Moda na skutery dotarła także do państw socjalistycznych. Choć początkowo uważano je za nikomu niepotrzebny, kapitalistyczny środek transportu, na początku lat 50-tych w Warszawskiej Fabryce Motocykli uruchomiono komórkę mającą za zadanie skonstruować polski skuter z wykorzystaniem elementów produkowanych już motocykli.

Prototypy polskich skuterów

Pierwszy prototyp nosił nazwę Żuk i nie był całkiem udany. Drugi o nazwie Bąk, był nieco lepszy. Trzeci prototyp o nazwie Osa trafił do produkcji seryjnej. Jak na socjalistyczne realia (brak rur, kłopoty z głębokim tłoczeniem blach i inne) powstał całkiem udany pojazd o dużych jak na skuter możliwościach terenowych. Największym mankamentem był za słaby, przegrzewający się silnik o mocy 6,5 KM.

In 1950s the scooter fashion reached the socjalist countries. Initially scooters were considered an unnecessary capitalist folly, but in the early 1950s a new division was launched at the Warsaw Motorcycle Factory. Its task was to construct a Polish scooter, using elements of already manufactured motorcycles.

The first prototype, Żuk („Beetle”) wasn’t too good. Next one, named Bąk („Bumblebee”) was a bit betler. The third prototype, Osa („Wasp”), went into mass production. In spilte of many problems typical for socjalist economy – no steel pipes, problems with deep sheet metal stamping – Warsaw engineers managed to create a good scooter, quite capable (for a scooter) for off-road driving. The biggest drawback of this design was too weak engine, easy to overtheat (6,5HP).

Źródło: Galeria Motoryzacji w Podzamczu, Ul. Zuzanka 7B, 42-440 Podzamcze