
Dzień dobry! Stara miłość nie rdzewieje – a zwłaszcza, gdy chodzi o Syrenę 100, jeden z najważniejszych symboli polskiej motoryzacji lat 50. i 60. W ostatnim czasie udało mi się zakończyć odbudowę trzeciego już egzemplarza tego dwucylindrowego klasyka. Chciałbym się tym podzielić, ponieważ ta renowacja to nie tylko spełnienie osobistej pasji, ale także hołd złożony historii i dziedzictwu motoryzacyjnemu całego narodu.
Odbudowa z sercem i szacunkiem do oryginału
Prezentowany egzemplarz pochodzi z połowy 1959 roku. Samochód był w stanie średnim – na szczęście, mimo upływu lat, większość podzespołów pozostała oryginalna i nie została zastąpiona nowszymi częściami, co jest dziś prawdziwą rzadkością.
Największym wyzwaniem była blacharka – niestety, poprzednie naprawy wykonano bardzo niefachowo. Łaty, spawy i prowizoryczne poprawki utrudniały pracę bardziej niż klasyczna korozja. W moim doświadczeniu znacznie łatwiej odbudowuje się nawet mocno skorodowane Syreny, jeśli wcześniej nie były „poprawiane” po amatorsku.
Renowacja w liczbach
Proces odbudowy pochłonął blisko 2500 godzin pracy i trwał niemal cały rok. Każdy element został dokładnie odtworzony zgodnie z oryginalnymi specyfikacjami. Nie użyto współczesnych zamienników – wszystkie części, łącznie ze świecami zapłonowymi z epoki, okazały się sprawne po dokładnym przeglądzie i konserwacji.
Aktualnie samochód przechodzi pierwsze jazdy próbne. Jak to zwykle bywa przy klasykach – wychodzą drobne niedoskonałości, ale są one naturalne w procesie odbudowy auta z duszą.
Pozdrawiam Czytelników KlassikAuto.pl
Grzegorz Mazur z Rybnika
Dane techniczne Syreny 100 (1957–1960)
-
Silnik: S-15, 2-cylindrowy, dwusuwowy
-
Pojemność skokowa: 746 cm³
-
Napęd: na przednie koła
-
Skrzynia biegów: 4-biegowa, niesynchronizowana
-
Prędkość maksymalna: ok. 100 km/h
-
Zużycie paliwa: ok. 7,5–8 l/100 km
-
Masa własna: ok. 920 kg
-
Długość: 4020 mm
-
Szerokość: 1540 mm
-
Wysokość: 1480 mm
-
Rozstaw osi: 2350 mm
Syrena 100 – narodziny legendy
Model 100 to pierwsza wersja produkcyjna Syreny, która weszła na rynek w 1957 roku. Choć na początku planowano, że będzie to tanie auto dla ludu, samochód okazał się konstrukcją dość awangardową jak na ówczesne warunki – przedni napęd, autorski silnik i nadwozie z elementami z FSO Warszawa. Syrena 100 była produkowana do 1960 roku, kiedy to zastąpiła ją Syrena 101.
Egzemplarze z początkowych lat produkcji należą dziś do najcenniejszych klasyków PRL-u i coraz rzadziej pojawiają się na drogach czy zlotach. Odbudowa takiego auta to prawdziwa gratka – i ogromna odpowiedzialność.
Podsumowanie
Syrena 100 z 1959 roku to coś więcej niż samochód – to kawał historii zamknięty w blaszanej karoserii. Dzięki pasji i determinacji można dziś zobaczyć, jak wyglądała prawdziwa motoryzacja z przełomu lat 50. i 60. Gratulacje dla właściciela za wierność oryginałowi i ogrom pracy włożony w przywrócenie tego pojazdu do życia!
Wyremontowałeś samochód? Napisz do nas
Zapraszamy Państwa, aby na bieżąco dzielić się z nami swoją wiedzą i informacjami nt. remontu / renowacji swojego samochodu. Napiszcie, jak wyremontowaliście swój samochód. Można posłużyć się przykładowymi pytaniami: https://klassikauto.pl/warto-wyslac-zgloszenie-w-tym-konkursie-jak-wyremontowales-swoj-stary-samochod/.
Laur KlassikAuto
Przy okazji – zbieramy informacje, aby w przyszłości oznaczyć na mapie Polski miejsca, gdzie znaleźć można dobre warsztaty samochodowe dla klasyków. Najlepsi będą mogli ubiegać się o „Laur KlassikAuto.pl„. Będzie to też okazja do zaprezentowania się szerszemu gronu potencjalnych klientów.