Marek Peszka z Dobrzenia Wielkiego: „myślę, że te kilka zdjęć i krótka historia mojego hobby pozwolą każdemu zamarzyć i zwrócić uwagę na prawdziwe piękno starej blachy…”


Samochód:
Cadillac Seria 62
Rok produkcji: 1956
Przebieg: 92 000 mil
Silnik:
Pojemność: 6,0 l
Moc: 285 KM Cadillac seria 62 (16) 1. Dlaczego interesujesz się takim autem?
Caddy to był przypadek. Chorowałem na Chevroleta Bel Air rocznik 1957, ale niestety auto 10 lat temu było trudne do zdobycia. Jadąc w 2004 roku do Niemiec miałem na liście kilka samochodów m.in. Pontiaca Station Wagoon z 1957, Edsela również z 1957. Cadillaca na liście nie było, ale gdy ujrzałem te zderzaki, tylne lampy i kanapy wewnątrz – wszystko było już jasne. Cadillac seria 62 (9) A więc jak to się zaczęło…
Był jesienny piątkowy wieczór 1992 roku, a ja byłem uczniem III klasy technikum. Tydzień ciężkiej nauki kończył się przeważnie tak samo – wyciągałem z pudełka Commodore C64, podłączałem je pod czarno-biały telewizor przystosowany do używania jako monitor i wspólnie z bratem ścigaliśmy się na torze formuły, aż oczy szczypały od gapienia się w ekran. Tym razem było podobnie – gdy już mieliśmy dość , a komputer leżał w pudełku włączyłem jeszcze Jedynkę, potem Dwójkę i usłyszałem piosenkę, która dziś ma też ponad 50 lat, a mnie się wtedy tak spodobała, że to właściwie ją mógłbym uznać za sprawcę całej reszty zamieszania.
Cadillac seria 62 (6) Czy ktoś już wie o jakiej piosence myślę?… tak jest, to było „Runaway” Del’a Shannon’a z serialu „Crime story”. Wtedy też chyba pierwszy raz w życiu zobaczyłem jak kiedyś wyglądały prawdziwe samochody. Zobaczyłem, zakochałem się – i tak już zostało do dzisiaj. Wtedy postanowiłem sobie, że kiedyś takim autem będę jeździć. I udało się!!! Dziś życzę każdemu kto marzy o takim aucie, aby to marzenie jak najszybciej zamienił w rzeczywistość. Cadillac seria 62 (14) 2. Czy auto jest „fabryczne”, czy ma jakieś modyfikacje?
Z istotnych modyfikacji mogę wymienić zamontowanie alternatora w miejsce prądnicy – ale to jeszcze przez poprzedniego właściciela, odnowienie tapicerki i wykonanie nowej instalacji elektrycznej. Prawie całkowicie od nowa zrobiona jest podłoga kabiny i bagażnika – z oryginału pozostał jedynie tunel środkowy i miejsce na koło zapasowe. Rozebrany został również silnik, wymienione pierścienie, łańcuch rozrządu. Wymieniona została również szyba czołowa – zamontowana w samochodzie uległa uszkodzeniu. Poszukiwania nowej trwały ponad 2 lata. Gdy w końcu znalazłem ją w Berlinie nie zastanawiałem się długo – następnego dnia po nią pojechałem. Cadillac seria 62 (11) 3. Czy sam odnawiałeś samochód?
Samochód został prawie całkowicie odnowiony w ramach wolnych mocy przerobowych w rodzinnym warsztacie samochodowym – jedynie tapicerka i chromowanie klamek, przeróżnych listew, listewek, spinek – zostały zlecone innym wykonawców. Mój osobisty wkład to odtworzenie i wykonanie nowej instalacji elektrycznej – stara przez 50 lat była tyle razy cięta, lutowana i zaciskana – że bałem się ją instalować po remoncie do auta. Kilka dobrych dni zajęło mi jej rozszyfrowanie. Na szczęście do sprowadzonej z USA instrukcji napraw dołączony był schemat instalacji. Ze względów bezpieczeństwa wprowadziłem małą zmianę – oryginalną siedmio bezpiecznikową skrzynkę zastąpiłem skrzynką bezpieczników z Seicento, a do obwodów lamp zastosowałem przekaźniki. Cadillac seria 62 (10) Lampy to też ciekawostka – jeden oryginalny sealed beam, czyli reflektor zintegrowany w całość z żarówką był spalony, używanego w kraju nie potrafiłem zdobyć, a w USA na Ebayu ceny zaczynały się od 200 $. Gdy podjechałem z tym reflektorem w rękach do pewnego sklepu z częściami, właściciel wziął go do ręki, pooglądał z wszystkich stron, wyszedł do magazynu i po chwili wrócił z nowym. „ No to zaśpiewa” myślę sobie, na co słyszę „25 złotych poproszę” – okazało się, że przyniósł mi idealnie pasujący reflektor z Łady Niwy! I tak w aucie made in USA zamontowane są reflektory „Sdiełano w Rossiji” Cadillac seria 62 (13) Pan Marek wspomina:
Do Europy przypłynął w marcu 2004 roku, a do Polski trafił w sierpniu tegoż roku. Od momentu zarejestrowaniu go we wrześniu 2004 przejechałem nim tylko ok. 300 km. W listopadzie wjechał na blacharnię aby wstawić łaty w podłogę bagażnika i …przebywał tam ponad 2 lata. Caddy jest rozebrany na części pierwsze – silnika nie wyłączając. Nadwozie w tym miesiącu wreszcie doczeka się lakierowania, a ja w garażu mam kilometr kabla 1,5 kwadrat w dziesięciu kolorach, schemat instalacji elektrycznej, starą na wzór i … niewiele odwagi aby się wziąć za „wyprodukowanie” nowej. Cadillac seria 62 (8) 4. Jakie ma zalety, wady?
Wady – trochę pali, jakieś 25 l / 100 km. Czasem zgaśnie w najmniej oczekiwanym momencie. Poza tym ma same zalety. W bardzo komfortowych warunkach przewiezie 6 osób. Przyciąga wzrok swoim pięknem. Cadillac seria 62 (17) 5. Czy konstrukcja pojazdu zawiera jakieś unikalne rozwiązanie techniczne?
Nie. Konstrukcja jest standardowa. Mój Cadillac to Seria 62 – czyli wersja podstawowa w roku 1956 i jako jedyna … bez seryjnej klimatyzacji. Z ciekawostek – napęd wycieraczek jest pneumatyczny, z kolei wlew paliwa po poszukiwaniach odnalazłem pod … tylną lewą lampą. Cadillac seria 62 (18) 6. Często nim jeździsz? Jak go użytkujesz?
Niestety rzadko. W niedziele i święta…., do rodziny, znajomych, czasem na zlot, latem bywa że do pracy – w sumie rocznie ok. 500 km.

7. Ile kosztuje eksploatacja tego auta?
Drogie jest tylko paliwo ze względu na jego zużycie. Średnio wychodzi 25 l/ 100 km.
Wymiana oleju pochłania 8 litrów. Ale części są tanie – przerywacz do aparatu zapłonowego kosztuje np. ok. 3 dolarów… Cadillac seria 62 (1) 8. Jak jest dostępność części zamiennych? Gdzie je kupujesz i ile kosztują?
Są dostępne i tanie. Kupuję na Ebayu w USA. Kilka lat temu „uciekłem” z zabawy sylwestrowej, aby wygrać aukcję – zamek do tylnej klapy. I wygrałem!

9. Gdzie i jak auto jest przechowywane? Garaż, niestety bez ogrzewania. Cadillac seria 62 (5) 10. Czy uczestniczysz w rajdach i zlotach? Jak często? Co ci się podoba a co nie?
Rzadko. To zależy od charakteru imprezy. Żadne ściganie nie wchodzi w grę – próby czasowe traktuję z przymrużeniem oka.

11. Należysz do jakiego klubu lub stowarzyszenia? Nie. Cadillac seria 62 (3) 12. Komu polecasz to auto?
Komuś, kto czuje klimat tamtych lat, wspaniałych lat 50. i amerykańskiego stylu. Mnie ten okres fascynuje.

13. Co byś doradził tym, którzy by chcieli kupić taki samochód? Aby się nie zastanawiali, tylko kupowali. Cadillac seria 62 (7)