Ten klasyk to jedna z najbardziej niezwykłych konstrukcji okresu powojennego. Zaprojektowany został przez pioniera lotnictwa profesora Dorniera. „Janus” kontynuował koncepcję Isetty o oszczędzające miejsce wejście z przodu – dodając jeszcze wejście z tyłu i miejsca siedzące dla dwóch pasażerów, którzy wygodnie siedzieli tyłem do pasażerów siedzących z przodu. Zastosowano niemalże identyczne, otwierających się niczym w BMW Isettce, drzwi. Widoczność w każdym kierunku była doskonała. Silnik był zamontowany razem ze zbiornikiem paliwa i małym bagażnikiem pomiędzy obiema „ławkami”. Widoczność w każdym kierunku była doskonała.
Miejsca do spania
Samochód powstał z powojennej potrzeby stworzenia „motocykli z dachem”. Stworzono idealny pojazd miejski dzięki zaprojektowaniu na niewielkiej przestrzeni miejsca do transportu dla czterech osób. Ponadto Zündapp posiadał też możliwość składania siedzeń, przez co wygodnie mogły w nim spać nawet dwie osoby!
Producent określał mały samochód, jako prawdziwy przełom w dziedzinie motoryzacji, który miał być kolejnym krokiem w przyszłość. Był to jedyny samochód wyprodukowany przez firmę motocyklową Zündapp. Niestety „Janus” nie odniósł komercyjnego sukcesu. Został zaprezentowany w czerwcu 1957 roku, a produkcja zakończyła się w październiku 1958 roku.
Innowacyjny ale zbyt drogi
Pod koniec lat 50. era spartańskich pojazdów już się kończyła, a klienci chcieli „prawdziwych” samochodów. W przypadku „Janusa” było to zrozumiałe: przy cenie 3.470 DM za Janusa, nabywcy woleli zapłacić dodatkowo 320 DM za solidnego VW Beetle. I właśnie to sprawia, że jest on dziś tak rzadki.
Wizerunek Zündappa Janusa wykorzystano też w kultowym filmie animowanym „Auta 2” (reż. Brad Lewis, John Lasseter) z 2011 roku. Mowa tu oczywiście o niezbyt przyjaznej postaci Profesora Z, który należał do gangu zbuntowanych gratów.
For sale / opportunity to buy ?
Ten egzemplarz ze zdjęć jest modelem z pierwszej ręki i został wycofany z eksploatacji w 1975 roku. Oryginalne dokumenty samochodu zostały zachowane. Przypuszczalny, oryginalny przebieg to 15 878 km. W ostatnich latach ten mini car był częścią kolekcji samochodów i został profesjonalnie odrestaurowany. Do kupienia teraz w Classic Remise Berlin. Cena: 33 800 Euro
……………………………………..
Extrem selten – einer der aussergewöhnlichsten Konstruktionen der Nachkriegszeit. Entworfen vom Luftfahrt-Pionier Profesor Dornier.
Der „Janus” setzte der Idee der Isetta mit dem platzsparenden Einstieg vorn noch eins drauf – auch hinten sollten noch zwei Mitfahrer „Rücken-an- Rücken” mit den Vornsitzenden bequem sitzen können. Der Motor war zusammen mit dem Tank und einem kleinen Stauraum zwischen den beiden Bänken verbaut – also als „Mittelmotor”.
Geboren aus der Not der Nachkriegszeit, ,”Motorräder mit Dach” zu schaffen, hatte man aufgrund der Bauweise minimaler Grundfläche und der Beschränkung auf das Notwendigste zur Beförderung von vier Personen ein ideales Stadtfahrzeug geschaffen.
Es war das einzige Automobil der angesehenen Motorradfirma Zündapp, denn leider war der „Janus” kein wirtschaftlicher Erfolg – im Juni 1957 vorgestellt, endete die Produktion bereits wieder im Oktober 1958.
Denn Ende der 50er Jahre war die Zeit der spartanischen „Rolle-Mobile” schon wieder vorbei und die Käufer wollten „richtige” Automobile. Im Fall des „Janus” auch gut nachvollziehbar: beim Preis von DM 3 470 – für den Janus legte man lieber noch DM 320 – drauf und erhielt dafür einen soliden VW Käfer. Und genau das mach ihn heute so selten.
Dieses Exemplar kommt aus Ersthand und wurde 1975 stillgelegt. Der orginale KFZ „Papp”- Brief ist erhalten und wird mitgegeben. Der mutmasslich originale km stand beträgt 15 878 km. Während der letzten Jahre stand dieses Kleinod in einer Kleinwagensammlung und wurde fachmännisch restauriert, wozu auch die komplette Überholung des Morors gehörte. Preis: 33 800 Euro
Źródło: PreSelect – Buro Burkhard Steins, Classic Remise Berlin