
W 1986 roku SAAB zaprezentował światu swój pierwszy kabriolet bazujący na modelu 900. Na drugą odsłonę kolejnego wielkiego hitu nie trzeba było długo czekać. SAAB 9-3 Cabriolet z końcówki lat dziewięćdziesiątych łączył w sobie szwedzką solidność z nietuzinkowym stylem. Obecnie, jako przystępny cenowo youngtimer, pozostaje interesującym wyborem dla miłośników prawdziwej motoryzacji, oferując zarówno komfort jazdy, jak i stosunkowo łatwą eksploatację.
Saab 9-3 Cabrio – styl i komfort bez kompromisów
Jedną z największych zalet Saaba 9-3 Cabriolet jest jego oryginalny charakter. Przyjemna dla oka linia nadwozia oraz skandynawski minimalizm we wnętrzu są czymś, co do dziś może się podobać. Choć dominują w nim szare plastiki – jego inspirowanego lotnictwem stylu nie da się podrobić. Można odczuć to już podczas samego uruchamiania silnika. Stacyjka znajduje się bowiem tuż przed drążkiem zmiany biegów. Składany dach wykonano z wysokiej jakości materiału, zapewniającego dobrą izolację akustyczną oraz termiczną. Znajdujący się na wyposażeniu kabrioletu mechanizm otwierania dachu umożliwiał jego złożenie w około 20 sekund. Doskonale wiedział o tym Komisarz Marek Bromski (Jakub Wesołowski), który poruszał się czarnym kabrioletem Saaba 9-3 w wersji amerykańskiej w pierwszych sezonach polskiego serialu kryminalnego „Komisarz Alex” (reż. Peter Hajek, Peter Moser).
Bezpieczeństwo na najwyższym poziomie – Saab 9-3 Cabrio
Saab od zawsze słynął z priorytetowego podejścia do bezpieczeństwa swoich pojazdów, a 9-3 Cabriolet nie jest wyjątkiem. Konstrukcja auta została wzmocniona, aby zapewnić odpowiednią sztywność nadwozia mimo braku stałego dachu. Model ten wyposażono w system pałąków przeciwkapotażowych (ROPS – Roll-Over Protection System) oraz specjalny typ zagłówków. Projektanci Saaba zadbali też o wzmocnioną konstrukcję słupków A, a także zaawansowany system ochrony bocznej (SAHR – Saab Active Head Restraints), który minimalizował ryzyko urazów kręgów szyjnych podczas wypadku. Na pokładzie auta obowiązkowo znalazły się także poduszki powietrzne oraz strefy kontrolowanego zgniotu wzmocnione wysokowytrzymałymi elementami stalowymi.
Łatwość utrzymania jako youngtimer
Przyglądając się szwedzkiemu cabrio można odnieść wrażenie, że stosunkowo dobrze znosi próbę czasu, a jego utrzymanie nie sprawia większych problemów. Wiele części mechanicznych posiada oznaczenia General Motors, co ułatwia dostępność zamienników i odczuwalnie obniża koszty napraw. Kluczowe elementy, takie jak silniki 2.0 Turbo, są trwałe i znane z dobrej odporności na eksploatację, jeśli są odpowiednio serwisowane.
Pod względem elektroniki należy zwrócić uwagę na moduł CIM (moduł kolumny kierowniczej), który bywa awaryjny. Również automatyczna skrzynia biegów wymaga regularnej wymiany oleju, aby uniknąć problemów w przyszłości. Mechanizm składania dachu jest dość trwały, lecz warto pamiętać o jego okresowym smarowaniu i kontroli stanu uszczelek, aby uniknąć przecieków.
Saab 9-3 Cabrio – samochód godny uwagi?
Produkcja pierwszej serii modelu trwała do 2002 roku. Choć kabriolet nie był stricte sportowym samochodem o niskiej masie (masa własna Saaba oscylowała w granicach 1450-1550 kg) i małych rozmiarach, z pewnością przypadnie on do gustu osobom ceniącym sobie komfort. Na tle konkurencji samochód wyróżnia się wysokiem poziomem bezpieczeństwa. Jako youngtimer oferuje zarówno przyjemność z jazdy pod gołym niebem, jak i rozsądne koszty utrzymania. Dla fanów szwedzkiej solidności pozostaje doskonałym wyborem, który nadal przyciąga uwagę na drogach.
Dane techniczne Saaba 9-3 Cabrio z 1998 roku:
Silnik:
- Pojemność: 1985 cm³ (2.0 l)
- Liczba cylindrów: 4, rzędowy
- Moc: od 131 KM do 200 KM
- Moment obrotowy: 175–280 Nm
Napęd i skrzynia biegów:
- Napęd: Na przednie koła (FWD)
- Skrzynia biegów: 5-biegowa manualna lub 4-biegowa automatyczna
Osiągi:
- Prędkość maksymalna: ok. 200 km/h (w zależności od wersji)
- Przyspieszenie 0-100 km/h: ok. 8-10 s
Zdjęcia: HappyBIGBoys.com
Źródła dodatkowych informacji: archiwalne materiały reklamowe marki Saab