- Legendarny Mercedes-Benz 300 SLR „722” powraca do Brescii
- Sir Stirling Moss, wspaniały zwycięzca Mille Miglia 1955, zmarł w ubiegłym roku
- Cyfrowa księga kondolencyjna Mercedes-Benz Classic
Mercedes-Benz oddał cześć Sir Stirlingowi Mossowi – i zrobił to w miejscu, w którym kierowca świętował swój największy sukces. 16 czerwca 2021 r., w hołdzie dla wybitnego zawodnika, z rampy startowej rajdu 1000 Miglia w Brescii we Włoszech zjechał Mercedes-Benz 300 SLR (W 196 S). To właśnie za kierownicą tego samochodu wyścigowego ze słynnym numerem startowym 722 Stirling Moss i jego pilot Denis Jenkinson odnieśli zwycięstwo w wyścigu Mille Miglia 1955 – i przy okazji ustanowili rekord, który będzie trwać wiecznie. Pokonanie 1000 mil zajęło im zaledwie 10 godzin, 7 minut i 48 sekund, co daje średnią prędkość 157,65 km/h. W wyścigu szosowym Mille Miglia, który odbywał się do 1957 r., nikt nie ustanowił lepszego wyniku. Sir Stirling Moss zmarł 12 kwietnia 2020 r. w Londynie, w wieku 90 lat. Rajd 1000 Miglia, jedna z najważniejszych międzynarodowych imprez klasycznego sportu motorowego, w tym roku odbywa się w dniach 16-19 czerwca 2021 r.
W hołdzie dla niezapomnianego kierowcy wyścigowego Mercedes-Benz Classic uruchomił cyfrową księgę kondolencyjną, dostępną pod adresami www.mercedes-benz.com/stirlingmoss i mb4.me/stirlingmoss.
„W hołdzie dla znamienitej postaci i wspaniałego kierowcy wyścigowego, Sir Stirlinga Mossa, Mercedes-Benz zabiera w tym roku do Brescii 300 SLR z numerem startowym 722. Kilkakrotnie zaprezentujemy ten samochód podczas 1000 Miglia” – powiedział Christian Boucke, szef Mercedes-Benz Classic. Oryginalny pojazd z firmowej kolekcji był początkowo eksponowany w imponującym szklanym sześcianie przed Museo Mille Miglia, w dniach 12-14 czerwca 2021 r. Muzeum znajduje się na terenie dawnego klasztoru Santa Eufemia della Fonte pod Brescią. Dwa dni później, 16 czerwca 2021 r., fani mogli zobaczyć legendarnego wyścigowego Mercedesa w akcji: w hołdzie Sir Stirlingowi Mossowi 300 SLR „722” został zaprezentowany na rampie startowej na Viale Venezia, przed startem 375 maszyn biorących udział w tegorocznym rajdzie 1000 Miglia. Słynny wyścigowy wóz, wyposażony w 3-litrowy, rzędowy 8-cylindrowy silnik o mocy 228 kW (310 KM) i niezapomnianym brzmieniu, zjechał z rampy i przejechał przez historyczną starówkę Brescii.
W 1955 r. Stirling Moss brał udział w Mistrzostwach Świata Samochodów Sportowych i Formuły 1 za kierownicą 300 SLR (W 196 S) oraz wyścigowej maszyny Grand Prix W 196 R jako fabryczny kierowca Mercedesa, zajmując drugie miejsce – za swoim kolegą z zespołu i ostatecznym mistrzem świata Formuły 1 Juanem-Manuelem Fangio. Zwycięstwa Mossa w kilku wyścigach Mistrzostw Świata Samochodów Sportowych miały decydujący wpływ na zdobycie mistrzowskiego tytułu przez Mercedesa – oprócz triumfu w Mille Miglia kierowca zajął pierwsze miejsce w RAC Tourist Trophy w Wielkiej Brytanii oraz w Targa Florio we Włoszech.
W latach 1956, 1957 i 1958 Moss po raz kolejny zajmował drugie miejsca w Mistrzostwach Świata Formuły 1, a w latach 1959-1961 był trzeci. Anglik zakończył karierę po poważnym wypadku na trasie 100 Miles of Goodwood, 30 kwietnia 1962 r. Jako ambasador marki Mercedes-Benz był później gościem wielu imprez klasycznych aut sportowych. Na wielu z nich po raz kolejny zasiadał za kierownicą wyścigowych samochodów Mercedes-Benz Classic, by – ku uciesze fanów – umiejętnie, szybko i bezpiecznie jeździć nimi na torach. Często powtarzał przy tym te słowa: „Zawsze byłem dumny, że jestem częścią rodziny Mercedes-Benz”.
Włoski oddział Mercedes-Benz wystawia w 1000 Miglia inną ikonę: 300 SL Coupé (W 198). W wyścigu Mille Miglia z 1955 r. tym samym modelem John Cooper Fitch i Kurt Gessl (numer startowy 417) zdobyli tytuł w swojej klasie i zajęli 5. miejsce w klasyfikacji generalnej.
Pozdrawiam KlassikAuto.pl
Tomasz Mucha, e-mail: [email protected]