Usterki AdBlue

AdBlue to wodny roztwór mocznika, który jest stosowany w pojazdach z silnikami wysokoprężnymi w celu redukcji emisji tlenków azotu (NOx) w spalinach. System selektywnej redukcji katalitycznej (SCR — Selective Catalytic Reduction) wtryskuje go do układu wydechowego, gdzie dzięki tej technologii toksyczne emisje są przekształcane w nieszkodliwy azot i parę wodną. Jest to szczególnie istotne dla spełnienia norm ekologicznych, takich jak Euro 5 i Euro 6.

Wcześniej taką konstrukcję stosowano jedynie w najbardziej zaawansowanych pojazdach – na przykład w maszynach specjalistycznych. Jednak obecnie SCR i AdBlue są aktywnie wykorzystywane również w pojazdach z silnikami wysokoprężnymi, w tym samochodach osobowych.

Jakie bywają usterki systemu AdBlue

System AdBlue, choć stosunkowo prosty w działaniu, jest jednak dość wrażliwy na różne czynniki. Wśród najczęstszych usterek:

  • krystalizacja AdBlue na skutek nieprawidłowej temperatury przechowywania;
  • zanieczyszczenie płynu lub używanie niecertyfikowanego produktu;
  • usterka pompy lub wtryskiwacza;
  • awarie czujników poziomu i temperatury;
  • błędy elektroniczne w sterownikach (ECU/ECM);
  • zamarzanie systemu w okresie zimowym.

Nie należy się jednak martwić – problemy te są rozwiązywalne. Nowoczesne warsztaty samochodowe nauczyły się sprawnie i szybko naprawiać takie systemy – na przykład STS w Warszawie.

Co się dzieje, gdy AdBlue ulega awarii

W przypadku usterki systemu AdBlue komputer pokładowy pojazdu z reguły wyświetla ostrzeżenie. Jeśli problem nie zostanie usunięty na czas, silnik może przejść w tryb awaryjny lub zostać całkowicie zablokowany do momentu usunięcia usterki. W nowych pojazdach może być nawet ograniczona możliwość uruchomienia silnika po kilku ponownych uruchomieniach.

Dlaczego właściciele pojazdów wyłączają AdBlue

Istnieje kilka powodów, dla których niektórzy kierowcy świadomie decydują się na wyłączenie systemu AdBlue:

  • Wysoki koszt naprawy. W przypadku awarii wymiana komponentów SCR może kosztować niemało — szczególnie w przypadku pojazdów ciężarowych.
  • Regularne awarie. Niektórzy właściciele borykają się z częstymi błędami systemu, nawet po naprawie, co prowadzi do straty czasu i pieniędzy.
  • Problemy w okresie zimowym. Podczas silnych mrozów AdBlue może zamarzać, szczególnie jeśli system podgrzewania jest niesprawny lub nie istnieje.
  • Użytkowanie pojazdu poza krajami o rygorystycznych wymogach ekologicznych. Na przykład na terenach wiejskich lub poza UE, gdzie kontrola emisji spalin nie jest tak surowa.
  • Zmniejszenie kosztów eksploatacji. Kierowcy pojazdów użytkowych czasami wyłączają AdBlue, aby uniknąć kosztów tankowania płynu i obsługi technicznej.

Choć może się to wydawać wygodnym rozwiązaniem, warto pamiętać o potencjalnych ryzykach — zarówno dla pojazdu, jak i dla kierowcy z punktu widzenia prawnego.

Czy można wyłączyć AdBlue

Tak, technicznie system AdBlue można wyłączyć — zarówno poprzez fizyczną ingerencję, jak i przez przeprogramowanie sterownika silnika. Istnieją specjalistyczne urządzenia i oprogramowanie, które stymulują prawidłowe działanie systemu, oszukując elektronikę.

Zalety i wady wyłączanie AdBlue

Zalety:

  • brak konieczności tankowania AdBlue;
  • wyeliminowanie możliwych awarii w SCR;
  • zmniejszenie kosztów obsługi.

Wady:

  • zwiększenie emisji substancji szkodliwych;
  • utrata gwarancji producenta;
  • możliwe problemy z przeglądem technicznym;
  • naruszenie przepisów prawa.

Konsekwencje wyłączenia AdBlue, w tym prawne

Usterki AdBlue

W większości krajów Unii Europejskiej, w tym w Polsce, wyłączenie systemu AdBlue stanowi naruszenie norm ekologicznych. Za takie działania mogą być nakładane wysokie kary, szczególnie na pojazdy użytkowe. Ponadto wykrycie modyfikacji może uniemożliwić przejście przeglądu technicznego i prowadzić do unieważnienia ubezpieczenia.

Alternatywy dla wyłączanie AdBlue

Zamiast wyłączać system lepiej:

  • przeprowadzić profesjonalną diagnostykę;
  • wymienić niesprawne komponenty (czujniki, pompę, sterownik);
  • stosować wysokiej jakości płyn AdBlue od sprawdzonych producentów;
  • regularnie serwisować system, szczególnie przed sezonem zimowym.

Jednak jeśli z pewnych względów nie ma alternatywy dla wyłączenia, należy je przeprowadzić jak najbardziej prawidłowo, zwracając się do profesjonalnego warsztatu, którego specjaliści mają doświadczenie w analogicznych pracach i niezbędny sprzęt.

Gdzie można naprawić system AdBlue

Jeśli szukasz niezawodnego serwisu w Warszawie, zwróć się do firmy STS – między innymi w celu naprawy AdBlue. Specjalizują się w obsłudze i regeneracji wszystkich zaawansowanych technologicznie systemów samochodowych — w tym systemów SCR i AdBlue. STS ma wieloletnie doświadczenie, certyfikowanych specjalistów i cały niezbędny sprzęt diagnostyczny i naprawczy, w tym własnej marki. Gwarantuje to wysokiej jakości serwis i skuteczne usunięcie wszelkich usterek.