W dziale publikacji KlassikAuto.pl nie mogło zabraknąć także książki dla miłników jazdy 4×4. Prezentujemy przewodnik opracowany przez Grzegorza Surowca. To przede wszystkim prezentacja technicznej strony pojazdu, specyfiki jazdy w terenie oraz zasad zapewniających przyjemność i bezpieczeństwo użytkownikowi pojazdu terenowego.

We wprowadzeniu czytamy słowa autora:

Początki rekreacyjnego off-roadu wiążą się z okresem po II wojnie światowej, kiedy w prywatne ręce trafiły pojazdy wycofane z armii. W latach 50. na rynku dostępne były głównie proste terenówki wzorowane na pojazdach militarnych. Sytuacja diametralnie zmieniła się w latach 60. kiedy pojawiły się pierwsze SUV-y, czyli auta reakreacyjno-użytkowe. Wtedy też pojawiły się pickupy, które z typowo użytkowych pojazdów ewoluowały w kierunku uniwersalnych samochodów osobowych dysponujących napędem 4×4. (…)
W książce zawarłem porady odnośnie tego, jak radzić sobie w terenie, uwzględniając ukształtowanie oraz rodzaj podłoża. (…) Podstawowa znajomość tematu mechaniki i budowy pojazdu terenowego pomoże zrozumieć sposób działania poszczególnych podzespołów, podobnie jak informacje o niezbędnych akcesoriach oraz sposobie ich użytkowania.
Podręcznik ten zawiera wiedzę teoretyczną z zakresu jazdy terenowej, jednak należy mieć świadomość, że dopiero wsparta doświadczeniem teoria pozwoli nabrać sprawności koniecznie do pokonywania przeszkód, które można spotkać na bezdrożach.” (zob. Start do wielkiej przygody, str. 3)

Książka jest bogato ilustrowana, zawiera szereg danych technicznych, zestawień oraz przydatnych wskazówek praktycznych dla użytkowników samochodów terenowych. Zawartość podręcznika podzielono wg następującego spisu treści:

  • Parametry terenowości
  • Przed drogą
  • Prowadzenie
  • Poruszanie się w konwoju
  • Odbiorniki GPS
  • CR radio
  • Koleiny i pofałdowanie terenu
  • Na pochyłciach
  • Błoto
  • Woda
  • Piasek
  • Kamienie i skały
  • Śnieg i lód
  • Holowanie i pomoc w terenie
  • Konstrukcja nadwozia
  • Zderzaki skrzynkowe i płyty osłonowe
  • Orurowanie
  • Rodzaje silników
  • Napęd rozrządu
  • Turbosprężarka
  • Układ dolotowy
  • Oleje silnikowe
  • Dodatkowe zbiorniki paliwa
  • Skrzynie automatyczne i manualne
  • Rozdział napędu
  • Przeguby na wałach i półosiach
  • Blokady 100%
  • Mechanizmy różnicowe o zwiększonym tarciu wewnętrznym
  • Zawieszenia zależne
  • Zawieszenia niezależne
  • Układ hamulcowy
  • Amortyzatory
  • Układ kierowniczy
  • Felgi
  • Opony
  • Hi-lift
  • Wyciągarki
  • Wyciągarki w pracy
  • Reflektory LED
  • Bagażniki dachowe
  • Bagażniki do przewozu rowerów
  • Namioty dachowe
  • Skrzynie do transportu
  • Przygotowanie samochodu do zimy
  • Niezbędne wyposażenie dodatkowe

O autorze:

GRZEGORZ SUROWIEC – dziennikarz, podróżnik, rajdowiec, uczestnik wypraw w najodleglejsze rejony świata, między innymi do Meksyku, Malezji, Chin, Mozambiku, Kenii, Kanady, USA, od dwudziestu lat związany z miesięcznikiem „OFF-ROAD PL”, na łamach którego publikuje swoje teksty, obecnie redaktor naczelny. Przygodę z samochodami terenowymi rozpoczął jeszcze na początku lat dziewięćdziesiątych. Przygotowując pojazdy do rajdów i wypraw, nabył wiedzę praktyczną z zakresu tuningu i dodatkowego wyposażenia. Z racji wykonywanej profesji i zamiłowania do motoryzacji zasiadał za kierownicą prawie każdego auta z napędem na cztery koła, jakie zostało wyprodukowane na przestrzeni ostatnich trzech dziesięcioleci. (zob.: https://akademia4x4.off-road.pl/)

Książka dostępna w Internecie: na stronie wydawcy: https://sklep.off-road.pl/sklep/sklep/akademia/akademia4x4/ .