Na pierwszy rzut okaz kojarzy się z wielorybem lub pojazdem z innej planety – Tatra T87 projektu Hansa Ledwinki wyróżniała się na tle konkurencji przede wszystkim aerodynamicznym kształtem.
Model: Tatra 87
Rok produkcji: 1947
Okres produkcji: 1936-1950
Pojemność silnika: 2968 cm3
Moc silnika: 75 KM
Prędkość maksymalna: 160 km
Spalanie: 12,5 l/100km
Liczba wyprodukowanych sztuk: 3023
Opływowy i aerodynamiczny samochód wyposażony w silnik V8 pozwalał z łatwością osiągać prędkość do 160 km/h przy spalaniu 12 l/100 km, co dla konkurencyjnych samochodów z tej epoki było niemożliwym osiągnięciem.
Konstrukcja nadwozia została oparta na propozycjach Pawła Jaraya, który zaprojektował słynne niemieckie sterowce Graf Zeppelin. Płetwa w pochyłej tylnej części Tatr pomaga podzielić ciśnienie powietrza po obu stronach samochodu, technika stosowana w późniejszych samolotach. Tatra T87 miała współczynnik oporu wynoszący 0,36, który testowano w tunelu VW w 1979 roku.
Tatra wywarła ogromny wpływ na Ferdinanda Porsche – inspirację T87 dostrzeżono w Volkswagenie Beetle. Cała sprawa zakończyła się w sądzie, który z tego tytułu przyznał Czechom odszkodowanie.
Obecnie jest to jeden z najbardziej poszukiwanych i wartościowych samochód byłego bloku wschodniego.
Tartra 87 wzbudziła zainteresowanie m.in.: króla Egiptu Faruka I, pisarza Johna Steinbacka oraz konstruktora Felixa Wankela. W latach 40-tych samochód bez problemu pokonał trasę liczącą 60 tys. km podczas podróży po Afryce i Ameryce Południowej.