Dlaczego, gdzie i jak, kupiłeś ten samochód?
Samochód kupiłem (standardowo) z sentymentu. Fiat 126p był pierwszym pojazdem w naszej rodzinie. Zakupiony jako nowy z salonu w 1988 roku. Dzielnie służył nam 13 lat. Przejechaliśmy Maluszkiem 40 000 kilometrów. Mamy mnóstwo fajnych wspomnień z wspólnych, rodzinnych wycieczek, odkrywania nowych miejsc. Były to też moje pierwsze chwile za kierownicą i na leśnych drogach. Była to moja pierwsza motoryzacyjna fascynacja w naszej ówczesnej, szarej rzeczywistości (modyfikacje p. Chojnackiego, Pachonia, Węglarskiego…). Opisywany egzemplarz zakupiony został 29.12.2020 roku w Pruszczu (86-120). Jest to Fiat 126p z 1992 r. o pojemności 650 cm3 i mocy 24 KM.
W jakim stanie był samochód? Czy był kompletny i oryginalny?
Samochód był oryginalny, kompletny z fakturą zakupu z 1992 roku. Niestety jego stan w mojej ocenie pozwalał tylko na remont kapitalny. Zapewnienia sprzedającego były oczywiście inne. Stwierdziłem jednak nieco zbyt optymistycznie, że części do „Malucha” drogie nie są i dam radę.
Czy sam odnawiałeś samochód?
Auto było demontowane we własnym zakresie, jednak ze względu na zakres i stopień skomplikowania prac, odbudowa blacharska odbyła się w zaprzyjaźnionym warsztacie. Wykonywał ją człowiek, który kiedyś uczył się fachu m.in. na Fiatach 126p. Raczej żaden warsztat w okolicy nie chciałby podjąć się odbudowy blacharskiej takiego pojazdu. Długo też poszukiwałem odpowiedniego lakiernika. Remont blacharski i lakierowanie trwało ponad 2 lata.
Jaka była/jest dostępność części zamiennych? Czy można kupić części oryginalne?
Dostępność większości części do Fiata 126p jest dobra. Niektóre elementy blacharskie są już trudno dostępne. Dla przykładu przednie, metalowe nadkola są do ST i EL, a do FL już nie, ale dla dobrego blacharza nie jest to problemem. Podobnie nadkola tył, wewnętrzne z „półką”. Sporo części zakupiłem od znajomego zbieracza, a to co brakowało dokupiłem w sklepach internetowych. Poszczególne części nie są drogie, jednak przy takim zakresie renowacji uzbierała się już pokaźna kwota. Przy 5000 zł przestałem liczyć :)
Czy podczas remontu były potrzebne specjalistyczne narzędzia / umiejętności? Jakie?
Fiat 126p nie jest mocno skomplikowanym autem w odbudowie, jednak większość z warsztatów blacharskich nie chce podejmować się takich prac. Zdecydowanie wolą naprawy kolizyjne współczesnych samochodów, bo są szybsze i bardziej opłacalne. Przy tej renowacji przez wzgląd na wymianę całej podłogi, progów, nadkoli… trzeba było stworzyć prowizoryczną ramę (rozpórki), aby auto trzymało wymiary. Nieocenione było też doświadczenie blacharza, który niegdyś przeprowadzał takie naprawy.
Czy podczas renowacji wprowadzono jakieś modyfikacje i dlaczego?
Tak. Przerobione zostały odpływy z podszybia przedniego i tylnego. Aktualnie w dolnej części podszybia zrobione zostały „łezki” odprowadzające wodę spod uszczelek. Pierwotne rozwiązanie w postaci otworów i tulejek moim zdaniem nie było dobre. Skorodowane podszybia były w Maluchach normą. Zrezygnowałem również z otworowania pod boczne listwy. Na razie nie planuję montażu listw (względy bardziej estetyczne). Kiedyś będzie można je przykleić na taśmę dwustronną. Nie jest oryginalny również kolor. Oryginalnie czerwony 854, zastąpiony został czerwonym U/93 (Ferrari Red) z palety BMW. Jest to solidowy kolor, trochę żywszy niż oryginalny.
Co w całym remoncie było najtrudniejsze?
Znalezienie nieskończonych pokładów cierpliwości oraz znalezienie odpowiednich fachowców. No i oczywiście uzupełnianie stanu konta na bieżące wydatki.
Ile kosztowała renowacja/naprawa, całość, poszczególne etapy, prace?
Blacharz – kosztował około 10 000 zł, lakiernik 11 000 zł, tapicer 2500 zł. Części różne to wydatek ok. 8 000 zł. W samochodzie jest dużo nowych elementów – nowe cylindry, tłoki, układ hamulcowy, zawieszenie itd. Odbudowa trwa od lutego 2020 roku do teraz.
Co byś doradził tym, którzy by chcieli kupić taki samochód? Czy warto go remontować, czy lepiej kupić już samochód po renowacji?
Zdecydowanie warto kupić oryginalny egzemplarz, który nie wymaga odbudowy. Jeśli chce się odbudować auto zgodnie ze sztuką, to niestety koszty są bardzo wysokie.
Film z odbudowy blacharskiej:
Film z lakierowania:
Przesyłam ostatni film z renowacji Fiacika.
Pozdrawiam Czytelników KlassikAuto.pl
Andrzej Leszczyński z Grudziądza
Wyremontowałeś samochód – napisz do nas
Zapraszamy Państwa, aby na bieżąco dzielić się z nami swoją wiedzą i informacjami nt. remontu / renowacji swojego samochodu. Napiszcie, jak wyremontowaliście swój samochód. Można posłużyć się przykładowymi pytaniami: https://klassikauto.pl/warto-wyslac-zgloszenie-w-tym-konkursie-jak-wyremontowales-swoj-stary-samochod/.
Laur KlassikAuto
Przy okazji – zbieramy informacje, aby w przyszłości oznaczyć na mapie Polski miejsca, gdzie znaleźć można dobre warsztaty samochodowe dla klasyków. Najlepsi będą mogli ubiegać się o „Laur KlassikAuto.pl„. Będzie to też okazja do zaprezentowania się szerszemu gronu potencjalnych klientów.