Smarowanie łańcucha motocyklowego to czynność, od której zależy nie tylko kondycja naszego napędu, ale również stan portfela. Optymalnie nasmarowany łańcuch motocyklowy odwdzięcza się długą żywotnością i bezawaryjnością, pozwalając odsunąć w czasie zakup nowych podzespołów. W tym materiale podpowiemy ci, jak prawidłowo stosować smar motocyklowy i cieszyć się sprawnym napędem przez wiele tysięcy kilometrów.

Na jaki smar do łańcucha motocyklowego warto się zdecydować?

Motocykliści często zadają sobie pytanie, jaki smar do łańcucha motocyklowego wybrać i nie ma powodów, żeby się temu dziwić. Na rynku znajdziemy wielu producentów, którzy prześcigają się w coraz to lepszych rozwiązaniach, wprowadzając do sklepów dziesiątki produktów o zróżnicowanej specyfikacji, utrudniając tym samym decyzję o wyborze odpowiedniego produktu. Dlatego podczas zakupu smaru kieruj się tymi zasadami:

  • Dopasowanie — przede wszystkim powinieneś wybrać smar pasujący do uszczelnień w twoim łańcuchu motocyklowym (nie wszystkie produkty pasują do uszczelnień typu X-ring!).
  • Wysoka jakość — smar do łańcucha motocyklowego zapewnia nie tylko odpowiedni film olejowy pomiędzy ogniwami, ale również pomaga w samoczynnym czyszczeniu napędu i zapobiega powstawaniu ognisk korozji. Kupując smar, sięgnij po produkt renomowanego producenta (np. Castrol, Motul, Elf, Valvoline i Silkolene).
  • Specyfikacja dopasowana do motocykla — inny produkt wybierzesz do asfaltowego motocykla klasy 125 ccm, a inny do maszyny typu cross/enduro. Warto przed zakupem zwrócić uwagę na specyfikację produktu (m.in. lepkość) lub poprosić sprzedawcę o dopasowanie smaru do konkretnego modelu.

Smarowanie łańcucha motocyklowego krok po kroku

Przed serwisem każdego podzespołu motocykla powinieneś dobrze się przygotować. Smarowanie łańcucha motocyklowego nie jest wyjątkiem. Pierwszym krokiem będzie zakup odpowiednich środków i akcesoriów (m.in. specjalna szczotka, którą usuniesz resztki starego smaru). Wybieraj wyłącznie dedykowany smar motocyklowy — olej silnikowy, przekładniowy, czy — o zgrozo — olej spożywczy, nie nadają się do smarowania i konserwacji napędu, a mimo to, część motocyklistów nadal po nie sięga. To duży błąd, chyba że lubisz tracić pieniądze na wizyty w warsztacie i zbędny zakup nowych części. Drugim krokiem jest prawidłowe przygotowanie motocykla. Postaw maszynę na stopce centralnej, podnośniku lub stojakach (tylne koło musi obracać się swobodnie), zdemontuj wszystkie osłony, które utrudniają dostęp do łańcucha, a na końcu zabezpiecz podłogę przed zabrudzeniem (smar do łańcucha motocyklowego może pozostawić trwałe lub trudne do usunięcia ślady na kostce brukowej czy betonowej posadzce garażu).

Przed przystąpieniem do smarowania warto sprawdzić, czy napęd nie wymaga czyszczenia — oczywiście nie każdemy ci tego robić co każde 300-500 kilometrów, ale od czasu do czasu warto rzucić okiem na stan zębatek i łańcucha. Do usuwania starego smaru użyj dedykowanych środków i specjalnej szczotki. Benzyna i inne rozpuszczalniki mogą trwale uszkodzić uszczelnienia łańcucha i inne elementy z tworzyw sztucznych, dlatego trzymaj je z dala od napędu.

Po przygotowaniu napędu możesz zabrać się za smarowanie łańcucha motocyklowego. W tym celu skieruj dyszę na wewnętrzną część łańcucha i nanoś smar, jednocześnie obracając tylnym kołem. Tylko wtedy będziesz miał pewność, że smar wniknie w każdy zakamarek, zapewniając twoim ogniwom dobre warunki do pracy. Po serwisie usuń resztki smaru z owiewek i opon, żeby nie narazić się na przebarwienia/uszkodzenia lakieru lub utratę przyczepności. Smarowanie łańcucha motocyklowego przeprowadzaj co 500 kilometrów lub po każdej jeździe w deszczu. 

Olej do łańcucha motocyklowego zamiast smaru. Czy to się opłaca?

Systemy automatycznego smarowania łańcucha nie są nowością na naszym rynku, a mimo to, dopiero w ostatnich latach zaczęły nabierać na popularności. Powodów jest kilka: coraz korzystniejsze ceny, nowoczesne rozwiązania, które przyciągają motocyklistów-gadżeciarzy, oraz fakt, że to naprawdę duże ułatwienie podczas intensywnego sezonu. W końcu z systemem automatycznego smarowania łańcucha można zapomnieć o puszce ze smarem i na stałe przerzucić się na olej do łańcucha motocyklowego, ciesząc się optymalnie nasmarowanym napędem niezależnie od warunków pogodowych i drogowych. Systemy podające automatycznie olej do łańcucha motocyklowego mają jednak nadal sporą wadę — ich montaż w starszych motocyklach lub tych o mniejszej pojemności silnika (a to właśnie te dwie grupy pojazdów dominują na polskich drogach) może zwracać się latami ze względu na niski koszt elementów układu napędowego. Za system renomowanej firmy przyjdzie nam zapłacić od 600 (za podstawowe modele) do nawet 1500 złotych (za modele wyposażone w elektroniczne podzespoły oferujące najlepsze smarowanie). Warto więc zadać sobie pytanie, czy montaż takiego udogodnienia opłaca się w przypadku posiadanego jednośladu.

Smar do łańcucha motocyklowego znajdziesz w Inter Motors

Smar do łańcucha motocyklowego znajdziesz w sieci sklepów stacjonarnych Inter Motors — to już 35 oddziałów w całym kraju! — i w sklepie internetowym. Na półkach czekają na ciebie wyłącznie smary od renomowanych producentów, m.in. Motul, Elf, Silkolene, Castrol i Valvoline. Jeśli nie wiesz jeszcze, jaki smar do łańcucha motocyklowego kupić, nie przejmuj się — zarówno w salonach stacjonarnych, jak i na infolinii sklepu internetowego czekają na ciebie specjaliści, którzy pomogą ci wybrać najlepszy produkt. Przypominamy, że zakupy w Inter Motors to nie tylko bogaty asortyment, ale również szereg korzyści zakupowych. Możesz liczyć na darmową dostawę, darmowy zwrot zakupionych towarów i bezpieczne płatności online — krótko mówiąc, wszystko, co chroni twój portfel! Odwiedź jeden z 35 sklepów stacjonarnych lub online Inter Motors i wybierz smar do łańcucha motocyklowego, który spełni twoje potrzeby.