Ferrari Mondial to czteroosobowy samochód sportowy. Był produkowany był w latach 1980-1993 w wersjach: coupe i kabriolet. W różnych wersjach Ferrari Mondial stosowane były silniki 8-cylindrowe o pojemnościach: 2 927, 3 185 i 3 405 cm3 i mocy: 214-240, 270 i 295-300 KM. W każdym przypadku stosowano skrzynię biegów ręczną o 5 przełożeniach.
Napędzane były oczywiście tylne koła. ABS montowano już we wszystkich wersjach seryjnie, a hamulce wszystkich czterech kół były tarczowe. Mondial jeździł na oponach Michelina o rozmiarze 240/55 VR 390 TRX i rozpędzał się do prędkości maksymalnej (odpowiednio): 220-243, 254 i 255 km/h.
Wymiary auta są kompaktowe, jak na dzisiejsze warunki: 4580 mm długości, 1790 mm szerokości i 1260 mm wysokości (dla wersji Mondial 8 i Quattrovalvole). Wersja 3.2 l była o 1 cm wyższa, a wersja Mondial t była krótsza (4535 mm), szersza (1810 mm) i niższa (1235 mm).
Części zamiennych jest mało i są one drogie, ale samochód ma wyjątkowo wiele zalet (jak na auto sportowe). Jest stosunkowo wygodny i praktyczny. Dobrze zabezpieczony przed korozją, szybki, ładny, z eleganckimi detalami. Jeśli ktoś chce posiadać samochód z temperamentem a zarazem rzadszego od Porsche, to jest jeszcze dobra okazja do zakupu Mondiala. Wyprodukowano w sumie (Mondial 8 i Quatrtrovalvole / Mondial 3.2 / Mondial t): 1774, 1797 i 1850 sztuk. A ceny z pewnością, jak w przypadku każdego Ferrari, poszybują w górę.
Ile kosztuje Ferrari Mondial?
Co warto sprawdzić przed zakupem?
- Oryginalność – brak oznacza sporą utratę wartości.
- Historię napraw – czy auto jest bezwypadkowe? Tylko w takie warto zainwestować.
- Czy auto pochodzi z USA? Czy przystosowane jest do naszych wymagań? Jakiekolwiek zmiany np. reflektorów będą drogie.
- Czy dach w kabriolecie jest szczelny?
- Sprzęgło – po 80 000 km najczęściej wymagana jest wymiana.
- Kiedy wymieniono pasek rozrządu? Ważna data. Jeśli trzeba to zrobić, należy wyjąć silnik.
- Czy samochód był systematycznie używany? Jeśli nie, będzie wiele problemów.
- Stan techniczny wnętrza. Jeśli uratowanie skóry jest możliwe to należy to zrobić. Jej wymiana na oryginalną będzie bardzo droga.
- Czy silnik nie zasysa „fałszywego” powietrza? Uszczelki były kiepskiej jakości i w gorącej komorze silnika szybko się zużywały.
- Działanie klimatyzacji. Często nie jest sprawna. Używany był w niej środek R12, którego nie produkuje się już od dawna. Stąd rzadko kto dokonywał jej przeglądów.
Dane techniczne różnych wersji modelu Mondial znaleźć można tu:
https://klassikauto.pl/producenci/ferrari/modele/ferrari-mondial-quatrovalvole/