Planując wakacyjne podróże lub nawet tylko przejazd przez Niemcy, warto zjechać na chwilę (może nawet nieco dłuższą :) ) z autostrady, by odwiedzić  Zwickau. To świetna okazja, by przenieść się  do świata historii motoryzacji, pięknych samochodów, które ciągle budzą wielkie zainteresowanie.

Idea utworzenia muzeum motoryzacyjnego sięga roku 1975, ale tak naprawdę jej realizacja nastąpiła dopiero w 1988 r. Na terenie byłej, fabrycznej stołówki „Sachsenring” stworzono stałą wystawę z 14 zabytkowymi pojazdami, w tym np. Horch, DKW, IFA.

Przełomem był 2000 rok, kiedy producent marki Audi oraz miasto Zwickau podjęły współpracę na rzecz modernizacji Muzeum. Prace renowacyjne trwały dwa lata, a we wrześniu 2004 r. w budynkach fabryki Audi otwarto muzeum dla zwiedzających, a rok później obiekt rozbudowano m.in. o rezydencję Augusta Horcha. W ostatnich latach, dzięki dotacji, zarówno ze strony firmy Audi, jak i środków rządowych, muzeum powiększono do obecnych 6500 m2.  To świetna przestrzeń do prezentacji zbiorów. Jest ich ponad 200, a większość prezentowana jest na wystawie stałej.

Wejście do budynku z pozoru wydaje się nieco skromne, ale już za drzwiami szybko się orientujemy, że czeka nas dużo atrakcji.

Wystawa podzielona jest na dwie zasadnicze części:

A – od początków do końca lat 30-tych oraz

B –  czasy produkcji samochodów po 1945 r. aż po VW Golf Wörthersee z 2017 r.

Zapraszam Czytelników KlassikAuto.pl na krótki spacer i prezentację najstarszej części i zbiorów Muzeum, któr ąudało mi się obejrzeć przy pierwszej wizycie w Zwickau:

W pierwszych krokach poznajemy  Augusta Horcha, początki firmy, historię, pomysły oraz pamiątki.

Możemy podziwiać rekonstrukcję Horcha 14-17 PS z 1904 roku – samochód z fabryki Horch & Cie. Motorenwagenwerke A.G. w Zwickau

Samochody z lat 10-tych zwracają uwagę swoją barwą i detalami.

W wersji żółtej to Audi 10/28 HP Typ B, Phaeton, produkcja: 1911/1916, silnik: 4 cylindry;  pojemność: 2612 cm3; prędkość: 75 km/h; zużycie paliwa: 13/100l; wyprodukowano: 364 szt.

Przedwojenny Horch w zieleni też jest wyjątkowy.

W dalszej kolejności możemy obejrzeć samochody tankujące benzynę na zrekonstruowanej stacji benzynowej z lat 30-tych.

Od lewej: Horch 375, Pullman-Limousine, produkcja: 1929-1930, silnik: 8 cylindrów;  pojemność: 3950 cm3; prędkość: 110 km/h; zużycie paliwa: 19/100l; wyprodukowano: 936 szt.
W tle: Audi typu SS „Zwickau”, kabriolet-limuzyna, produkcja: 1929-1932, silnik: 8 cylindrów;  pojemność: 1307 cm3; prędkość: 80 km/h; zużycie paliwa: 8/100l; wyprodukowano: 2350 szt. z pięknym logiem (poniżej):

Wanderer W8, Typ5/20 PS Phaeton, produkcja: 1925-1927, silnik: 4 cylindry, 4 takty;  pojemność: 5130 cm3; prędkość: 110 km/h; zużycie paliwa: 22/100l; wyprodukowano: 475 szt.

Horch 400 już na metalowej ramie zrobił karierę w policji. Produkowano go w latach: 1930-1932, silnik:  8 cylindrów;  pojemność: 3950 cm3; prędkość: 62 km/h; zużycie paliwa: 19/100l; wyprodukowano: 950 szt.

Zwiedzających fascynuje design samochodowy Zwickau: luksusowe samochody Horch z lat 30. XX wieku.

Nie zapomniano o prezentacji osiągnięć ówczesnej technologii i produkcję mechaniczną lat 20. i 30. XX wieku. W pełni sprawna maszyna napędzana pojedynczym silnikiem i pasami transmisyjnymi wraz z hamulcem wodnym do testów silnikowych.

Zilustrowano także rolę Auto Union w produkcji wojennej, podczas II wojny światowej, oraz przeobrażenie firmy z cywilnego producenta samochodów na produkcję militarną.

Dolne piętro kieruje nas ku indywidualnej motoryzacji w latach 20. i 30., przedstawianych głównie w samochodach i motocyklach DKW i Wanderer w scenerii ulicznej.

Nowe drogi zachęcały do podróży i zwiększenia mobilności już latach 30. XX wieku.

W Muzeum Augusta Horcha można w swoisty sposób przeżyć ponad 110 lat historii motoryzacji, włącznie ze stanowiska fabrycznymi,  sklepami.

Wyścigi z końca lat 20. i 30. XX wieku.  Samochody wyścigowe Auto Union typu C i typu D są już w kolejce.

Klimat dawnych lat można poczuć przed frontowym wejściem do hotelu.

Każdy wielbiciel samochodów, klasyków, oldtimerów, automobili zwiedzający muzeum, może poczuć ten klimat przeszłci i wspaniałej historii motoryzacji.

Próbkę wirtualnego zwiedzania zamieszczono na stronie internetowej muzeum, prowadzonej w języku niemieckim i angielskim. Z wiadomości tam ujętych dowiadujemy się, że wystawa  Trabantów oraz powojennej historii motoryzacji w Zwickau również doskonale się prezentuje. Podziwiać tam można także linię produkcyjną, prototypy i samochody produkowane po 1990 r. aż do współczesności. Mam nadzieję, że następne odwiedziny w Muzeum Augusta Horcha będą okazją do poznania jej bliżej i przygotowania kolejnej fotograficznej relacji.