Imola

Motor Valley znajdująca się w okolicach Bolonii i Modeny to nie jedyne we Włoszech miejsce, gdzie kieruje się pasjonat motoryzacji! Będąc we Włoszech północno-wschodnich warto odwiedzić również małą miejscowość Imola (mój Fiat Uno jest w kolorze Blu Imola, więc był kolejny asumpt ku skierowaniu się do tego miasteczka), ale głównym magnesem jest legendarny Tor Imola – „Circuito Enzo Dino Ferrari”, który tego roku obchodzi swe 70-lecie, a 1 maja 2024 r. uczczono również 30-tą rocznicę tragicznej śmierci Ayrtona Senny na tymże Torze.

Ayrton Senna

Z tej smutnej okazji – Tor udostępniono fanom Formuły 1 do zwiedzania… W skupieniu obeszliśmy niecały 5-cio kilometrowy tor, a następnie udaliśmy się na wystawę pamiątek po Mistrzu. W salach obiektu odbywały się konferencje, pokazywano firmy z epoki triumfów Ayrtona. Łza w oku się kręciła, również z powodu wspomnień młodości, kiedy to Ayrton Senna był niekwestionowanym mistrzem kierownicy!

Fabbrica Italiana Automobili Torino

Z Imoli poprzez San Marino udaliśmy się do kolejnego must see we Włoszech: Turynu, kolebki koncernu F.I.A.T. – „Fabbrica Italiana Automobili Torino”, czyli „Włoskiej Fabryki Samochodów w Turynie”, która tego roku niezbyt hucznie obchodzi swe 125 lecie. Oczywiście udałem się na Corso Giovanni Agnelli 200 w dzielnicy Lingotto, gdzie do dziś stoi legendarny, 7-kondygnacyjny budynek z lat 20-tych XX w., w którym mieścił się zarząd i fabryka z torem testowym na jego dachu. Aktualnie budynek jest własnością innego przedsiębiorstwa (i nie jest to „Stellantis”), w części hal produkcyjnych jest galeria handlowa… Na dachu – torze testowym jest „Pinacoteca Giovanni e Marella Agnelli & La Pista 500”, z których rozpościera się piękny widok na nieżone Alpy i miasto. Sam tor przekształcono w ogród częściowo „pochłaniający” asfalt dachu metaforycznie tak, jak ww. „Stellantis” bezwzględnie pochłania „Fiata”… Jedyne, co jeszcze świadczy o tym, że był tu kiedyś „Fiat”, to napis ułożony z kamieni w bruku przed budynkiem i w tynku, wysoko, na cokole budynku…

Stellantis and FCA Heritage

W równie legendarnej fabryce „Fiata” w Mirafiori jest teraz „Stellantis”, po fiacie nie ma śladu, a w jednej z hal produkcyjnych ulokował się „FCA Heritage” – muzeum koncernu, które nie jest zbyt przyjazne dla zwiedzających. Jest tam jakiś zapętlający się system kupowania biletów tylko przez Internet i to z 48h wyprzedzeniem, wokół brak jakichkolwiek miejsc parkingowych, a zatrzymanie się na wydaje się wolnym miejscu – grozi surowym mandatem, ponieważ wszystkie miejsca parkingowe są dla miejscowej ludności z upoważnieniami. Także w bramie wjazdowej ochroniarze przeganiają, ponieważ jest to brama funkcjonującego zakładu produkcyjnego „Stellantis”, nie mającego niczego wspólnego z HUB

Museo Automobile Torino

W Turynie (poza oczywistymi atrakcjami) warto odwiedzić Museo Automobile Torino, w którym znajduje się m.in. dwuosobowy Fiat 8001 Turbina z 1954 r. z… silnikiem turbinowym. Jest to pierwszy tego typu europejski samochód w historii!

Największy kalendarz imprez motoryzacyjnych w Polsce:

Szczegóły na cały rok: https://klassikauto.pl/kalendarz/ Jest on na bieżąco uzupełniany!

Patronat medialny KlassikAuto.pl