Škoda Popular Monte Carlo z 1936 roku to jeden z najbardziej rozpoznawalnych i najpiękniejszych klasyków w historii czeskiej motoryzacji. Model powstał jako hołd dla sukcesów marki w legendarnym Rajdzie Monte Carlo, a dziś stanowi jeden z najcenniejszych eksponatów w Muzeum Škody w Mladá Boleslav. To nie tylko samochód – to kawałek historii motorsportu i przykład kunsztu inżynieryjnego lat 30. XX wieku.
Historia Škody Popular Monte Carlo
Geneza modelu sięga Rajdu Monte Carlo 1936, gdzie Škoda Popular w wersji seryjnej odniosła duży sukces, zdobywając świetne wyniki w swojej klasie. Aby uczcić osiągnięcie, marka stworzyła limitowaną serię „Monte Carlo”, bazującą na najlżejszej wersji Populara, ale wzbogaconą o sportowe nadwozie i luksusowe wykończenie.
Model był dostępny w dwóch formach:
-
Roadster – najbardziej znany, z charakterystycznym opływowym tyłem,
-
Coupé – rzadsze, bardziej eleganckie, przeznaczone dla klientów premium.
Łącznie powstało jedynie 70–100 egzemplarzy, co czyni ten model jednym z najrzadszych klasyków Europy Środkowej.
Dziś oryginalny egzemplarz można podziwiać w Muzeum Škody w Mladá Boleslav, gdzie stanowi jedną z największych atrakcji ekspozycji historycznej.
Dane techniczne Škody Popular Monte Carlo 1936
Choć auto wygląda sportowo, jego największą siłą była lekka konstrukcja i nowoczesne jak na epokę rozwiązania.
Silnik:
Układ napędowy:
-
Napęd: tylna oś (RWD)
-
Skrzynia: 4-biegowa manualna
Osiągi:
-
Prędkość maksymalna: ok. 110 km/h
-
Masa własna: zaledwie ~760–800 kg
Zawieszenie:
-
Przód: niezależne, wahacze poprzeczne – duża innowacja jak na lata 30.
-
Tył: oś sztywna
Hamulce:
-
Mechaniczne, bębnowe na wszystkich kołach
Ceny Škody Popular Monte Carlo – kiedyś i dziś
W latach 30.:
W 1936 roku model był autem elitarnym. Jego cena wynosiła w przeliczeniu ok. 28 500 koron czechosłowackich, co było równowartością kilku średnich pensji miesięcznych i poziomem premium w segmencie.
Współcześnie:
Samochód w praktyce nie występuje na wolnym rynku.
Szacunkowe wartości kolekcjonerskie:
-
Egzemplarz muzealny / w stanie idealnym: 150 000 – 250 000 €
-
Egzemplarz zachowany, ale wymagający renowacji: trudny do oszacowania – brak ofert
-
Repliki / odbudowy na bazie Populara: 40 000 – 70 000 €
To jeden z najbardziej pożądanych czeskich klasyków, wyceniany wyżej niż wiele modeli zachodnich z podobnej epoki.
Kto sławny miał Škodę Popular Monte Carlo?
Choć model był produkowany w małej serii, trafił głównie do elit: przemysłowców, sportowców i znanych osób kultury.
Historycznie wiadomo, że Popular Monte Carlo kupowali:
-
czescy aktorzy i artyści – auto uchodziło za symbol statusu,
-
zamożni sportowcy i kierowcy rajdowi,
-
przedstawiciele dyplomacji Czechosłowacji.
Jednym z najsłynniejszych użytkowników specjalnego egzemplarza serii Popular (blisko spokrewnionej technicznie z Monte Carlo) był Zdeněk Pohl, rajdowiec Škody, który zdobył podium w Rajdzie Monte Carlo.
Z uwagi na niszową, limitowaną produkcję naturalnie lista jest krótsza niż w przypadku samochodów masowych, ale fakt ten tylko zwiększa ekskluzywność modelu.
Ciekawostki o Škodzie Popular Monte Carlo
- Nadwozie roadstera zaprojektowano z wykorzystaniem tunelu aerodynamicznego – rzadkość w latach 30.
- Wyposażenie obejmowało luksusową skórzaną tapicerkę i dwa zamykane bagażniki – tzw. rozwiązanie premium.
- Model korzystał z centralnej ramy, inspirowanej konstrukcjami Tatry.
- Wersje Monte Carlo często miały fabryczne dwukolorowe malowania, które dziś są ikonami designu epoki.
- Występował też w filmach czechosłowackich z końca lat 30., grając rolę „samochodu bogacza”.
- Do dziś istnieje tylko kilkanaście potwierdzonych, ocalałych egzemplarzy.
Dlaczego Škoda Popular Monte Carlo to jeden z najważniejszych klasyków Europy Środkowej?
To samochód wyjątkowy z kilku powodów:
-
reprezentuje złotą erę przedwojennej inżynierii,
-
ma motorsportowe korzenie,
-
zachwyca designem i proporcjami,
-
jest ekstremalnie rzadki i kolekcjonersko pożądany,
-
jest symbolem narodowej dumy Czech – nic dziwnego, że stoi w centralnym punkcie Muzeum Škody.
Škoda Popular Monte Carlo 1936 – History, Technical Data, Facts, Prices and the Legacy of a Czech Icon
The Škoda Popular Monte Carlo (1936) is one of the most recognizable and visually striking classics in the history of Czech automotive design. Created as a tribute to Škoda’s success in the legendary Monte Carlo Rally, this limited-production model represents a unique blend of motorsport heritage, craftsmanship, and elegance. Today, an original example is proudly displayed at the Škoda Museum in Mladá Boleslav, where it stands as one of the crown jewels of the exhibition.
History of the Škoda Popular Monte Carlo
The origins of the model go back to the 1936 Monte Carlo Rally, where a standard Škoda Popular achieved remarkable results in its class. To celebrate this achievement, Škoda produced a limited special series named “Monte Carlo”, based on the lightweight Popular but given a sporty, aerodynamic body and luxurious interior finishes.
The model was available in two versions:
-
Roadster – the most iconic, with a streamlined, elegant rear section
-
Coupé – rarer, more luxurious, aimed at high-end customers
A total of only 70–100 units were produced, placing this model among the rarest and most collectible classics of Central Europe.
An authentic, beautifully restored example is exhibited at the Škoda Museum, where it attracts enthusiasts from all over the world.
Technical Specifications of the 1936 Škoda Popular Monte Carlo
Although the car looks sporty, its greatest strength was its lightweight design and advanced engineering for its time.
Engine:
-
Type: Inline-4 OHV
-
Displacement: 1.4 L (1386 cm³)
-
Power: 31–32 hp at approx. 3500 rpm
-
Carburetor: Solex
Drivetrain:
-
Drive: Rear-wheel drive (RWD)
-
Transmission: 4-speed manual
Performance:
-
Top speed: approx. 110 km/h
-
Curb weight: ~760–800 kg
Suspension:
-
Front: Independent, transverse arms – highly innovative for the 1930s
-
Rear: Rigid axle
Brakes:
-
Mechanical drum brakes on all wheels
Prices – Then and Now
1930s Pricing:
In 1936, the Popular Monte Carlo was considered a premium vehicle. Its price was around 28,500 Czechoslovak crowns, representing a luxury-class purchase.
Modern-Day Value:
The model almost never appears on the open market. Estimated values:
-
Museum-quality or fully restored: €150,000 – €250,000
-
Surviving examples needing restoration: nearly impossible to find
-
Recreations / builds based on the standard Popular: €40,000 – €70,000
It remains one of the most desirable Czech classic cars, often priced higher than many Western European models of the era.
Famous Owners of the Škoda Popular Monte Carlo
Because of its limited production, the model was purchased mainly by wealthy individuals, artists, and motorsport figures.
Historical records indicate that owners included:
-
Czech actors and artists – the model was a symbol of prestige
-
Professional drivers and athletes
-
Czechoslovak diplomats
One of the most famous users of a similar sports version of the Popular was Zdeněk Pohl, the Škoda rally driver who achieved a podium finish at the Monte Carlo Rally.
The exclusivity of the list highlights the model’s elite status.
Interesting Facts About the Škoda Popular Monte Carlo
- The roadster body was developed with early aerodynamic testing – rare for the 1930s.
- It featured luxury leather upholstery and dual lockable luggage compartments.
- The car used a central backbone chassis inspired by Tatra’s designs.
- Many Monte Carlo models had elegant two-tone factory paint schemes.
- The car appeared in several late-1930s Czechoslovak films as a “wealthy man’s car.”
- Only a handful of original examples are confirmed to survive today.
Why the Škoda Popular Monte Carlo Is One of Central Europe’s Most Important Classics
The model stands out due to:
-
its motorsport heritage,
-
innovative engineering,
-
timeless design,
-
extreme rarity,
-
and its status as a national automotive treasure of the Czech Republic.
It is not just a car — it is a symbol of an era.


















