Przyciemnianie szyb samochodowych to rozwiązanie atrakcyjne wizualnie posiadające mnóstwo praktycznych zalet. Zanim jednak się zdecydujesz na oklejanie folią szyb, musisz zwrócić uwagę na kilka aspektów. Z tego artykułu dowiesz się jak nakładać folię, jakie są zalety i koszt przyciemniania szyb samochodowych i jakie przepisy regulują tę kwestię.

Zalety przyciemniania szyb samochodowych

Początkowo, przyciemnianie szyb stosowano głównie do ukrycia wnętrza pojazdu przed wzrokiem osób z zewnątrz. W dalszym ciągu pasażerowie zyskują więcej prywatności, ponieważ nie są narażeni na wzrok innych uczestników ruchu. Aczkolwiek, nie jest to jedyna zaleta i funkcja przyciemnionych szyb.

Przyciemniane szyby skutecznie hamują przenikanie promieni słonecznych do wnętrza samochodu – blokują do 70% energii słonecznej. Dzięki temu wpadające światło nie lepia kierowcy, nie męczy jego wzroku, a szyba chroni przed szkodliwym działaniem promieni słonecznych. Przekłada się to na lepszy komfort cieplny i niższą temperaturę, gdyż samochód się nie nagrzewa. Dzięki folii również klimatyzacja działa wydajniej.

Co ciekawe, przyciemnione szyby stanowią ochronę przed promieniowaniem UV, które mogłoby sprawić, że tapicerka traci kolor.

Przyciemnione folią szyby poprawiają bezpieczeństwo – w przypadku kolizji zapobiegają przedostawaniu się odłamków szkła do wnętrza samochodu.

Przyciemnione szyby zasłaniają wnętrze auta i zabezpieczają przechowywane w nim przedmioty przed niepożądanym wzrokiem, dzięki czemu zarówno kierowca, jak i pasażerowie nie muszą się stresować ich ewentualną kradzieżą. Szyby pokryte folią przyciemniającą są trudniejsze do rozbicia przez złodziei.

Czy przyciemnianie szyb ma jakieś wady?

Warto pamiętać, że tak jak latem niski stopień przejrzystości szyb sprawia, że auto wolniej się nagrzewa, tak zimą to może być problematyczne. Co prawda, samochód wtedy też wolniej traci ciepło.

Ponadto, prowadzenie samochodu w nocy lub w pochmurny dzień może nie należeć do najprzyjemniejszych.

Czym można przyciemnić szyby?

Istnieją dwa sposoby na przyciemnianie szyb samochodowych: folie przyciemniające oraz piecowe przyciemnianie szyb. Kierowcy najczęściej wybierają folię, gdyż jest to rozwiązanie ekonomiczne z możliwością personalizacji wyboru barwy oraz stopnia zaciemnienia. Ponadto demontaż folii jest niezwykle prosty. W warunkach domowych nakładanie folii zajmuje zazwyczaj 1 dzień.

Rodzaje folii do przyciemniania szyb:

  • Folia ceramiczna doskonale przyciemnia szyby samochodu, a ponadto pozwala zachować ostrość barw i doskonałą widoczność.
  • Folia metalizowana – ta folia zawiera cząsteczki metali, które redukują refleksy. Co więcej, odbija nawet 99% promieniowania UV i do 70% całkowitej energii słonecznej. Jest to najczęściej stosowany rodzaj folii.
  • Folia niemetalizowana – jest stosunkowo tania, ale nie jest odporna na działanie czynników zewnętrznych i szybko traci kolor.
  • Folia karbonowa to najdroższa opcja, doskonale odbijająca promieniowanie UV, co więcej jest odporna na uszkodzenia i niezwykle trwała.

Natomiast piecowe przyciemnianie szyb jest opcją droższą, ale i efektywniejszą. Na szybę nakłada się warstwę tlenków tytanu, następnie wygrzewa się ją w wysokiej temperaturze. W ten sposób otrzymujemy fotochromiczną warstwę, odznaczającą się dużą trwałcią. Piecowa metoda daje efekt „fabrycznego” przyciemnienia, umożliwia również  przyciemnianie szyb w różnym stopniu czy stosowanie gradientu (przyciemnienie jest większe na górze, a słabsze na dole). Proces przyciemniania piecowego trwa około 12 godzin, a wliczając demontaż i ponowny montaż to zajmuje nawet kilka dni.

Często o metodzie przyciemniania szyb decyduje konstrukcja pojazdu – są samochody, w których precyzyjne przyciemnienie szyb jest możliwe tylko w przypadku demontażu szyby z drzwi/konstrukcji pojazdu. Wynika to ze specyficznych działań konstruktorów i ciężkiego dostępu w okolicach uszczelek.

Bezinwazyjne nakładanie folii

Jeśli planujesz samemu przyciemnić szyby, poniżej przedstawiamy instrukcję aplikacji folii krok po kroku. Do przyciemniania szyb potrzebna będzie folia przyciemniająca, płyn do nakładania folii, rakla, nożyk do folii i opalarka akumulatorowa.

Pierwszym etapem nakładania folii na szyby samochodu to wyczyszczenie i odtłuszczenie powierzchni – szyba musi być idealnie czysta, tak aby nie powstały pod folią przyciemniającą pęcherzyki powietrza. Następnie na szybę nakładamy płyn do folii lub lekko rozrobione wodą mydło – sprawi to, że szyba uzyska śliską powierzchnię, do której folia z łatwością się dopasuje.

Kolejnym krokiem jest przygotowanie formatki – folii przyciemniającej o formacie odpowiadającym wielkości szyby. Aby dopasować rozmiar folii na szybę od zewnątrz, należy nałożyć nieco większy fragment folii, po czym dociąć ją nożykiem, pozostawiając 2-3 cm marginesu z każdej strony. Należy uważać, aby nie uszkodzić uszczelek czy lakieru samochodu.

Po docięciu szablonu należy zadbać, aby folia gładko przylegała do szyby, nie zwijała się i nie odstawała. Następnie można przejść do obkurczania folii za pomocą opalarki. Podczas obkurczania, folię wygładza się przy pomocy rakli, która pozbywa się zagnieceń, nierówności i pęcherzyków powietrza. Po zakończonym procesie raklowania trzeba precyzyjnie dopasować formatkę do rozmiaru szyby – można to zrobić za pomocą nożyka. W ten sposób proces tworzenia szablonu jest zakończony. Gdy folia będzie dopasowana, należy ją zdjąć i przełożyć na płaską szybę lub lustro, tak aby nie straciła kształtu.

Na przygotowaną szybę należy przyłożyć folię do szyby i ostrożnie zdjąć warstwę ochronną. Następnie trzeba wygładzić folię i starannie wycisnąć płyn spod folii za pomocą rakli. Warto wiedzieć, że im dokładniej usunie się płyn, tym szybciej wyschnie folia.

Jednak oklejanie szyb samemu jest zupełnie nieopłacalnym rozwiązaniem. Lepiej zlecić to firmie, która wystawi certyfikat – jeśli szyba okaże się zbyt ciemna, na podstawie tego dokumentu będziemy mogli ją zareklamować. Wystarczy w wyszukiwarkę internetową wpisać przykładowe hasło “przyciemnianie szyb w Warszawie” i na pewno znajdziemy odpowiednią firmę.

Ile kosztują przyciemniane szyby?

Przyciemnianie szyb samochodowych wymaga niezwykłej precyzji, wobec czego najlepiej zlecić to zadanie profesjonalistom. Cena uzależniona jest od zastosowanej metody, wielkości szyby, modelu auta i stopnia trudności montażu. Całkowity koszt przyciemniania szyb jest więc kwestią mocno indywidualną.

Montaż folii przyciemniającej wraz z materiałem kosztuje zazwyczaj kilkaset złotych – kwota ta oscyluje między 400 a 600 zł.

Przyciemnianie szyb techniką piecową jest około 3 razy droższe, za taką usługę zapłacisz od 1500 do nawet ponad 2000 zł. Cena dotyczy wszystkich szyb bocznych i tylnej. Jeżeli decydujesz się na piecowe przyciemnianie szyb przednich, musisz liczyć się z dodatkowym wydatkiem rzędu 300-400 zł.

 

Przyciemnianie szyb samochodowych a przepisy

Przepisy nie regulują precyzyjnie stopnia zaciemnienia szyb tylnych, znajdujących się za pierwszym rzędem foteli w samochodzie, aczkolwiek samochód z przyciemnionymi szybami musi być wyposażony w zamontowane po obu stronach lusterka wsteczne. Oznacza to, że kierowcy samochodów przerobionych na małe auta dostawcze mogą zakleić szyby tylne folią zupełnie nieprzepuszczającą światła. Aczkolwiek, warto pamiętać, iż szyba tylna pomaga w manewrowaniu, wobec czego lepiej zachować, chociaż minimalną widoczność. Ponadto 100% przyciemnienie szyb ogranicza widoczność pasażerów siedzących na tylnych siedzeniach, co może przełożyć się na obniżenie komfortu podróży.

Przyciemniane szyby przednie i przednie boczne

Pierwszym z przepisów regulujących przyciemnianie szyb samochodowych jest: § 8 ust. 5 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 roku (Obwieszczenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 6 czerwca 2013 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia). Natomiast drugim przepisem jest artykuł 66 ust. 1 pkt. 5 prawa o ruchu drogowym. Najważniejszą kwestią jest wymóg, iż pojazd dopuszczony do ruchu drogowego musi zapewnić kierowcy odpowiednią widoczność.

Przednie szyby samochodu muszą mieć współczynnik przepuszczalności światła na poziomie nie mniejszym niż 70%. To samo tyczy się szyb przednich bocznych. Oznacza to, że tych szyb nie można przyciemniać więcej niż o 30%.

Kierowcy, którzy decydują się na przednie szyby, których przepuszczalność światła przekracza 70%, muszą liczyć się z mandatem od 20 do 500 złotych i zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego. Dokument ten można odzyskać w momencie, gdy dostosujesz przyciemnianie szyb do panujących przepisów.

Przyciemnianie szyb – podsumowanie

Zastosowanie przyciemnianych szyb w aucie poprawia bezpieczeństwo i komfort jazdy. Jeśli chcesz przyciemniać szyby w samochodzie, to zalecamy naklejać folie na tylne szyby. Przyciemnianie szyb tylnych jest w pełni dozwolone, a co więcej zapewnia ciekawy efekt wizualny. Zaś szyba czołowa może być przyciemniona tylko w niewielki stopniu – w większości samochodów jest to robione fabrycznie.