Dlaczego interesujesz się zabytkową motoryzacją?
Może nie zabytkowa, ale bardziej klasyczna motoryzacja podbija moje serce. Samochody, którymi się interesuję są z początku lat 90-tych. Youngtimery to mój świat. Posiadałem już Volkswagena Golfa cabrio MK1, Audi cabriolet oraz Reanult Clio I 1.8 16V.
Dlaczego interesujesz się takim samochodem?
Obecnie postawiłem na japońską motoryzację. Jestem oczarowany Toyotą Suprą Mk3 3.0 turbo z manualną skrzynia biegów. Samochód jest z 1988 roku i jest w stanie idealnym. Świetnie jeździ, dobrze wygląda, jest ich mało.
Jak i kiedy kupiłeś ten samochód?
Toyotę kupiłem w lutym 2020 roku po dość spontanicznej akcji, ponieważ nie wypalił mi zakup innego samochodu :) Jestem osobą dość niecierpliwą, więc po zweryfikowaniu kosztów tego samego dnia pojechałem kupić Toyotę. Myślałem o jej zakupie jakieś 2 lata wcześniej. Koniec końców stoi w moim garażu. :)
Czy auto jest „fabryczne”, czy ma jakieś modyfikacje?
Samochód oprócz zawieszenia i felg jest w pełni oryginalny.
Czy coś w samochodzie naprawiałeś?
Toyotę kupiłem w stanie właściwie idealnym. Silnik był „robiony” przez poprzedniego właściciela. Ja remontowałem skrzynię biegów, ale to raczej był mój kaprys, niż awaria i potrzeba naprawy. Sam wykonuję drobne naprawy albo wymiany części eksploatacyjnych (olej, filtry, klocki hamulcowe).
Ile kosztowały prace remontowe?
Największym moim kosztem była naprawa wymienionej skrzyni biegów. Kosztowała około 2 000 zł. O dziwo zestaw łożysk, czy uszczelkę pod wybierak można do dziś zamówić w ASO Toyoty.
Jakie ma zalety, wady?
Zalety – uśmiech kierowcy jak wsiada, jedzie i wysiada z samochodu. Jazda tym youngtimerem to ucieczka od prozy dnia codziennego. Wady? Dla mnie brak, a jeśli chodzi o rozwiązania konstrukcyjne, to silnik lubi się przegrzewać.
Czy konstrukcja pojazdu zawiera jakieś ciekawe rozwiązanie techniczne?
Aby zapobiec przegrzewaniu się silnika, to wprowadzono brzęczek, który się aktywuje powyżej prędkości 150 km/h. Oprócz tego Supra posiada tempomat oraz pompowany odcinek lędźwiowy fotela kierowcy.
Często jeździsz Suprą?
Toyota jest typem auta na weekendowe przejażdżki, wyjazdy na zloty. Jest praktyczna, ale dla 2 osób. Siedzenie na tylnej kanapie to raczej wyzwanie.
Ile kosztuje eksploatacja tej Toyoty?
Nie jest dużo większą niż zwykłego samochodu. Przejeżdżam tym samochodem do 2000 km w ciągu roku. Więc standardowe, roczne koszty utrzymania, to wymiana części i materiałów eksploatacyjnych, ubezpieczenie i przegląd techniczny.
Jaka jest dostępność części zamiennych?
Nie ma problemów z częściami zamiennymi. Jest dość duży rynek części używanych, a części eksploatacyjne są dostępne w sklepach.
Gdzie i jak auto jest przechowywane?
W okresie letnim, jak i zimowym, stoi w zamkniętym garażu.
Czy uczestniczysz w rajdach i zlotach?
Jeżdżę nim na zloty klasyków i japońskiej motoryzacji.
Należysz do jakiego klubu lub stowarzyszenia?
Identyfikuję się z gliwickimi klasykami oraz wpadam na imprezy organizowane przez Tyski Ruch Klasyków.
Komu polecasz to auto?
Każdemu kto po przekręceniu kluczyka chce przeżyć przygodę.
Co byś doradził tym, którzy by chcieli kupić taki samochód?
Przed kupnem najlepiej poznać historię danego samochodu. Te egzemplarze mają już 30 lat, więc kupując tzw. okazję można spodziewać się wszystkiego.
Czy zamierzasz kupić kolejne zabytkowe auto?
W garażu stoi również Subaru Impreza GT w wersji Nardi Torino z 1999 roku. Oprócz tego posiadam jeszcze inne, ciekawe „japończyki” (Subaru WRX, Nissan 350z). Choć nie są klasykami, to stają się kultowe.
Dane techniczne – Toyota Supra MK3 3.0 turbo targa:
Produkcja: 1987 do 1993
Liczba cylindrów: 6, układ rzędowy
Pojemność skokowa silnika: 2954 cm3
Moc silnika: 235 KM przy 5600 obr/min
Max moment obrotowy: 344 Nm przy 3200 obr/min
Liczba zaworów: 24
Typ wtrysku: wielopunktowy / MPI
Skrzynia biegów: manualna
Napęd: RWD
Pozdrawiam Czytelników KlassikAuto.pl
Marcin Komaniecki
Wyremontowałeś samochód – napisz do nas
Zapraszamy Państwa, aby na bieżąco dzielić się z nami swoją wiedzą i informacjami nt. remontu / renowacji swojego samochodu. Napiszcie, jak wyremontowaliście swój samochód. Można posłużyć się przykładowymi pytaniami: https://klassikauto.pl/warto-wyslac-zgloszenie-w-tym-konkursie-jak-wyremontowales-swoj-stary-samochod/.
Laur KlassikAuto
Przy okazji – zbieramy informacje, aby w przyszłości oznaczyć na mapie Polski miejsca, gdzie znaleźć można dobre warsztaty samochodowe dla klasyków. Najlepsi będą mogli ubiegać się o „Laur KlassikAuto.pl„. Będzie to też okazja do zaprezentowania się szerszemu gronu potencjalnych klientów.