Samochód mocno niedoceniany, przez wielu potępiany, ale dla producenta samochodów z Mlada Boleslav stał się modelem przełomowym dla dalszego istnienia filmy. Malejące zainteresowanie przestarzałymi modelami Skody 105/120, załamanie rynków wschodnich, kłopoty ekonomiczne Skody, skłoniły firmę do stworzenia czegoś nowoczesnego, odpowiadającego nowym trendom motoryzacyjnym.

„Koncepcja Favorit stała się sukcesem, dzięki której producent samochodów wzbudził zainteresowanie silnych partnerów zagranicznych”, powiedział kiedyś rzecznik Skody Jaroslav Černý. Udany Model Favorit miał istotny wpływ na decyzję Volkswagena, aby w 1991 roku wejść we współpracę z Mladá Boleslav Company.

Samochód zerwał se stosowaną przez Skodę od 1964 roku koncepcją zblokowanego tylnego układu napędowego (silnik z tyłu, napęd na tylną oś) na rzecz nowoczesnego układu napadowego na przednią oś i z silnikiem z przodu. Prace nad modelem rozpoczęto już w 1982 roku.

Skoda S781 Favorit ewoluowała z programu rozwojowego S780, składającego się z kilku prototypów przednionapędowych pojazdów zaprojektowanych przez Jaroslava Kindla. Kiedy kierownictwo nad projektem przejął Petr Hrdlicka, zwiększył się zasięg programu. W poszukiwaniu projektanta Skoda nawiązała kontakty z kilkoma włoskimi firmami. Ostatecznie karoserię samochodu zaprojektowało znane biuro projektowe BERTONE. Jego prace kosztowały 28 mln ówczesnych koron.

Kalibrację podwozia, sposób zawieszenia silnika, akustykę i poziom wibracji konsultowano z inżynierami Porsche. Opracowanie Skody Favorit zakończyło się zgłoszeniem imponującej liczby 42 patentów.

Mimo wielkich starań możliwości finansowe czechosłowackiej firmy były mocno ograniczone w latach osiemdziesiątych. Pod naciskami rządu i polityków musiano skorzystać ze starego silnika montowanego jeszcze w ostatnich modelach Skody 120. Nadchodząca fala wymogów ekologicznych przełamała wprawdzie tę decyzje ale pozwoliła tylko na podstawowe zmiany w jednostce napędowej. Ostatecznie suma jaka została wydana na stworzenie modelu Favorit przekroczyła 210 milionów koron.

W początkowej wersji nowy model miał nosić nazwę Laura, która wybrana została w głosowaniu magazynu „Svět motorů”, ale fabryka postanowiła ożywić nazwę Favorit, która używana była przed II Wojną Światową.

Ostatecznie nowa Skoda Favorit zaprezentowana została w 1987 roku na 29 Międzynarodowych Targach Przemysłowych w Brnie. Ale zwykli ludzie musieli czekać kolejny rok, aż do września 1988 roku, gdy samochód trafił do sprzedaży. Model 136L oferowany był za 84 627 koron, co stanowiło równowartość dwudziestu dwóch średnich pensji Czechosłowaka.

W zamian kupujący otrzymał: nowoczesną bryłę nadwozia, 4 drzwiowy hatchback, silnik z przodu, benzynowy o pojemności 1298 cm3 i mocy 62 KM, skrzynia 5-cio biegowa, spalanie w granicach 6 l/100 km. Samochód oferował dużo miejsca w środku, odpowiadał wszystkim wymaganiom w zakresie bezpieczeństwa i estetyki, o czym świadczyły liczne pochwały w testach renomowanych czasopism krajowych i zagranicznych. Łącznie w latach 1988-1995 wyprodukowano 783 167 egzemplarzy.

Moją „Favoritkę” kupiłem po 5-ciu miesiącach twardych negocjacji, podchodów i wszelkich innych zabiegów dyplomatycznych :). Skoda pochodzi z roku 1991. Została kupiona w Polsce w autosalonie „BAMAR LS” we Wrocławiu za dolary przez pierwszego właściciela, Pana Mariana (ur. 1933 rok).

Od nowości w jednych rękach, garażowana, nie użytkowana w zimie, z oryginalnym przebiegiem 38.000 tys km. Skodzinka w stanie idealnym, bez większych oznak zużycia, bez korozji, w pełni sprawna i funkcjonalna. Na tylnej osi jeszcze oryginalne opony Barum „made in czechoslovakia”.

Na drodze sprawuje się rewelacyjnie. Cicha, wygodna, dobrze się prowadząca, ze spalaniem oscylującym w granicach 6 litrów/100 km. Jak dla mnie to najlepszy samochód bloku wschodniego końca lat 80-tych. I na pewno zostanie u mnie na kolejne 26 lat…..:)

Pozdrowieniami sympatyków portalu KlassikAuto.pl
Tomasz Sawicki

Od Redakcji: Zapraszamy do podzielenia się swoimi historiami. Materiały, które zostaną opublikowane, będą nagrodzone upominkiem.