Prawdziwym bestsellerem marki Simca bez wątpienia był model Aronde, który z wielkimi sukcesami produkowano aż przez 13 długich lat. O samochodzie tym było głno zarówno w prasie jak i na rajdowych odcinkach specjalnych, gdzie wielokrotnie kompaktowy wóz został wystawiany na liczne próby. Nastał jednak początek lat sześćdziesiątych, a co za tym idzie – nadeszła zupełnie nowa motoryzacyjna moda. Wtedy pojawiła się właśnie ona – Simca 1300, która z czasem przerodziła się w Simcę 1500!

Pierwsze egzemplarzy zupełnie nowego sedana klasy średniej zjechały z taśm montażowych w 1963 roku. Mierzący niedużo ponad 4 metry samochód posiadał praktyczne, czterodrzwiowe nadwozie, które charakteryzowało się dosyć cienkimi słupkami podtrzymującymi dach. Dzięki temu zabiegowi kierowca zyskiwał bardzo dobrą widoczność na wszystkie strony. Przyjemny dla oka design wozu podkreślały subtelne, chromowane dodatki takie jak złożona z cienkich żeberek atrapa grilla przedniego czy ciągnące się wzdłuż linii bocznej ozdobne listwy. Wczesne egzemplarze wersji sedan można było łatwo rozpoznać po okrągłych kloszach świateł tylnych.

Wnętrze pojazdu nie odbiegało zbytnio od prężnie rozwijającej się konkurencji ze strony Fiata czy Peugeota – było schludne i proste w obsłudze. Elementem, który wyróżniał się z nieco stonowanych kształtów był wystający, okrągły prędkościomierz, który łudząco przypominał ten z Aronde. Poza tym, był to typowy „kanapowiec”, którym naprawdę wygodnie się podróżowało, a umieszczona w kolumnie kierownicy dźwignia zmiany czterobiegowej skrzyni biegów nadawała się do tego idealnie.

Podobnie jak w przypadku Polskiego Fiata 125p – oznaczenie modelu francuskiego wozu wywodziło się od pojemności jego silnika. Dostępne były dwie popularne i niezawodne jednostki o pojemnościach 1,3 oraz 1,5 litra. Słabszy silnik dysponował mocą 63 KM, natomiast mocniejsza odmiana mogła już w pełni poszczycić się mocą 82 KM, które znacząco wpływały chociażby na jakość wyprzedzania innego pojazdu.

Rok po debiucie wersji sedan do gamy dołączyła wersja kombi (fachowo nazywana jako Break). Dostępna w niej była specjalnie skonstruowana dzielona klapa tylna. Posiadała ona ciekawą funkcję szyby tylnej, która mogła schować się w właśnie składanej części klapy, co znacząco mogło ułatwić wyciągnięcie znajdujących się na wierzchu przedmiotów z bagażnika. Wersja 1500 GL posiadała natomiast pewien niebanalny gadżet – była nim osłona koła zapasowego, którą można było przekształcić w piknikowy stolik. To jednak nie koniec rewelacji tej wersji nadwoziowej – odmiana 1500 Familial dysponowała dodatkowymi siedzeniami dla dzieci oraz bagażnikiem dachowym w standardzie!

W październiku 1966 roku, czyli trzy lata po oficjalnej premierze Simki 1300, zaprezentowane zostały odmienione wersje 1301 oraz 1501. Największe zmiany objęły przód i tył samochodu, gdzie pojawiły się nowa osłona atrapy grilla i modne wówczas, prostokątne światła tylne. Odświeżone konstrukcje, które wciąż pod względem mechanicznym czerpały garściami ze swoich poprzedników „wydłużyły się” od nich o 210 mm. Niewielkie modernizacje objęły również środek auta. Choć materiały i wykończenie wnętrza zostały nieco poprawione – wóz nadal oferował wysoki komfort podróżowania. Pamiętające początek lat sześćdziesiątych jednostki napędowe zostały także „ożywione” i dysponowały ciut większą niż wcześniej mocą. W 1967 roku koncern eksperymentował z wprowadzeniem specjalnej wersji van, która niestety nie została ciepło przyjęta na europejskim rynku. Zaledwie po roku postanowiono zrezygnować z produkcji tej odmiany.

Następne lata produkcji Simek 1301 i 1501 obfitowały w niewielkie liftingi i wprowadzanie coraz to bogatszych wersji wyposażeniowych, które obfitowały nawet w takie udogodnienia jak luksusowy,  winylowy dach. Marką coraz bardziej interesował się również koncern Chrysler Europe, który z czasem zaczął obejmować udziały we francuskiej marce. Ostatnie egzemplarze tych modeli opuściły fabrykę w roku 1975, by ustąpić miejsca przypominającej z wyglądu Poloneza – Simce 1307.

 

Zdjęcia: materiały prasowe samochodów Simca, Car brochures&adverts