Był swoistą kwintesencją czasów, w których powstawał. Pontiac Fiero, bo o nim tu mowa, do dziś uznawany jest za pierwszy w historii marki model wyposażony w centralnie umieszczony silnik. Wywodzący się z Detroit wóz został stworzony z myślą o młodych ludziach, którzy pragnęli niezależności, a wielkie sedany i siedmioosobowe „wagony” omijali szerokim łukiem.
Należąca do koncernu General Motors marka już od samego początku świetnie radziła sobie w kwestii marketingu swojego nowego produktu. „Sportowy samochód dla mas” stał się maskotką trasy koncertowej zespołu Daryl Hall & John Oates. Ognistoczerwony Pontiac pojawił się także na plakatach zespołu, który wtedy promował swoją płytę pt. „Big Bam Boom”. Wszystko wskazywało na to, że sukces jest blisko…
Podobnie jak w przypadku Fiata X1/9, VW-Porsche 914 czy Toyoty MR2 – dwuosobowy Pontiac również posiadał dwa niewielkie bagażniki. Dostępna była też wersja ze zdejmowanym panelem dachu. Za więcej niż modne uchodziły wtedy przednie światła w stylu pop-up, zintegrowane z fotelami głośniki czy futurystycznie zaprojektowany kokpit z wysokim tunelem poprowadzonym przez środek kabiny. Dodatkową popularność przyniosło mu także uczestnictwo w legendarnym wyścigu Indianapolis 500, gdzie pełnił rolę samochodu bezpieczeństwa (z okazji tego wydarzenia wprowadzono później limitowaną serię Fiero). Największą zaletą auta był jego (w odróżnieniu do mało ekonomicznego silnika typu „Iron Duke”) sportowy wygląd, przy którym sporo podobnych konstrukcji trącało już myszką. Przypominające niektórym rozpędzoną motorówkę nadwozie zostało wykonane z modnego wówczas włókna szklanego.
Niestety, użycie lekkiego materiału było sporym błędem, gdyż Pontiac będąc jeszcze fazie przedprodukcyjnych testów – borykał się z problemami wadliwego systemu korbowodów. Zbagatelizowana przez inżynierów wada wywołała w następstwie serię niespodziewanych samozapłonów wielu egzemplarzy Fiero. Popularność samochodu w mgnieniu oka zaczęła spadać. Kolejnym gwoździem do trumny była kwestia sprzedaży nowych samochodów, która nie osiągnęła nawet zaplanowanego minimum. Choć główny zarząd marki Pontiac szybko zaczął eliminować kolejne problemy, a do gamy dołączył mocniejszy, sześciocylindrowy silnik 2.8 o mocy 143 KM – nieunikniony koniec ponadprzeciętnego auta nastąpił w 1988 roku.
Choć Pontiac Fiero nie zawojował wiele na rynku motoryzacji, jego odmiana 2M4 znalazła się na liście 10 najlepszych samochodów roku 1984 według cenionego magazynu „Car and Driver”. Widniejący na samochodzie skrót oznaczał, że samochód posiadał dwa miejsca oraz centralnie umieszczony, czterocylindrowy silnik. Do dziś uważa się, że gdyby wóz został zaprezentowany jeszcze w latach siedemdziesiątych, jego późniejsza reputacja byłaby zgoła inna. Aktualnie „standardowy” Pontiac Fiero jest jedną z ciekawszych propozycji na początek przygody z amerykańską motoryzacją. Nie kosztuje krocie, a każdy na pewno się za nim spojrzy!
Jakie są ceny tych modeli Pontiaca?
Ceny w Niemczech w Euro:
Pontiac Fiero, rok prod.: 1984-1988, 2,5l, 92 KM:
Stan 1: 17 000
Stan 2: 10 000
Stan 3: 6 000
Stan 4: 3 000
Stan 5: –
Wzrost wartości w ciągu ostatnich 5 lat: 41 %
Pontiac Fiero, rok prod.: 1985-1988, 2,8l, 140 KM:
Stan 1: 15 000
Stan 2: 9 000
Stan 3: 5 500
Stan 4: 2 500
Stan 5: –
Wzrost wartości w ciągu ostatnich 5 lat: 19 %
Zdjęcia: materiały prasowe Pontiac GM, Car brochures&adverts