Dlaczego interesujesz się zabytkową motoryzacją?
Od najmłodszych lat interesowałem się szeroko rozumianą techniką i pojazdami kołowymi. Początkowo był to rower, później motorower i samochód. Zainteresowanie przerodziło się w pasję i sposób na życie. Ukończyłem Technikum Samochodowe w Łodzi, po czym skończyłem studia na Wydziale Mechanicznym Politechniki Łódzkiej. Pracuję jako manager Działu Metalurgii w AAM Drivline Świdnica. W ramach pracy zawodowej mam przyjemność współtworzyć, rozwijać i budować najnowocześniejsze napędy samochodów osobowych, w tym napędy elektryczne (będące przyszłością napędów samochodowych) dla liderów branży motoryzacyjnej np. AMG (model GT4), Jaguar (model I-Pace) i inne.
Dlaczego interesujesz się takim autem?
Skupiłem się ostatnio na Fiacie 125p z 1976 roku. Pasjonuje mnie motoryzacja okresu lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych (youngtimery). Fascynują mnie auta posiadające duszę/charakter, lub z którymi jestem emocjonalnie związany. W tym przypadku Fiat 125p jest pierwszym samochodem, który pamiętam z okresu dzieciństwa. Wyobraźcie sobie, że w wieku 4 lat rodzice zabrali mnie na giełdę samochodową, gdzie chcieli sprzedać swojego wysłużonego Fiata 125p. W owym czasie nie zdawałem sobie sprawy, co to za miejsce i co to za ludzie oglądają zewsząd nasz samochód. Jednak w momencie, kiedy tata powiedział „wysiadaj, idziemy na autobus” dotarło do mnie, że ten Pan, który stoi obok mojego taty zabierze mi „mojego Fijata”. Co mógł zrobić zrozpaczony chłopiec, któremu zabierają „plac zabaw”- ano rozpłakać się i nie pozwolić wyciągnąć się z auta tak długo, jak mogłem.
Jak i kiedy kupiłeś ten samochód?
Auto kupiłem w lipcu 2011 roku od swojego Wuja „Henia”, który z racji problemów zdrowotnych zdecydował się „oddać” mi swojego klasyka. Wujo był pierwszym właścicielem, co oznacza, że od 1976 roku Fiat jest w naszej rodzinie.
Czy auto jest „fabryczne”, czy ma jakieś modyfikacje?
Auto zostało ,,zmodyfikowane” dwukrotnie. Pierwszy raz do „modyfikacji” został zmuszony mój Wujo. Ze względu na wady fabryczne (perforacje poszyć karoserii) przyznano mu przydział na nową karoserię i tak pierwotna, klasyczna karoseria została zmieniona na ówcześnie dostępną karoserię MR.
Czy wyobrażacie sobie w dzisiejszych czasach, że autoryzowany serwis (w owym czasie POLMOZBYT) „przekładałby” wszystkie elementy w ramach naprawy gwarancyjnej? Czy wyobrażacie sobie, że pomimo przyznania przydziału nowej karoserii Wujo czekał na tę „akcję serwisową” kilka lat (na tyle długo, że w miedzy czasie Fiat przeszedł facelifting).
Druga modyfikacja to już moje dzieło polegające na stworzeniu „repliki” Fiata 125 GTJ. Auta szczególnie interesującego z uwagi na swoją historię (z przyczyn dlaczego zdecydowano się na jego stworzenie, warunkach w jakich powstał, osobom dzięki którym powstał i osiągnięć jakich dokonał pomimo wielu przeciwności losu).
Fiat 125 GTJ
powstał w Ośrodku Badawczo Rozwojowym FSO, pod kierunkiem kierowcy Andrzeja Jaroszewicza, syna byłego premiera. Przeznaczony był do wyścigów torowych. Powstały dwa modele wyposażone w silnik 2000 DOHC z Fiata 132p o mocy 112 KM. Pozwalał on na osiągnięcie prędkości maksymalnej 185 km/h[41]. Jeden z prototypów w późniejszym czasie wyposażono w silnik 1.8 o mocy 198 KM co sprawiało, że 125p mógł rozpędzić się w zależności od ustawień od 220 do 240 km/h [Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Polski_Fiat_125p]
Czy sam odnawiałeś samochód?
Prace lakiernicze i tapicerskie zostały wykonane w profesjonalnych pracowniach, wszystkie pozostałe wykonałem w pełni samodzielnie. Aha przepraszam – jeszcze przegląd techniczny musiałem wykonać w autoryzowanej stacji diagnostycznej.
Ile kosztowały prace remontowe, modyfikacje?
Lakierowanie kosztowało 7500 zł, a tapicer zażądał 1500 zł. Oczywiście pozostałe prace wykonane samodzielnie kosztowały mnie sporo dobrze spędzonego czasu. Jak każdy projekt, odbudowa samochodu wiąże się z mniejszymi lub większymi problemami. Ja osobiście traktuję je jako wyzwania, które wcześniej lub później osiągam. W tym przypadku największym wyzwaniem było wygospodarowanie potrzebnego na odbudowę czasu.
Jakie ma zalety, wady?
Jest unikalny, pozwolił mi się spełnić i rozwinąć. Jeśli chodzi o wady – jeśli jakieś posiada, to i tak je akceptuję.
Czy konstrukcja pojazdu zawiera jakieś ciekawe rozwiązanie techniczne?
Nic szczególnego.
Często nim jeździsz? Jak go użytkujesz?
Niestety rzadko nim jeżdżę. Auto użytkuję okazjonalnie. Ale jest praktyczny w codziennej eksploatacji. Staram się ograniczyć mu kontaktu z solą i dziurami w nawierzchni.
Ile kosztuje eksploatacja tego auta?
Kosztami eksploatacji są tak naprawdę koszty paliwa i materiałów eksploatacyjnych (filtry, oleje, klocki).
Jaka jest dostępność części zamiennych?
Części są dostępne, znaleźć je można jeszcze w tzw. osiedlowych sklepach.
Gdzie i jak auto jest przechowywane?
Auto obecnie stacjonuje pod carportem.
Czy uczestniczysz w rajdach i zlotach?
Niestety do tej pory nie uczestniczyłem w rajdach i zlotach, ale mam nadzieje, że w nadchodzącym sezonie to się zmieni. Nie uczestniczyłem z dwóch powodów, po pierwsze ze względu na brak czasu, a po drugie ze względu na ograniczoną ich liczebność w centralnej Polsce.
Należysz do jakiego klubu lub stowarzyszenia?
Tak – Automobil Klub Łódzki
Komu polecasz to auto?
Każdemu kto chce odbyć podróż w czasie do lat osiemdziesiątych.
Co byś doradził tym, którzy by chcieli kupić taki samochód?
Takiego nie kupią – trzeba go zbudować. Tym, którzy chcieliby go zbudować, to życzę determinacji i czasu.
Czy zamierzasz kupić kolejne zabytkowe aut?
Mam dwa kolejne (Garbusa 1300 i Opla Rekorda C), które czekają w kolejce na odbudowę/modyfikacje. Nie mniej jednak nie wyczerpują one moich zainteresowań.
Pozdrawiam Czytelników KlassikAuto.pl
Andrzej Malasiński
Od Redakcji:
Zapraszamy Wszystkich do podzielenia się informacjami na temat swojego zabytkowego auta. Odpowiedzi na poniższe pytania prosimy przesłać e-mailem na adres Redakcji: [email protected] W załączeniu do wywiadu: kilka zdjęć – maksymalnie 12. Materiały, które będą przez nas opublikowane, będą nagrodzone upominkiem. ZAPRASZAMY. Przykładowe pytania do wywiadu: https://klassikauto.pl/zapraszamy-do-udzielania-wywiadow/