Polacy pokochali Polonezy, w latach 1978 – 2002 samochód przeszedł kilka większych modernizacji, wprowadzano także kolejne odmiany. Wśród nich pojawiły Polonezy również w wersjach specjalnych: Radiowóz, Sanitarka oraz Straż Pożarna.
Model: FSO Polonez – Radiowóz
Rok produkcji: 1992
Pojemność silnika: 1993 ccm
Silnik: 4 – cylindrowy, 4-suwowy, chłodzony cieczą
Moc silnika: 105 KM
Prędkość maksymalna: 190 km/ h
Zużycie paliwa: 9,5 l/ 100 km
Określenie „radiowóz” przylgnęło do samochodów milicyjnych jeszcze w latach 90. Wzięło się stąd, że pojazdy te były zaopatrzone w radiostację. Po latach milicja zamieniła się w policję, ale radiowóz został. Po bokach mamy napis „POLICJA”. Aż do 1971 roku na drzwiach radiowozów widniały tylko dwie litery: MO. Był to skrót od słów: Milicja Obywatelska. Komunistyczne władze nie mogły sobie pozwolić na takie oskarżenie i zapadła decyzja o zmianie napisu (z MO na Policja).
Polonezy przerabiane były na radiowozy w Łodzi. W stosunku do wersji „cywilnych” odróżniały się przede wszystkim wyposażeniem. Oprócz policyjnej radiostacji, od której wzięła się nazwa radiowóz i niebieskiej lampy sygnalizacyjno-ostrzegawczej zamocowanej na dachu, tylna kanapa była pokryta wytrzymałym i łatwym do utrzymania w czystości skajem, często dodatkowo mocowano pomiędzy przednimi fotelami a tylną kanapą szybę z przezroczystego pleksiglasu.
Pierwsze milicyjne Polonezy z lat 70. i 80. miały silniki 2.0 DOHC Fiata zblokowane z 5-biegową skrzynią biegów, dzięki czemu osiągały prędkość maksymalną dochodzącą do 200 km/h. Później stosowano pojawiły się także silniki: 1.5 OHV, 2.0 SOHC Forda, a także 1.6 OHV ze sportowym wałkiem rozrządu. Używano również samochodów z silnikami 1.4 i 1.6 16v Rovera.
Polonezów używano do 2008 roku, kiedy wszystkie pojazdy tej marki zostały wycofane ze służby. Jeden z zachowanych egzemplarzy został przekazany przez Komendę Wojewódzką Policji w Krakowie do Muzeum Ratownictwa w Krakowie.
Samochód prezentowany na zdjęciach posiada silnik o pojemności 1,6 l (z wtryskiem).
Zdjęcia udostępnione dzięki PRL AUTO https://www.facebook.com/prlautolodz
Pięknie dziękujemy.