Listopad 1921 roku zapisał się w historii brytyjskiej marki pod znakiem pierwszego zamówienia samochodu specjalnie dla klienta. Słynny Bentley 3 Litre trafił do entuzjasty wyścigów, Noela van Raalte. Model okazał się pierwszym spośród 200 000 samochodów marki w jej ponad 100-letniej historii. Ponad 84% wszystkich pojazdów Bentley wyprodukowanych na rynek brytyjski nadal można spotkać na drogach.
Bentley Motors świętuje stulecie sprzedaży pierwszego samochodu. Mija również 100 lat od powstania pierwszego salonu marki. Model Bentley 3 Litre został zarejestrowany w 1921 roku pod numerami KS 1661. Sto lat po tym, jak odebrano pierwszą seryjną wersję pojazdu, Bentley wciąż pozostaje w czołówce producentów samochodów luksusowych.
Pierwszy sportowy model marki
Zakupiony za kwotę 1150 funtów, pierwszy zamówiony produkcyjny Bentley został wyprodukowany w Cricklewood, w północnym Londynie. Jego nadwozie wykonano z lekkiego aluminium. Posiadał również mosiężne elementy wykończenia Model wprowadzony przez założyciela firmy, Waltera Owena Bentleya, stał się niezwykle popularnym samochodem. Jakość wykonania i umiejętności inżynieryjne, jakie prezentował, są od tamtej pory znakiem rozpoznawczym marki Bentley. W jej 102-letniej historii wyprodukowano ponad 200 000 samochodów, z czego 97% zjechało z linii produkcyjnej w Crewe od czasu przeprowadzki firmy w 1946 roku.
Co ciekawe, chociaż van Raalte był pierwszym klientem, który zamówił samochód, nie on jako pierwszy go otrzymał. Ten zaszczyt należy do Ivora Llewellyna, który w sierpniu 1921 roku odebrał jeden z trzech zakupionych przez siebie egzemplarzy 3 Litre. Był to trzeci w historii samochód z produkcyjnym podwoziem i do dziś jest to najstarszy zachowany model produkcyjny marki Bentley na świecie.
W recenzji, która pojawiła się w wydaniu magazynu The Autocar w styczniu 1920 roku, można przeczytać, że „dla prawdziwego entuzjasty, samochody te bez wątpienia posiadają osobowość. Nie są dla niego zwykłym zbiorem stali i aluminium. Gdy tylko sprzęgło zostanie wciśnięte do oporu, niczym zwierzęta, ujawniają swój charakter”.
Natomiast nowy właściciel, Noel van Raalte w taki sposób mówił o zakupionym modelu: „Kupiłem Bentleya, ze względu na jego wyjątkowe osiągi we wszystkich aspektach jazdy. Układ kierowniczy, zawieszenie, trzymanie się drogi, hamulce, zmiana prędkości i wydajność silnika, nie pozostawiają nic więcej do życzenia. W żadnym innym modelu, który do tej pory używałem lub posiadałem, nie doświadczyłem podobnych wrażeń”.
W bogatej historii modelu, Bentley 3 Litre wygrał 24-godzinny wyścig Le Mans w 1924 i 1927 roku. Osiągnięcie to rozpoczęło serię pięciu zwycięstw Bentleya w ciągu ośmiu lat, podczas których legendarni Bentley Boys dominowali na torze.
Model 3 Litre przyczynił się do ugruntowania pozycji marki na rynku. Po nim pojawiły się wersja 6 ½, 4 ½, 8, a następnie 4-litrowa – są to jedne z najbardziej charakterystycznych samochodów zabytkowych okresu przedwojennego.
Powojenne modele Bentley
W 1952 r. swój debiut miał Bentley R-Type Continental. Ten najszybszy czteroosobowy samochód na świecie osiągał maksymalną prędkość nieco ponad 190 km/h i był doskonałym, luksusowym grand tourerem tamtych czasów. Bentley z serii T został wprowadzony na rynek w latach 60. ubiegłego wieku, natomiast silnik V8 firmy został przeprojektowany w latach 70. – zwiększono wtedy jego pojemność do 6,75 l.
Historia marki zna wiele słynnych modeli, w tym Mulsanne oraz Turbo R. Ten ostatni był najszybszym drogowym Bentleyem w swoich czasach. W 1998 r. firma została przejęta przez grupę Volkswagen, która rozpoczęła realizację szeroko zakrojonego planu inwestycyjnego. Działania te zapoczątkowały pełną sukcesów erę dla marki Bentley.
Legendy spod znaku uskrzydlonego B
Wraz z modelem EXP Speed 8, Bentley z sukcesem powrócił do rywalizacji w wyścigu Le Mans w 2001 r. Dwa lata później na rynku pojawił się najlepiej sprzedający się w historii marki Continental GT, a w 2009 r. – całkowicie nowy Mulsanne. Bentley stworzył również pierwszego na świecie luksusowego SUV-a. Wypuścił w 2015 r. Bentaygę – samochód z napędem na wszystkie koła oraz siedmioma miejscami siedzącymi.
W 2019 r., podczas obchodów stulecia marki Bentley, został zaprezentowany nowy Flying Spur, zaś w 2020 r. niezwykle rzadka wersja Bacalara. Ten ręcznie wykonany model z limitowanej edycji stanowił powrót do tradycyjnego tworzenia nadwozi przez Bentleya Mullinera, najstarszego producenta karoserii na świecie.
Rekord sprzedaży i strategia na przyszłe lata
Pomimo globalnej pandemii, w 2020 roku firma odnotowała najwyższe w swojej historii wyniki sprzedaży. W tym samym czasie zaprezentowała swoją przełomową strategię Beyond100, zgodnie z którą do 2030 roku ma nastąpić premiera całej gamy modeli z wyłącznie elektrycznym zasilaniem akumulatorowym i osiągnięcie całkowitej neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla. Zaangażowanie w zakresie zrównoważonej mobilności ma skutecznie zmienić każdy aspekt działalności brytyjskiej firmy.
Pozdrawiam Czytelników KlassikAuto.pl
Agnieszka Kłusek
biuro prasowe Bentley