
Historia marki Praga. Marka Praga to jeden z najważniejszych producentów samochodów w historii Czechosłowacji. Firma powstała w 1907 roku i szybko zdobyła renomę dzięki solidnym konstrukcjom i eleganckiemu wzornictwu. Samochody Praga były symbolem prestiżu, używane zarówno przez prywatnych właścicieli, jak i instytucje państwowe. The text in English is below.
W okresie międzywojennym marka konkurowała z takimi producentami jak Tatra czy Škoda, a jej luksusowe limuzyny stały się ikoną swojej epoki.
Praga Grand 16 – luksus i nowoczesność lat 30.
Jednym z najbardziej rozpoznawalnych modeli był Praga Grand, który powstawał w różnych seriach od lat 20. do 30. XX wieku. Szczególne znaczenie ma Praga Grand 16, produkowana w latach 1935–1937. Samochód ten łączył nowoczesne rozwiązania techniczne z luksusowym nadwoziem w stylu art déco.
Dane techniczne Praga Grand 16
-
Silnik: V8
-
Pojemność: 3580 cm³
-
Masa własna: 1605 kg
-
Prędkość maksymalna: ok. 100 km/h
Jak na lata 30., były to bardzo solidne parametry. Silnik V8 zapewniał płynną pracę i odpowiednią moc, a eleganckie, czterodrzwiowe nadwozie podkreślało prestiż właściciela.
Muzeum w Ołomuńcu – Veteran Arena
Dziś oryginalny egzemplarz Praga Grand 16 można podziwiać w Muzeum Pojazdów Zabytkowych Veteran Arena w Ołomuńcu. To jedno z najciekawszych muzeów motoryzacyjnych w Czechach, specjalizujące się w pojazdach z okresu Pierwszej Republiki (1918–1939). Kolekcja obejmuje przede wszystkim samochody czeskich marek: Praga, Tatra, Škoda i Aero.
Eksponat Praga Grand 16 przyciąga uwagę odwiedzających dzięki swojej eleganckiej sylwetce, charakterystycznym reflektorom i klasycznej linii karoserii. To doskonały przykład luksusowej motoryzacji lat 30., pokazujący kunszt czeskich inżynierów. Pojazd wyprodukowano w 1929 roku.
Ciekawostki o Praga Grand 16
-
Był to jeden z pierwszych samochodów marki Praga z silnikiem V8, co czyniło go wyjątkowym na tle konkurencji.
-
W latach 30. samochody tej klasy były przeznaczone głównie dla bogatej elity – przedsiębiorców, polityków i dyplomatów.
-
Dziś zachowane egzemplarze są niezwykle rzadkie i stanowią perełki w kolekcjach muzealnych.
Wartość kolekcjonerska
Zachowane egzemplarze Praga Grand 16 są prawdziwą rzadkością na rynku kolekcjonerskim. Ich wartość zależy od stanu technicznego i oryginalności, ale szacuje się, że egzemplarz w pełni sprawny, z kompletną dokumentacją i historią, może być wart od 80 000 do nawet 120 000 euro. W przypadku unikatowych wersji muzealnych cena mogłaby być jeszcze wyższa.
Dlaczego warto odwiedzić muzeum w Ołomuńcu?
Odwiedzając Veteran Arenę, można przenieść się do złotej ery motoryzacji w Czechosłowacji. Oprócz Praga Grand 16 zobaczymy tam również wiele innych unikatowych modeli, które ukazują rozwój technologii i designu samochodowego w okresie międzywojennym. To obowiązkowy punkt dla każdego pasjonata motoryzacji.
Podsumowanie
Praga Grand 16 to nie tylko samochód – to kawałek historii czechosłowackiej motoryzacji, symbol luksusu i prestiżu lat 30. Dzięki Muzeum Veteran Arena w Ołomuńcu możemy dziś podziwiać tę wyjątkową limuzynę w doskonałym stanie. To prawdziwa gratka dla miłośników zabytkowych aut, którzy chcą zobaczyć na własne oczy jedną z ikon przedwojennej motoryzacji.
Praga Grand 16 – a jewel of Czechoslovak motoring at the museum in Olomouc
The history of the Praga brand
Praga was one of the most important automobile manufacturers in Czechoslovakia. Founded in 1907, the company quickly gained a reputation for solid engineering and elegant design. Praga cars were a symbol of prestige, used both by private owners and by state institutions. During the interwar period, the brand competed with Tatra and Škoda, and its luxury limousines became icons of the era.
Praga Grand 16 – luxury and modernity of the 1930s
One of the most recognizable models was the Praga Grand, produced in several series from the 1920s to the 1930s. Of particular importance is the Praga Grand 16, manufactured between 1935 and 1937. The car combined advanced technical solutions with a luxurious body inspired by the art déco style.
The specific example preserved in Veteran Arena Olomouc and shown in the photos was produced in 1929, which makes it an even more valuable collector’s item, representing an earlier stage of the Grand series.
Technical specifications of Praga Grand 16
-
Engine: V8
-
Displacement: 3580 cm³
-
Power output: 51.5 kW (70 HP)
-
Curb weight: 1605 kg
-
Top speed: approx. 100 km/h
For the 1930s, these specifications were impressive. The V8 engine delivered smooth performance and sufficient power, while the four-door luxury bodywork emphasized the prestige of its owner.
The Olomouc Museum – Veteran Arena
Today, an original Praga Grand 16 can be admired at the Veteran Arena Museum of Historic Vehicles in Olomouc. This is one of the most fascinating automotive museums in the Czech Republic, specializing in vehicles of the First Republic period (1918–1939). The collection includes mainly Czech brands: Praga, Tatra, Škoda, and Aero.
The displayed Praga Grand 16 draws visitors’ attention with its elegant silhouette, characteristic headlights, and timeless classic design. It perfectly illustrates the luxury and craftsmanship of Czechoslovak engineers of the era.
Interesting facts about the Praga Grand 16
-
It was one of the first Praga cars fitted with a V8 engine, making it unique among its competitors.
-
In the 1930s, this type of vehicle was reserved for the wealthiest elite – entrepreneurs, politicians, and diplomats.
-
Surviving examples are extremely rare today and highly prized by collectors and museums.
Collector’s value
Preserved examples of the Praga Grand 16 are true rarities on the collector’s market. Depending on condition and originality, their value is estimated between €80,000 and €120,000. Unique, museum-grade models – especially early production cars like the 1929 example in Olomouc – could reach even higher prices.
Why visit the museum in Olomouc?
A visit to the Veteran Arena allows you to travel back to the golden age of Czechoslovak motoring. In addition to the Praga Grand 16, the museum offers many other unique models that showcase the development of automotive technology and design during the interwar period. It is a must-see destination for every classic car enthusiast.
Conclusion
The Praga Grand 16 is more than just a car – it is a piece of Czechoslovak history, a symbol of luxury and prestige of the 1930s. Thanks to the Veteran Arena Museum in Olomouc, visitors can admire this exceptional limousine, including the beautifully preserved 1929 model, in all its glory. For lovers of vintage automobiles, it is a true gem of pre-war engineering and design.