„Baby Lambo” świętuje 40. urodziny.
W tym roku Lamborghini świętuje 40. rocznicę Jalpy, modelu zaprezentowanego po raz pierwszy na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie w marcu 1981 roku. Samochód miał za zadanie przyciągać klientów atrakcyjną ceną i dostępnością. Jalpa jest ostatnią ewolucją producenta samochodów z Sant’Agata Bolognese w koncepcyjnym sedanie GT z 8-cylindrowym centralnie zamontowanym silnikiem.


Jalpa jest ostatnim rozwinięciem projektu Urraco i Silhouette, zachowującym ogólną architekturę, ale wyposażonym w większy, 3,5-litrowy silnik. Nadwozie typu targa w „baby Lambo”, zostało zaprojektowane przez Francuza Marca Deschampsa z Carrozzeria Bertone, dyrektora ds. stylu Carrozzeria Bertone, przy współpracy z Giulio Alfieri, ówczesnym dyrektorem generalnym i technicznym Lamborghini. Nazwa modelu pochodzi od słynnej rasy walczących byków. Jak powszechnie wiadomo, Ferrucio Lamborghini lubował się w walkach tych zwierząt, był także zodiakalnym bykiem, dlatego większość nazw modeli Lamborghini jest nimi inspirowana.

Następca modelu Silhouette

Prototyp Jalpy zaprezentowany w Genewie ma wyjątkową historię. Bazuje na modelu Silhouette, który został wyprodukowany w nakładzie 1 sztuki i nigdy nie został sprzedany. Wrócił do fabryki i posłużył jako podstawa dla opracowania nowego modelu. Jalpa zaprezentowana w Genewie w 1981 roku jest łatwo rozpoznawalna dzięki specjalnemu metalicznemu kolorowi brązu. Ma także kilka unikalnych cech estetycznych, których nie zastosowano w samochodzie produkcyjnym. Jalpa, która weszła do produkcji w 1982 roku, otrzymała od inżynierów stalową karoserię, czarne zderzaki i wloty powietrza do silnika, a także poziome tylne lampy i 16-calowe aluminiowe felgi, zaczerpnięte bezpośrednio z prototypu Atona. Wnętrze Jalpy zostało luksusowo wykończone dzięki wykorzystaniu skóry i wykładzin. Otwierany dach, zaprojektowany w sposób ułatwiający demontaż i ponowny montaż, można było ukryć w specjalnej przestrzeni za tylnymi siedzeniami.

Ewolucja silnika

Najważniejszą innowacją techniczną w Jalpie jest ewolucja 90-stopniowego silnika V8, wykonanego w całci z aluminium, z czterema sterowanymi łańcuchowo górnymi wałkami rozrządu, oryginalnie zainstalowanego w Urraco i Silhouette. Dzięki powiększonemu otworowi 3,5-litrowy (3485 cm3) silnik napędzany czterema podwójnymi gaźnikami Weber 42-DCNF o stopniu sprężania 9,2:1, osiąga maksymalną moc 255 KM przy 7000 obr./min. i maksymalny moment obrotowy równy 313 Nm przy 3500 obr./min. Dzięki temu prędkość maksymalna modelu wynosi 248 km/h. W licznych testach drogowych, które ukazały się w czasach świetności Jalpy w specjalistycznych czasopismach, eksperci entuzjastycznie opisywali jego proste i bezkompromisowe prowadzenie na drodze.

Zaledwie 420 egzemplarzy w ciągu 8 lat

W czasie Salonu Samochodowego w Genewie w 1984 roku zaprezentowano drugą serię Jalpy z pewnymi modyfikacjami estetycznymi, takimi jak zderzaki i wloty powietrza w tym samym kolorze co nadwozie, zaokrąglonymi tylnymi lampami i odnowionym wnętrzem. Komercyjne życie Jalpy zakończyło się w 1988 roku po wyprodukowaniu 420 egzemplarzy modelu. Był to ostatni sedan Lamborghini wyprodukowany z silnikiem V8 i historycznie jest ostatnim samochodem sportowym tej klasy, który ma tę szczególną pojemność skokową i charakterystyczne położenie silnika. Koncepcyjnie Jalpa jest bezpośrednim poprzednikiem Gallardo 2003, który miał stać się jednym z najlepiej sprzedających się samochodów Lamborghini w historii.

***

Zainaugurowane w 2015 roku, Lamborghini Polo Storico, jest działem Automobili Lamborghini odpowiedzialnym za zachowanie historycznej tożsamości firmy z Sant’Agata Bolognese. Do jej głównych zadań należy certyfikacja i renowacja wszystkich samochodów Lamborghini wyprodukowanych do 2001 roku. Ponadto odpowiada też za zachowanie i pozyskiwanie nowych źródeł do archiwów firmy, co umożliwia ustalenie wartości wszystkich klasycznych Lamborghini. Ze względu na zapytania od wielbicieli klasycznych modeli marki spod znaku byka, szczególną uwagę przywiązuje się do rekonstrukcji części zamiennych, które nie są już dostępne na rynku.

Pozdrawiamy Czytelników KlassikAuto.pl
Agnieszka Kłusek
Dominika Nosal
Marta Wasilak
[email protected]