Japońska motoryzacja ma się dobrze. Widać to po najnowszych propozycjach, które przedstawiają Mazda, Toyota czy Honda. Szczególnie widać to po produkcji tej ostatniej firmy, czyli modelu NSX. To sportowe auto, które zostało dopracowane pod każdym kątem. Warto je bliżej poznać.
Honda NSX – pierwsza generacja robiła wrażenie
Ta japońska marka od wielu lat była kojarzona ze sportem. W latach 80. XX wieku dostarczała m.in. jednostki napędowe do bolidów F1 McLarena. Pomysł na zrobienie sportowego auta ze sportową homologacją pojawił się w 1984 roku i od tego czasu ruszyły pracę nad właśnie tym modelem. Te trwały naprawdę długo, bo jego premiera nastąpiła dopiero w 1989 roku podczas Chicago Auto Show.
Honda NSX wyznaczyła kierunki, w których w kolejnych latach zaczęły podążać inne firmy. Przede wszystkim był to pojazd, którego nadwozie zostało wykonane z aluminium. Tego lekkiego stopu użyto też do wykonania przedniego i tylnego zawieszenia.
Auto zostało wyposażone w silnik VTEC, który charakteryzuje się zmiennymi fazami rozrządu. Co ważne, jednostka napędowa została umieszczona z tyłu pojazdu. W pierwszej wersji auto było wyposażone w silnik V6 o pojemności 3 litrów. W 1995 roku wykonano wersję z automatyczną skrzynią biegów F-matic. 2 lata później Honda NSX otrzymała nieco mocniejszy silnik o pojemności 3,2 litra.
Przed wypuszczeniem pojazdu na rynek testował go Ayrton Senna, który wskazał, żeby dodatkowo usztywnić zawieszenie. Brazylijski mistrz świata był też późniejszym posiadaczem dwóch modeli tego auta. Oprócz niego w Hondzie NSX zasiadali też Michael Jordan, Harrison Ford, Tom Cruise i Bill Gates. Auto było produkowane aż do 2005 roku.
Honda NSX II – wznowienie produkcji okazało się sukcesem
Po zakończeniu produkcji pierwszej generacji Honda dość długo wstrzymywała się z opublikowaniem drugiej wersji pojazdu. Jednak prace trwały już od 2005 roku, pierwszy prototyp powstał już w 2007 roku. Koncepcyjny model został zaprezentowany w 2012 roku a druga wersja modelu NSX światło dzienne ujrzała w 2015 roku.
W pracach koncepcyjnych ponownie wykorzystano wiedzę i doświadczenie kierowców z Formuły 1. Tym razem swoich rad inżynierom udzielali Fernando Alonso oraz Jenson Button, czyli mistrzowie świata. Samochód powstał na aluminiowej ramie, nadwozie zostało wzmocnione włóknem węglowym.
Samochód jest napędzany układem hybrydowym, którego centrum stanowi spalinowy silnik o pojemności 3,5 litra. Oprócz tego wykorzystano jednostki elektryczne, 2 są umieszczone na pierwszej osi oraz 1 na tylnej. Łącznie cały układ ma moc około 580 KM, samochód jest wyposażony w automatyczną skrzynię biegów.
Honda NSX posiada system IDS, czyli możliwość zmiany charakterystyki auta. Po zmianie trybów auta ma inną czułość na gaz, zmieniony jest sposób pracy zawieszenia oraz skrzyni biegów. W tym modelu dostępne są 3 konfiguracje: Quiet, Sport oraz Sport+ and Track. Ten pierwszy tryb umożliwia jazdę na samym silniku elektrycznym. Początkowo auto było oferowane tylko w USA, dopiero później zostało oferowane w Europie. Początkowo jego minimalna cena wynosiła 153 tys. $ a wersji z pełnym wyposażeniem 205 tys. $. Wysoka cena nie odstraszyła jednak chętnych, wiele osób zdecydowało się na wybór właśnie Hondy NSX.