Volvo LCP 2000 Klassikauto.pl

Wydawać by się mogło, że ekologiczne podejście do motoryzacji jest modnym trendem kilku ostatnich lat. Nic bardziej mylnego. O wpływie samochodów na otaczające nas środowisko myślano już wiele lat temu. Szlaki w tym temacie przecierały rewolucyjne rozwiązania, którymi do dziś szczycą się samochody marki Volvo.

Ochrona środowiska w przeszłci – Volvo LCP 2000 i S60

W 1979 roku inżynierowie z Volvo rozpoczęli pracę nad eksperymentalnym samochodem przyszłci. Oznaczony symbolem LCP2000 prototyp miał spełniać wymogi, jakie wstępnie zakładano na rok 2000. Gotowy do testów drogowych i zarazem przyjazny środowisku pojazd zaprezentowano światu w 1983 roku. Jego nowoczesną konstrukcję stanowiły materiały lekkie, których użyto także przy budowie silników turbodiesla. Testowano dwa rodzaje ekonomicznych jednostek o mocy 50 i 90 KM, z czego mocniejszy wariant mógł być zasilany dowolnym paliwem olejowym.

Cel był jeden – samochód oraz podzespoły użytego do jego powstania miały być bezpieczne dla środowiska. Prototyp ważył mniej niż tonę, a w jego wnętrzu bezpiecznie mogły podróżować 4 osoby. Pasażerowie siedzący z tyłu korzystali z kanapy odwróconej do kierunku jazdy, co w tamtym czasach było naprawdę odważnym pomysłem. Łączna liczba konceptów  wyniosła 4 sztuki. Utrzymane w oryginalnym stanie Volvo LCP4 do dnia dzisiejszego możemy oglądać na stałej wystawie w oficjalnym Muzeum Volvo. Choć awangardowy LCP2000 pozostał w sferze prototypowej, ekologiczne rozwiązania szwedzkiego koncernu wciąż były rozwijane.

Volvo LCP 2000 Klassikauto.pl

Po 1989 roku Volvo zredukowało ilość rozpuszczalników w materiałach zabezpieczających samochody przed korozją, natomiast na przełomie wieków, większość samochodów z  widniejącym na emblemacie, astronomicznym symbolem planety Mars kwalifikowała się jako pojazdy o niskiej emisji. Za przyjazny środowisku uznano też model S60, który w mig zawojował rynkiem rodzinnych sedanów.

Volvo S60 Klassikauto.pl

Znajdujące się w jego wnętrzu materiały były pozbawione jakichkolwiek niebezpiecznych substancji, a praktycznie każdy z elementów jego karoserii mógł być poddany recyklingowi. Stosowane podczas samego procesu produkcji farby powstawały na bazie wody, co było mądrym posunięciem. Co więcej, chłodnica Volvo S60 była fabrycznie wyposażona w specjalną powłokę PremAir, która pozwalała filtrować powietrze i przekształcać aż 75% ozonu w tlen. Jak na początek lat dwutysięcznych, rozwiązania te były naprawdę zaawansowane.

Volvo S60 Klassikauto.pl

Volvo EX30 – elektryk na miarę dzisiejszych czasów

Aktualnie, coraz więcej marek samochodowych posiada w swojej ofercie pojazdy elektryczne lub hybrydowe. Niemałym doświadczeniem w tej dziedzinie może pochwalić się Volvo, które od 2023 roku posiada w swojej gamie najmniejszego SUV-a, jakim jest model EX30. Jego polska premiera miała miejsce w lipcu zeszłego roku w Warszawie. To kompaktowy samochód dla ludzi oryginalnych, które pragną od życia czegoś więcej i nie szukają zwykłego środka transportu. Design auta zdominowany jest przez kanty, które zauważysz nawet na wielofunkcyjnej kierownicy o sportowym charakterze. Nie brakuje w nim jednak młodzieńczego wigoru i stylistycznych nawiązań do najnowszego Volvo EX90.

Szwedzcy projektanci po raz kolejny udowodnili, że nowoczesne samochody wcale nie muszą być nudne i identyczne. W Volvo EX30 do wyboru mamy aż 3 wersje wydajnych napędów elektrycznych, które są gwarancją doskonałego przyśpieszenia i czystej ekonomii. Ładowanie każdego z tych silników w przedziale 10-80% nie zajmie Ci nawet 30 minut! Podstawowa jednostka o mocy 272 KM, 100 km/h osiąga w czasie zaledwie 5,7 sekund! Prędkość maksymalna każdej z elektrycznych jednostek wynosi 180 km/h:

  • Single Motor (RWD), 272 KM, bateria o pojemności 49 kWh, zasięg: 344 km
  • Single Motor Extended Range (RWD), 272 KM, bateria o pojemności 69 kWh, zasięg: 476 km
  • Twin Motor Performance (AWD), 428 KM, bateria o pojemności 69 kWh, zasięg: 460 km

Minimalizm, który da się lubić

Oparte na platformie SEA Volvo napędza silnik elektryczny, przez co na pasie przednim nie znajdziemy masywnej atrapy grilla. Przód wozu zdobi jedynie tradycyjne logo, które rozpościera się między dwoma dynamicznie zarysowanymi reflektorami. Tylne światła nowego EX30 składają się z dwóch oddzielnych kloszy. Ich zarys może nam się kojarzyć z podłużnymi, jednolitymi lampami, które odmieniły oblicze Volvo ponad 20 lat temu. Jeśli dobrze przypatrzymy się ich dolnej części, bez trudu odnajdziemy  niewielki napis Volvo, który podświetlany jest na kolor czerwony. Czyż nie jest to genialne?

Nowe Volvo EX30 dostarcza kierowcy nieznanych dotychczas doznań. Centrum minimalistycznego wnętrza jest przejrzysty ekran o przekątnej wynoszącej 12,3 cala, który odpowiedzialny jest za większość procesów zachodzących w aucie. Klamki bocznych drzwi wkomponowane zostały w srebrne listwy, przez co ich kształt nie zaburza futurystycznej wizji projektantów. Podobnie jest ze schowkiem umieszczonym tuż pod ekranem, a nie naprzeciwko  pasażera, jak to zazwyczaj bywa. Przy samym końcu podłokietnika ulokowano kilka przycisków oraz zestaw praktycznie wysuwanych cupholderów. Zajmujące miejsce z tyłu osoby mają do dyspozycji dwa gniazda ładowania typu USB-C, nad którymi ulokowano przyciski do otwierania szyb tylnych. Godnym pozazdroszczenia udogodnieniem EX30 jest też przeszklony panel dachowy, który wyposażony w specjalną powłokę, skutecznie chroni wnętrze auta przed zbytnim nagrzaniem w upalne dni.

Volvo ex30

Stylowe fotele dostępne w kilku wariantach kolorystycznych są bardzo komfortowe i miękkie w dotyku. Ich ergonomiczna budowa zapewnia też maksymalne bezpieczeństwo kręgosłupa w razie wypadku. EX30 jest obecnie jednym z najbezpieczniejszych SUV-ów dostępnych na rynku. Wyposażono go w innowacyjny pakiet Driver Assistance, w którego skład wchodzą liczne systemy ostrzegawcze, kamera 360° czy Park Pilot Assist, którego jedną z zalet jest wyszukiwanie wolnych miejsc parkingowych. Podróżując Volvo EX30 możemy czuć się pewnie w różnych warunkach.

Sprawdź Volvo EX30

Rozglądając się za elektrycznym SUV-em Volvo warto zapoznać się z ofertą autoryzowanego salonu sprzedaży Volvo Car Wrocław-Bielany. Za sprawą dostępnego na stronie FORMULARZA można umówić się na jazdę testową dostępnym na miejscu samochodem.

Atrakcyjny program „Mój Elektryk” umożliwia dokonanie rezerwacji nowego Volvo EX30, którego ceny zaczynają się od 169 900 zł brutto w leasingu 105%. Pierwsza rata leasingu wynosi zaledwie 1 zł.

Klikając TUTAJ możesz dokonać indywidualnej konfiguracji jednej spośród trzech wersji wyposażenia: Core, Plus lub Ultra, a także wybrać dogodny sposób finansowania.

Volvo ex30

Volvo Car Wrocław-Bielany – Autoryzowany Dealer Volvo: 

www.volvocarwroclawbielany.pl

VOLVO CAR WROCŁAW-BIELANY
Wrocławska 1
55-040 Bielany Wrocławskie
Tel.: 71 722 10 00

 

Źródła informacji: volvocarwroclawbielany.pl, volvocars.pl, archiwalne materiały prasowe Volvo
Źródła zdjęć: volvocarwroclawbielany.pl, www.media.volvocars.com, Michał Łobacz, Centrala Volvo