W 2018 roku „brzydkie kaczątko” obchodziło swoje okrągłe 70. urodziny. Pierwszego Citroëna 2CV, bo o nim mowa, z silnikiem o mocy 8 KM zaprezentowano w Paryżu w 1948 roku. Do 1990 roku wyprodukowano 3,9 miliona egzemplarzy tego modelu. Było to auto klasy popularnej, maksymalnie uproszczone, tanie w produkcji i utrzymaniu. Pomysł na to auto powstał w 1936 roku. Inżynierowie otrzymali założenia od prezesa marki, którymi mieli kierować się przy projektowaniu samochodu – 4-osobowy model mieszczący również 50 kg bagażu oraz zapewniający taki komfort, żeby w koszu wypełnionym 60 jajami podczas jazdy z prędkością 50 km/h nie zbiło się ani jedno.


Projekt ukończono po dwóch latach, w 1939 roku jeździło już 250 prototypów. W trakcie II Wojny Światowej zachował się tylko jeden, ponieważ Francuzi zniszczyli pozostałe, żeby nie dostały się w niemieckie ręce. Po wojnie wznowiono projekt.

Co ciekawe, szyby nie otwierały się w klasyczny sposób tzn. nie opuszczały się, tylko były uchylane. Co było największą zaletą Citroëna 2CV? Zdecydowanie jego nietypowe zawieszenie. Zawieszenie kół przednich było sprzężone z kołami tylnymi za pomocą sprężyn znajdujących się w obudowie. W związku z tym, gdy auto najeżdżało np. prawym przednim kołem na wybój, poprzez zestaw sprężyn unoszone było od razu tylne koło na taką samą wysokość, na jaką uniosło się koło przednie. Takie rozwiązanie powodowało, że samochód nie wpadał w kołysanie wzdłuż osi poprzecznej, co zwiększało komfort podróżowania.

fot. Alexander Migl – Praca własna, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=72846120

Oprócz modelu podstawowego 2CV, pojawiły się także jego liczne odmiany. M.in. odmiana z nadwoziem plastikowym Méhari – lekki kabriolet, produkowany również dla żandarmerii, ale służący także do jazdy na plażę w niedzielne popołudnie, uproszczony, otwarty model FAF, czy furgonetka Citroën Acadiane. Swoją sławę zyskał m.in. za sprawą serii filmów z Louisem de Funèsem.

fot. A.Savin (Wikimedia Commons · WikiPhotoSpace) – Praca własna, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=19116002

Jakie są dane fabryczne i pomiary testowe egzemplarza z 1975 roku, testowanego przez redakcję „Auto motor i sport”? Zobaczmy:

DANE FABRYCZNE:
SILNIK:
Rodzaj: benzynowy, B2
Umieszczenie: wzdłużnie z przodu
Rozrząd: ohv, dwa zawory na cylinder
Pojemność skokowa: 602 cm3
Moc maksymalna przy obrotach: 18 kW (24,5 KM) 5500/min
Maksymalny moment obrotowy przy obrotach: 37,2 Nm 3500/min.

PRZENIESIENIE NAPĘDU: 
Rodzaj: na przednie koła
Skrzynia biegowa: 4-biegowa mechaniczna

POMIARY TESTOWE
PRZYSPIESZENIE:
0–30 km/h: 2,9 s
0–40 km/h: 4,9 s
0–50 km/h: 7,4 s
0–60 km/h: 10,4 s
0–70 km/h: 14,8 s
0–80 km/h: 20,4 s
0–100 km/h: 54,4 s
400 m: 85 km/h

PRĘDKOŚĆ MAKSYMALNA: 111 km/h

ELASTYCZNOŚĆ: 60–100 km/h: 44,0 s

DROGA HAMOWANIA: ze 100 km/h: 43,8 m

fot. https://autokult.pl/t/51609,citroen-2-cv

Źródło:
Magazyn Auto motor i świat nr 7, lipiec 2019
https://pl.wikipedia.org/wiki/Citro%C3%ABn_2CV
https://autokult.pl/t/51609,citroen-2-cv
https://www.auto-swiat.pl/klasyki/citroen-2cv-brzydkie-kaczatko-klasyki/hs7h56h

fot. https://autokult.pl/t/51609,citroen-2-cv


Dostawczy Citroën AK400 z 1978 roku na bazie 2CV. Fot. Adrian Pingstone – Fotografia własna, Domena publiczna, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=258356