Rafał Górnisiewicz z Dobczyc w woj. małopolskim: „Jestem pasjonatem tej marki”.
JAGUAR MARK I
Rok produkcji: 1958
Silnik 3,4 l
Skrzynia automatyczna, 3-biegowa z elektrycznym półbiegiem
1. Dlaczego interesujesz się zabytkową motoryzacją?
Od młodych lat zachwycałem się zabytkowymi pojazdami, a teraz zrealizowałem swoje marzenia i mam pięknego Jaguara.
2. Jak i kiedy kupiłeś ten samochód?
Samochód posiadam od 2 lat, kupiony był jako auto do renowacji. Szukałem samochodu sportowego z ciekawymi rozwiązaniami technicznymi. Jaguara został sprowadzony z Kalifornii w USA. Jest to samochód historyczny, unikatowy, a przede wszystkim zachowany w oryginale.
3. Czy auto jest „fabryczne”, czy ma jakieś modyfikacje?
Samochód w pełni oryginalny, przy renowacji używaliśmy tylko oryginalnych części.
4. Czy sam odnawiałeś samochód? Czy sam go naprawiasz, remontujesz?
Pojazd jako na swój wiek wymagał kapitalnego remontu, więc przy pomocy zaprzyjaźnionego mechanika dokonaliśmy napraw. Samochód był rozebrany na podzespoły. Karoseria została zawieziona do piaskowania i malowania, a resztę prac wykonaliśmy na miejscu.
5. Ile kosztowały prace remontowe? Czy były kłopotliwe? Dlaczego?
Prace były bardzo kłopotliwe, ale wszystko robiliśmy etapami. Najtrudniejsze było znalezienie oryginalnych części, bo nie chciałem używać zamienników. Części sprowadzałem z różnych stron świata. Niektórych szukałem bardzo długo i to wstrzymywało prace. Najwięcej części sprowadziłem z Anglii używając różnych portali. Największy problem był z pompą paliwa, którą po długich poszukiwaniach sprowadziłem z Roswell w USA.
6. Jakie ma zalety, wady?
Mój Jaguar to jeden z pierwszych samochodów powojennych (z silnikiem 3,4 wyprodukowano 17 tys i jest pojazdem unikatowym). Jako nieliczny z samochodów angielskich ten model wyprodukowany był do Stanów Zjednoczonych z kierownicą po stronie europejskiej. Stylowa sylwetka, moc silnika 156,5 kw/ 210 KM dawały niesamowite osiągi. Silnik 6-cylindrowy, rzędowy na dwóch wałkach rozrządu mógł rozpędzić samochód do 200 km/h. JAGUAR w tym okresie był bardzo cenionym samochodem, zdobywał nagrody – przez 5 razy w ciągu siedmiu lat wygrywał w 24-godzinny wyścig LE MANS. Silnik w samochodzie to słynny silnik model XK, które były brane za wzór w późniejszych samochodach tej marki. Zaletą tego pojazdu jest to, że jest ich tylko kilka w całej Polsce. Przez rzeczoznawcę został określony jako „unikatowy pojazd o wartości historycznej”.
7. Czy konstrukcja pojazdu zawiera jakieś ciekawe rozwiązanie techniczne?
W tym samochodzie zastosowano hamulce tarczowe na wszystkich 4 kołach. Mocny motor wymusił na producencie nowy typ hamulców, zastosowano w nim patent DUNLOP.
8. Często nim jeździsz? Jak go użytkujesz?
Jaguarem nie jeżdżę na co dzień, służy do niedzielnych wypadów z rodziną. Bierze udział w zlotach, wystawach i pokazach. Dla znajomych samochód udostępniam do ślubu i zdjęć.
9. Ile kosztuje eksploatacja tego auta?
Samochód jest drogi w utrzymaniu – dwa gaźniki dają mu duże spalanie- to jest jedyna jego wada.
10. Jaka jest dostępność części zamiennych? Gdzie je kupujesz i ile kosztują?
Części do tych modeli jest mało i są drogie. Można znaleźć zamienniki, ale ja szukałem oryginałów. Części sprowadzałem przez zagraniczne serwisy ogłoszeniowe i przez znajomych mieszkających w Anglii.
11. Gdzie i jak auto jest przechowywane?
Samochód przetrzymuje w ciepłym garażu. Wyjeżdżam nim przy dobrej pogodzie.
12. Czy uczestniczysz w rajdach i zlotach?
Gdy tylko mam okazje jeżdżę na zloty i wystawy, zazwyczaj w swojej okolicy. Mam możliwość oglądania i podziwiania innych pojazdów zabytkowych, poznaję ciekawych ludzi, wymieniamy się doświadczeniami.
13. Należysz do jakiego klubu lub stowarzyszenia?
Obecnie nie jestem zrzeszony w żadnej organizacji, ale mam wielu przyjaciół i kolegów w klubach Krakowskie Klasyki i Europejska Asocjacja Automobilerów i innych.
14. Komu polecasz to auto?
Polecam go fanom marki, bo to jeden z najpiękniejszych modeli oraz osobom zamiłowanym w prawdziwych klasykach.
15. Inne ciekawostki?
Wykończenie mojego samochodu: wnętrze -drewno, orzech włoski, skóra. Na zewnątrz chrom, felgi szprychowe. Nikt obojętnie nie przejdzie koło tego samochodu.
16. Czy zamierzasz kupić kolejne zabytkowe auto? Jakie i dlaczego?
Dokupiłem dwa następne do kapitalnego remontu. Są to Jaguar Mark II oraz Daimler 8v250. Marze, by kiedyś wszystkie były sprawne.