Wprowadzone do produkcji w 1959 roku Mini doczekało się wielu odważnych wersji. Prócz sportowych Cooperów S, Clubmanów ze zmodernizowanym frontem, czy plażowych Moke’ów, kultowy projekt doczekał się również nieco bardziej luksusowej wersji. Był nią niewielki sedan, którego oferowano pod szyldami kilku brytyjskich marek. Jedną z nich był Riley, który już przed wojną słyną z tworzenia przepięknych samochodów.

Riley Elf  – Gentleman na 10-calowych kołach

Pierwsze egzemplarze modelu Elf ujrzały światło dzienne w 1961 roku. Zgodnie z tradycją wyznaczaną przez brytyjską markę, jego wyposażenie było bardzo bogate jak na tak mały samochód. Riley posiadał wyłożoną drewnem deskę rozdzielczą z obfitym jak na początek lat sześćdziesiątych zestawem przyrządów. Jego wnętrze zdobiła dwukolorowa i przyjemna w dotyku tapicerka. Choć Elf był modelem wyłącznie dwudrzwiowym – jego wnętrze bez trudu mieściło czwórkę dorosłych osób.

Riley Elf Mk III był jedyną generacją tego modelu, która nie posiadała przesuwnych okien.

Identyczne jak we wczesnych sztukach Mini były też podłużne kieszenie drzwi przednich oraz praktyczne podłokietniki dla pasażerów jadących z tyłu. Nie zabrakło też dywanowych wykładzin, które z miejsca kojarzyły się zazwyczaj ze znacznie droższymi pojazdami (materiałem tym wyłożony został nawet bagażnik!). Odpowiedzią na różnorodność brytyjskiej pogody była solidna nagrzewnica oraz odmgławiacz zapewniający dodatkowe bezpieczeństwo w czasie jazdy. Riley Elf z początku napędzany był przez znany z Austina 850 silnik o pojemności 848 cm³ i mocy 34 KM, który z czasem zastąpiła wydajniejsza jednostka 998 cm3.

Riley Elf  – większy bagażnik

Największą zmianą w stosunku do zaczerpniętego z Mini designu był wygląd tylnej części wozu.  Wydłużona sylwetka auta pomogła zagospodarować większą ilość miejsca w bagażniku. Niski próg załadunku, jak i otwierana ku górze klapa pozwalały na łatwe pomieszczenie nawet kilku walizek. Przedmioty o mniejszym gabarycie można było też ulokować w schowku za tylnymi siedzeniami. Był to popularny patent w wielu pojazdach małolitrażowych z tamtych lat. Przeprojektowaniu uległa także przednia część auta, gdzie zagościł kojarzony z marką Riley grill oraz umieszczone w poziomych atrapach, nowe klosze świateł postojowych i kierunkowskazów. W trójbryłowej karoserii zagospodarowano nawet miejsce na maleńkie płetwy otulające klosze tylnych świateł pochodzących od pierwszej serii Austina 1100.

8 lat produkcji – Riley Elf

Riley Elf doczekał się 3 generacji. Widoczny na zdjęciach egzemplarz pochodzi z ostatniej serii, która była dostępna w sprzedaży od 1966 roku. Cechą rozpoznawczą wozu był brak wystających zawiasów drzwiowych, które w samochodach Mini pozostały jeszcze kilka lat dłużej. Spuścizną po wcześniejszych seriach było także udane zawieszenie typu Hydrolastic, które dostępne było od roku 1964. Pomysłowy sedan był też ostatnim pojazdem koncernu Riley, który przestał istnieć w 1969 roku. Wyprodukowany w liczbie ponad 30 tys. egzemplarzy Elf może być obecnie uznawany za ciekawe urozmaicenie gamy spokrewnionych z Mini samochodów.

Chromowanych dodatków nigdy za wiele!

Zdjęcia: Krystian Tomala
Źródła dodatkowych informacji: archiwalne materiały reklamowe Riley