Nieodzownym hitem Lancii był wprowadzony w 1979 roku model Delta. Zaprojektowany przez Włochów hatchback był nie tylko świetną bazą do stworzenia kultowego samochodu rajdowego wszechczasów. W oparciu o jego konstrukcję zbudowano również miejskiego sedana o nazwie Prisma.

Dzieło mistrza

Mierząca niespełna ponad 4 metry Prisma była klasycznym, miejskim sedanem. Produkowany od 1982 roku samochód zastąpił rodzinną wersję modelu Beta. Za prosty, lecz elegancki wygląd nadwozia odpowiedzialny był Giorgetto Giugiaro, który kilka lat wcześniej nakreślił legendarny kształt pierwszej generacji Volkswagena Golfa.

Klimat lat 80-tych

Kompaktowy z zewnątrz wóz oferował dużo miejsca w środku. Najnowsze technologie połączono tam z ponadczasową elegancją Lancii. Wokół stanowiska kierowcy aż roiło się od kolorowych kontrolek, które na początku lat osiemdziesiątych uchodziły za obiekt pożądania. Jednak gadżety takie jak centralny zamek, elektrycznie podnoszone szyby lub klimatyzacja znaleźć można było w lepiej wyposażonej odmianie 1600. Jedna z największych zalet Prismy – bagażnik – miał 450 litrów pojemności. Wyposażeniem opcjonalnym były natomiast składane siedzenia, które ułatwiały transport rzeczy o większych gabarytach.

Z wyższej półki

Przy produkcji Prismy szczególny nacisk stawiano na jakość materiałów. Samochód posiadał listwy z anodyzowanego aluminium, które cechowała wysoka trwałość. Atrapa przedniego grilla będąca symbolem rozpoznawczym marki z Turynu wykonano ze stali nierdzewnej. Wystawione na przeróżne warunki atmosferyczne elementy karoserii zostały natomiast wykonane z blachy stalowej, która fachowo nazywana jest cynkowo-krometalową.

Wielka trójka

Do wyboru było kilka montowanych poprzecznie silników typu OHC. Identyczną jak na zdjęciach wersję 1300 napędzał 78-konny silnik. Przy współpracy z 5-cio biegową, manualną skrzynią był elastyczny i oszczędny. W końcu sedan ważył tylko 950 kg! 85-konna odmiana 1500 miała jednak nieco lepsze przyśpieszenie. Można było zamówić ją wraz z automatyczną skrzynią biegów. Najbogatszym i najszybszym wariantem była edycja 1600 (105 KM). Wyróżniała ją specjalna tapicerka, za której design odpowiedzialny był włoski dom mody Ermenegildo Zegna. Czterodrzwiowa Lancia posiadała napęd na przednie koła, który już od 20 lat z dumą znajdował się w ofercie producenta. Jeśli chodzi o silniki diesla,  do wyboru była jedna opcja – jednostka o pojemności 1,9 litra o dwóch wariantach mocy: 64 i 80 KM.

Idzie nowe

Poliftingowa, uznawana za nieco bardziej komfortową Prisma trafiła do sprzedaży w 1986 roku. Zmiany objęły sfery mechaniczną jak i stylistyczną. Do sprzedaży trafiła także wersja 4WD z napędem na wszystkie koła i dwulitrowym silnikiem (115 KM) zapożyczonym z Lancii Themy. Sprzedaż popularnego sedana Lancii trwała przez następne 3 lata. W 1989 roku Prismę zastąpił model Dedra, który był odpowiedzią Włochów na francuskiego Peugeota 405, czy pierwszą generację hiszpańskiego Seata Toledo.

 

Zdjęcia: www.media.stellantis.com, Krystian Tomala