Marco Polo na bazie T1

40 lat temu nowy kamper marki Mercedes-Benz przybrał imię weneckiego odkrywcy: pierwszy Mercedes-Benz Marco Polo miał swoją premierę w 1984 roku, jego bazą był wówczas pojazd dostawczy T1 nazywany od miejsca produkcji „Bremer”. Od tego czasu Marco Polo zapewnił wielu obieżyświatom wspaniałe wspomnienia z podróży – od Europy po Azję. Przez wszystkie te lata także ewoluował – pod względem funkcjonalności, komfortu i stylu. A jego przyszłość? To będzie elektryzujące.

  • Już od 40 lat kompaktowy kamper Mercedes-Benz zapewnia pełne wspaniałych przygód rodzinne wakacje.
  • Od 1984 roku Marco Polo wyznacza standardy w swoim segmencie: początkowo na bazie pojazdu T1 „Bremer”, a od 2015 roku jako Klasa V Marco Polo.
  • Cztery generacje Marco Polo: wspaniałe wspomnienia z podróży dla całego pokolenia podróżników Stuttgart.

Marco Polo na bazie „Bremera”: pionier kamperów z gwiazdą

W latach 80. pierwszy Marco Polo był jednym z pionierskich kompaktowych kamperów, który zdefiniował ten segment. Jego charakterystyczne cechy to: krótka maska, beżowy lakier Bahama i beżowo-brązowe wnętrze, które w tamtych czasach było uważane przez wymagających wczasowiczów za „must-have”. Kamper oparty był na bazie pojazdu T1, który początkowo produkowano w Bremie i z tego względu nosił przydomek „Bremer”. Pierwszy Marco Polo o wysokości 2,97 m robił wrażenie. W 1988 roku pierwsza wersja przeszła lifting. Podstawowa koncepcja części mieszkalnej Marco Polo pozostała niezmieniona od pierwszej generacji. Nadal obejmuje łóżko dachowe, kanapę/łóżko z tyłu, obrotowe fotele kierowcy i pasażera z przodu, aneks kuchenny ze zlewem, kuchenką i lodówką, a także szafki i moduły z szuflada

Marco Polo na bazie T1 Marco Polo na bazie T1

Marco Polo na bazie Vito: bardziej kompaktowy, lepiej dopasowany do codziennego użytku

W 1996 roku zmniejszenie wysokości do niecałych dwóch metrów i wprowadzenie podnoszonego dachu sprawiło, że druga generacja Marco Polo – oparta na modelu Vito – stała się znacznie bardziej przyjazna dla posiadaczy garaży. Jednocześnie wnętrze zyskało na funkcjonalności: kanapę/łóżko z tyłu zamontowano na prowadnicach i można je było przesuwać. Szafy zostały wyposażone w praktyczne rolety zewnętrzne. Stół można było schować w panelu przesuwanych drzwi, a dostęp do tyłu był łatwy dzięki nożnemu hamulcowi postojowemu. Model przeszedł lifting w roku 1999.

Marco Polo na bazie Viano: więcej funkcjonalności, więcej wyrafinowania

W 2003 roku trzecia generacja Marco Polo, oparta na Viano, zaoferowała dalszy postęp pod względem funkcjonalności i po raz kolejny ustanowiła nowe standardy w segmencie kamperów. Elektrycznie sterowany dach podnoszony, wygodne łóżko dachowe z punktowo rozmieszczonymi elastycznymi sprężynami – nagrodzone znakiem jakości „Aktion Gesunder Rücken” za konstrukcję przyjazną dla pleców – oraz kanapa z elektrycznie składanymi oparciami i elektropneumatycznym systemem regulacji poziomu napompowania poduszek bocznych i siedziska to tylko niektóre z licznych ulepszeń. W 2010 roku wersja ta została poddana liftingowi.

Marco Polo na bazie Klasy V: jeszcze bardziej stylowy, jeszcze wygodniejszy

Od 2015 roku aż do dziś Marco Polo powstaje na bazie Klasy V. Czwarta generacja kampera Mercedes-Benz wyznaczyła nowe standardy pod względem estetyki i komfortu. Wnętrze, od kokpitu po część dzienną, zostało przekształcone w ekskluzywny salon. Do najbardziej atrakcyjnych elementów należało, obecne już wcześniej, jachtowe wykończenie podłogi, a także nastrojowe wietlenie wnętrza LED – w tym opcjonalne wietlenie otoczenia – oraz szeroki wybór wysokiej jakości dekoracyjnych elementów wykończeniowych i tapicerki.

Od liftingu w 2019 r. i po kolejnych aktualizacjach Marco Polo oferuje również jeszcze więcej technologii, w tym innowacyjny system multimedialny MBUX (Mercedes-Benz User Experience) i zaawansowaną jednostkę sterującą do kampera MBAC (Mercedes-Benz Advanced Control), która przekształca pojazd w inteligentny dom dla podróżników i cyfrowych nomadów. Nowa Klasa V Marco Polo, która została zaprezentowana latem 2023 roku i w tym roku będzie świętować swoją premierę rynkową, jest kontynuacją tego kierunku rozwoju. Imponuje między innymi jeszcze wyższą jakością wyglądu zewnętrznego i kokpitu, a także ulepszonymi systemami MBUX i MBAC, które oferują teraz nowe funkcje, takie jak inteligentne sterowanie poziomem zawieszenia AIRMATIC w trybie kampera. Nowy model pozwala zatem na niezrównane wrażenia z przygód glampingowych.

Marco Polo na bazie Klasy V

Przyszłość biwakowania z gwiazdą: VAN.EA

Jednym z głównych kierunków rozwoju Marco Polo w przyszłci jest elektryfikacja. Mercedes-Benz Vans mocno zaznaczył w swojej strategii swoje dążenie do pozycji lidera w dziedzinie elektromobilności. Kluczowym krokiem w elektryczną przyszłość jest nowa, modułowa i skalowalna, wyłącznie elektryczna architektura VAN.EA, która zostanie wprowadzona w 2026 r. Oferta pojazdów kempingowych również zostanie zelektryfikowana i rozszerzona na bazie VAN.EA: dzięki niej Mercedes-Benz będzie w przyszłci oferować fabrycznie zarówno średnie, jak i duże, w pełni elektryczne pojazdy kempingowe. Wraz ze swoimi międzynarodowymi partnerami zajmującymi się pojazdami kempingowymi marka z gwiazdą planuje opracować nowy standard branżowy dla tego typu samochodów z napędem elektrycznym.

 

 

Pozdrawiam Czytelników KlassikAuto.pl
Piotr Seroka, [email protected]