Inwestowanie w samochody

Niektórzy inwestują w akcje i nieruchomości – inni w samochody. Chociaż to ryzykowny biznes, w dłuższej perspektywie może się opłacić. Trzeba tylko wybrać odpowiedni model, najlepiej rzadki, ekskluzywny i dobrze zachowany. Eksperci motoryzacyjni carVertical sporządzili listę samochodów, których wartość powinna w przyszłci pójść w górę i przynieść ich właścicielom zysk.


BMW M5 E34


Wielu kierowców uważa, że seria BMW serii M to rarytas, którego nigdy nie będą mogli kupić. Jednak na rynku pojazdów używanych można znaleźć również kilka tańszych „M-ek”. Jednym z ciekawszych przykładów jest BMW M5 E34.
Wprowadzony po raz pierwszy w 1988 roku, ten potężny sedan klasy premium posiada rzędowy, 6-cylindrowy silnik o pojemności 3,8 litra, który osiąga moc 335 KM. Cena wywoławcza tego klasycznego BMW M5 wynosi obecnie około 15 000 dolarów. Z roku na rok jego wartość szybko rośnie.

Ford Puma


To jedna z tańszych, ale obiecujących propozycji. Auto wygląda niekonwencjonalnie. Ze względu na ograniczony popyt Pumę produkowano tylko przez 5 lat. 20 lat później nazwę Puma przejął kompaktowy crossover, ale to już zupełnie inna bajka. Kolekcjonerzy i pasjonaci samochodów lubią nietypowe modele z lat 80-tych, więc ta „stara” Puma ma spory potencjał.

Honda S2000


Jeśli chcesz kupić rasowy samochód sportowy, którym można jeździć na co dzień nie znajdziesz nic bardziej praktycznego niż Honda S2000. Jest znacznie wygodniejsza i praktyczniejsza niż przyciasne Mazdy MX-5 i Toyoty MR2. Tak jak one doskonale się prowadzi, ale okazuje się znacznie szybsza. To stosunkowo prosty i niezawodny samochód. Ma napęd na tylne koła, atrakcyjny wygląd i wyjątkowy silnik o pojemności 2,2 litra i mocy 237 KM. Auto debiutowało w 1999 roku. Obecnie można je kupić za ok. 10,000-15,000 dolarów i wszystko wskazuje na to, że jego wartość będzie już tylko rosła.

Land Rover Discovery (Mk1)


Samochody terenowe Land Rovera znane są ze swoich możliwości off-roadowych i komfortu, ale nie z niezawodności. W porównaniu z nowszymi modelami, Land Rover Discovery 1. generacji jest przynajmniej dość prosty konstrukcyjnie a to przekłada się na jego niezawodność. Auto cieszy się olbrzymią popularnością wśród miłników off-roadu. Ze względu na wiek aut zachowanych w dobrym stanie jest coraz mniej a ich wartość wzrasta. Polecamy mocne i trwałe wersje V8.

Mazda MX-5 Miata (NA)


Mazda MX-5, znana również jako Miata, to poważny rywal Toyoty MR2. Pierwsza generacja MX-5 była produkowana w latach 1989-1997 i cieszyła się dużym zainteresowaniem. Ten samochód jest znany z dobrego prowadzenia i ma niezawodne 4-cylindrowe silniki, osiągające 133 KM. MX-5 jest jedną z najlepszych opcji dla osób, które szukają czegoś ciekawego a jednocześnie mają ograniczony budżet na zakup samochodu i liczą się z kosztami eksploatacji.

Mercedes-Benz 190 (W201)

Archivnummer: 86F138

Mercedes-Benz 190 (W201) był w pewnym momencie niezwykle popularnym modelem, a obecnie jego wartość systematycznie rośnie. W latach 70-tych Mercedes-Benz przeznaczał na produkcję nowych samochodów 10 razy większy budżet niż jego rywale, w związku z tym jego starsze modele nazywane są niezniszczalnymi. Najmocniejsza wersja 190 E 2.5-16 Evolution II kosztuje teraz setki tysięcy dolarów. Wciąż jednak można kupić znacznie tańsze, ale bardzo interesujące odmiany z silnikiem o pojemności 2,3, 2,5 lub 2,6 litra.

Mercedes-Benz C63 AMG V8


Wielu producentów samochodów wypuszcza nowe modele z mniejszymi silnikami, stopniowo zmierzając w kierunku wersji elektrycznych. Dotyczy to niestety także Mercedesów z rodziny AMG. W 2015 roku zaprzestano produkcji legendarnego Mercedesa C63 AMG. Był to ostatni model z klimatycznym 6,2-litrowym silnikiem V8. Ponieważ nie wprowadzono godnego następcy, dobrze utrzymane, używane wersje V8 stały się doskonałą lokatą kapitału.

Mitsubishi Lancer Evolution IV


Wprowadzony w 1996 roku Lancer Evolution IV jest jednym z najbardziej pożądanych modeli nawiązujących do rajdowych legend. Ceny: już od 12.000-15.000 dolarów. Samochód jest wyposażony z turbodoładowany, 4-cylindrowy silnik osiągający w podstawowej wersji 276 KM. W 2015 roku Mitsubishi zaprzestało produkcji Lancera Evolution, aby skupić się na samochodach hybrydowych i elektrycznych. Ten fakt wpływa oczywiście na wzrost wartości klasycznych, sportowych modeli spod znaku trzech diamentów.

Toyota MR2 (Mk1)


Toyoty MR2 mają wszystko, czego mógłby sobie życzyć prawdziwy miłnik jazdy – napęd na tylne koła, silnik umieszczony centralnie, bezpośredni układ kierowniczy i manualną skrzynię biegów. Polecamy uwadze pierwszą generację tego modelu. Waży niespełna tonę, a jej najciekawsza wersja jest wyposażona w doładowanie mechaniczne i osiąga „setkę” w ok. 6,5 sekundy. To wyjątkowy, klasyczny samochód sportowy z 2 siedzeniami i otwieranymi reflektorami.

Volkswagen Phaeton


Luksusowy Phaeton wprowadzony do gamy Volkswagena w 2002 roku został przyjęty bardzo chłodno, a jego wyniki sprzedaży uplasowały się znacznie poniżej oczekiwań. Nie potrafił skutecznie konkurować z takimi modelami jak Audi A8, BMW serii 7 czy Mercedes-Benz klasy S. Technicznie był dla nich rywalem równorzędnym, ale przeszkodą okazał się znaczek na masce. W 2016 roku producent dał za wygraną i auto zniknęło z oferty. Na rynku wtórnym można jeszcze kupić używanego Phaetona stosunkowo tanio, ale (ceny rozpoczynają się od poziomu 3-4 tys. dolarów), ale wiadomo już, że wartość tego doskonale wyposażonego, luksusowego samochodu będzie już tylko rosła.

Matas Buzelis, ekspert motoryzacyjny, carVertical:
Inwestowanie w samochody wymaga wiedzy o ich historii i znajomości oczekiwań rynku. Kluczem do sukcesu jest w tym wypadku powstrzymanie się od podejmowania impulsywnych i opartych na emocjach decyzji. Trzeba wybrać odpowiedni model, odszukać zadbany egzemplarz w dobrej cenie, uzbroić się w cierpliwość, a później… wyczuć odpowiedni moment i odsprzedać po znacznie wyższej cenie.

Tekst: carVertical, zdjęcia: producenci