Renault 4CV został pierwotnie zaprojektowany przez techników Renault podczas okupacji Francji w czasie II wojny światowej, kiedy producent był pod ścisłym nadzorem projektowania i produkcji wyłącznie pojazdów komercyjnych i wojskowych. Pierre Lefaucheux chciał nadać temu samochodowi jedną spośród tych trzech nazw: Régine, Réginette, Régiquatre, ale pracownicy z fabryki nazwali go 4CV.

Dane techniczne:
Rok produkcji: 1954
Silnik: R4 0,7 l (747 ccm), 2 zawory na cylinder, OHV
Średnica x skok tłoka: 54,50 mm x 80,00 mm
Stopień sprężenia: 7,25:1
Moc maksymalna: 21 KM (15,7 kW) przy 4100 obr/min
Rodzaj napędu: tylny
Prędkość maksymalna: 95 km/h
Wymiary [dł. x szer. wys.]: 3607 mm x 1430 mm x 1470 mm

Dopiero w 1946 roku zaprezentowano prototyp opracowany w czasie wojny – czterodrzwiową limuzynę z silnikiem z tyłu (pojemność 747 ccm) i trzybiegową przekładnią.

Ten samochód jest francuską odpowiedzią na popularnego Garbusa i podobnie jak on, miał być samochodem „dla ludu” – tani w produkcji, eksploatacji oraz zapewniający względnie przyzwoity komfort podróży. Był to pierwszym masowy samochód Renault. Od sierpnia 1947 roku do zakończenia produkcji w 1961 roku sprzedał się w ilości większej niż milion egzemplarzy (dokładnie 1 105 547 szt.).

Renault 4CV, to niewielki, przeznaczony dla czterech osób samochód. Charakterystyczne dla tego modelu było umiejscowienie bagażnika z przodu samochodu oraz drzwi otwierane jak w Syrenie. Tylny montaż silnika sprawił, że kierowanie nim było bardzo precyzyjne, a jednocześnie pozostawało stosunkowo lekkie. Samochód oferowano wyłącznie w typie nadwozia fastback.

Prezentowany na zdjęciach egzemplarz pochodzi z prywatnej kolekcji Pana Bronisława Kellera z Gliwic, kolekcjonera skuterów i zabytkowych samochodów Renault. Samochód został sprowadzony z Austrii i całkowicie wyremontowany.

W swojej kolekcji Pan Keller posiada ponad 20 eksponatów m.in. Renault 12, Renault 4, Fregate z 1954 r., czy Renault Avantime.