Chcielibyśmy przedstawić Państwu, jak wyremontowaliśmy razem naszego Mercedesa W108 280SE z 1970 roku. Samochód kupił nasz tata około 2007 roku. To Mercedes, model 280SE, typ W108, rok produkcji: 1970, silnik o pojemności 2,8 litra i mocy 160 KM. Opowiemy Wam co zrobiliśmy i ile za wszystko zapłaciliśmy.

W jakim stanie był samochód? Czy był kompletny i oryginalny?
Pojazd został zakupiony w stanie oryginalnym, kompletnym. Tuż po zakupie był rozbierany „na raty” przez różne osoby, aż do gołej blachy i przygotowany do malowania. Niestety malowanie nie doszło do skutku i tak przestał w podkładzie aż do 2019 roku. Stał bez szyb, bez jakiegoś przykrycia przez ponad 12 lat.

Czy sam odnawiałeś samochód? Czy kłopotem było znalezienie odpowiedniego specjalisty?
Odnowiliśmy wszystko sami, śrubka po śrubce, blaszka po blaszce. Jedyne co zleciliśmy to renowację chromów i karoserię oddaliśmy lokalnemu blacharzowi, który naprawił dziury i pomalował go w swoim garażu.

Jaka była/jest dostępność części zamiennych? Czy można kupić części oryginalne? Gdzie je kupowałeś i ile kosztowały?
Wiele oryginalnych części od tego auta zaginęła na przestrzeni lat, ponieważ auto było zaparkowane na placu warsztatu samochodowego, gdzie ciągle trwały naprawy innych pojazdów.

Prawdopodobnie, oryginalne części, nieodpowiednio zabezpieczone „wmieszały się” w inne niepotrzebne, leżące części i wylądowały w czeluściach złomowiska. Nikt tego nie był w stanie dokładnie określić. Ostatecznie musieliśmy kupić drugie auto jako dawcę, żeby pozyskać z niego silnik i skrzynię biegów. Generalnie brakujące części staraliśmy się pozyskać z lokalnego rynku, od poznanych handlarzy. Inne, niedostępne w Polsce części zamawiałem na Ebay.de i w niemieckich sklepach internetowych. Czasami to nie wystarczało i trzeba było np. kupić panel klimatyzacji w USA, albo zrobić zakupy w Australii. Założyliśmy na FB własną grupę entuzjastów tego modelu uznając, że warto podzielić się informacjami i częściami (Grupa nazywa się Mercedes w108 w109 Polska). Ceny części były różne, ale zawsze szukaliśmy najkorzystniejszych okazji. Nowe, często też kupowaliśmy na Allegro, ze względu na łatwy, ewentualny zwrot, gdyby nie pasowały. W przypadku Mercedesa wiele części można jeszcze dostać w ASO, ale jeśli cena była wysoka to rezygnowaliśmy z tej możliwości.

Czy podczas remontu były potrzebne specjalistyczne narzędzia / umiejętności? Jakie?
Oczywiście, trzeba było zaopatrzyć się w specjalistyczne narzędzia, jak np: specjalne klucze do nakrętek wieńcowych, stację lutowniczą, myjkę ultradźwiękową, klucze 16-kątne calowe czy kombinezony itd. Jeśli chodzi o umiejętności, to nie znając się na elektryce, musieliśmy szybko pojąć o co chodzi w schematach działania, co zaowocowało odbudowaniem kompletnej wiązki elektrycznej auta. Trzeba było też nauczyć się, jak działa pompa klimatyzacji, bo trzeba było ją zregenerować.

Czy podczas renowacji wprowadzono jakieś modyfikacje i dlaczego?
Jedną z modyfikacji była zmiana oryginalnego koloru auta i wnętrza. Powodem było to, że auto w oryginalnej kombinacji kolorystycznej (biały na zewnątrz, czarny w środku) nie oddawało pięknego charakteru tego wozu. Zdecydowaliśmy się na srebrny metalik z palety MB i skórzane wnętrze w odcieniu pomarańczowym (Bamboo) spotykanym w niektórych mercedesach.

Co w całym remoncie było najtrudniejsze?
Najtrudniejsze było skompletowanie części pojazdu, którego nigdy wcześniej nie widzieliśmy. Wieczne pytania: co tu przychodzi, a co to jest, czegoś chyba brakuje?

Ile kosztowała renowacja/naprawa, całość, poszczególne etapy, prace? Jak długo trwała?
Naprawa kosztowała krocie. Całkowity koszt wyniósł około 90 000 PLN, a odbudowa trwała ponad 3 lata.
Jeszcze kilka słów na temat poniesionych kosztów:

  • remont blacharki i lakierowanie: około 13 000 zł
  • chromowanie elementów: około 12 000 zł
  • wykonanie tapicerki i wnętrza: około 8 000 zł
  • remont silnika i skrzyni biegów: około 12 000 zł
  • remont zawieszenia przód i tył oraz zakup opon: około 5 000 zł
  • zakup uszczelek i gum: około 6 000 zł
  • odnowienie drewna i deski rozdzielczej: 5 000 zł
  • pozostałe koszty: drobne, różne inne elementy, farby, itd.

Co byś doradził tym, którzy by chcieli kupić taki samochód? Czy warto go remontować, czy lepiej kupić już samochód po renowacji?
Jeśli chodzi o ten model, czyli Mercedesa W108, to jest to bardzo dobra inwestycja. Warto remontować, ponieważ jest już ich coraz mniej a ceny z miesiąca na miesiąc rosną. Jeśli to możliwe, to najlepiej wybrać model kompletny. Wykonując prace samemu z ograniczeniami finansowymi trzeba się nastawić na długi czas remontu.
Trzeba obrać sobie cel i dążyć do niego, nie zrażając się drobnymi potknięciami. Jesteśmy tego żywym przykładem. Nie będąc mechanikami, pracując głównie w weekendy wstawaliśmy co sobotę o 5:30 żeby spełnić swoje marzenie. I oto jest! Nasz przepiękny Mercedes W108.

Najbardziej dumni jesteśmy z metamorfozy – przed i po remoncie.

Nasza wspólna pasja jest wspaniała. Razem odnawiamy kolejne auto! Tylko żony jakoś tak mało zadowolone ;-).

Pozdrawiamy Czytelników KlassikAuto.pl
Dominik i Grzegorz 

Od Redakcji: Zapraszamy Wszystkich do podzielenia się informacjami na temat swojego zabytkowego auta. Odpowiedzi na poniższe pytania prosimy przesłać e-mailem na adres Redakcji: [email protected] W załączeniu do wywiadu: kilka zdjęć – maksymalnie 12. Materiały, które będą przez nas opublikowane, będą nagrodzone upominkiem. ZAPRASZAMY. Przykładowe pytania do wywiadu: https://klassikauto.pl/zapraszamy-do-udzielania-wywiadow/