedes SL R129 (1989); Mercedes strażacki; Mitsubishi Sapporo (1988); Nissan Skyline R32 GTS (1989); Opel Olympia (1952); Porsche 911 Carrera 2 (1993); Skoda 105 S (1982); Skoda Felicja Roadster (1959); Skoda S100L (1976); Steyr pożarniczy (1991); VW Golf I Cabrio (1986); VW Golf (1983-1991); VW Scirocco GTII 1.8   (1990); VW Garbus (1958-1973); VW Polo (1987-1994); VW T3 (1990-1993); Wartburg 353 (1986) oraz Wołga Gaz (1963).

Można było także podziwiać następujące motocykle: BMW 850RT (2003); BMW R1100 LT; CZ 175 typ 450 (1962); Honda CB (1979); Honda Shadow (1991); Honda VTX (2004); K56 (1961); Jawa (1962); Junak (1963); K-750 (1991); M-72 (1957); MZ ES 250 (1968); NSU LUX 200 (1956) ; Romet Pony 301 (1989); WSK 125 (1977); WSK M06 (1972); WSK M06 B1 (1968); Yamaha Vstar 1100 (1997).

Organizatorzy zaprosili właścicieli aut także do uczestnictwa w rajdzie turystycznym zabytkowych samochodów po gminie Dąbrowa pt. Śladem Dąbrowskich zabytków. W drogę wyruszyło 30 pojazdów. Załogi poruszały się wg itinerera strzałkowego, odwiedzili m.in. miejscowości Chróścinę, Ciepielowice, Karczów, Niewodniki, w których są pałace. W punktach kontrolnych wykonywali odpowiednie zadania. Wyjątkowym miejscem na trasie była wizyta w Naroku w neogotyckim pałacu udostępnionym przez właściciela – Karola Galarę. Niezwykle ciekawą historię obiektu przedstawił Ireneusz Racławicki ze Stowarzyszenia „Dąbrowskie Skarby”.

Najlepsze miejsca w rajdzie zajęli:

  • kategoria: samochód krajowy: I miejsce: FSO Polonez 1500CE; II miejsce: PF 125p;  III miejsce: PF126p
  • kategoria: Samochód Zagraniczny:  I miejsce: VW Golf Mk I; II miejsce: Nissan Skyline R32 GTS; III miejsce: VW Scirocco
  • kategoria: Jednoślady: I miejsce: M72;  II miejsce: WSK M06; III miejsce: CZ175

Na koniec imprezy Organizatorzy uroczyście wręczyli nagrody w następujących kategoriach:

  • Mister – Samochód krajowy: FSO Polonez 1500
  • Mister – Samochód zagraniczny: Jawa 700
  • Mister – Jednoślad: WSK M06B1
  • Najstarszy pojazd: Essex Super Six
  • Najstarszy szofer: Stanisław Tabisz

Gratujemy zwycięzcom!

Gratulujemy  także Organizatorom świetnej inauguracji  nowej imprezy motoryzacyjnej. Zarówno tak liczny udział właścicieli zabytkowych pojazdów, jak i duże zainteresowanie ze strony publiczności potwierdzają atrakcyjność takich wydarzeń. Są one okazją do ciągłego poznawania historii motoryzacji, ciekawych opowieści szczęśliwych posiadaczy oryginalnych i wyjątkowych aut. Życzymy, by kolejna edycja przyciągnęła jeszcze więcej pasjonatów.

Do zobaczenia za rok :)

Zapraszamy do skorzystania również z naszego patronatu medialnego. Szczegółowe informacje: https://klassikauto.pl/zasady-obejmowania-patronatow-przez-klassikauto-pl/