Tatra 613 to jedna z najbardziej ikonicznych limuzyn produkowanych w Czechosłowacji. Prezentowany egzemplarz został wyprodukowany 23 lutego 1979 roku w zakładzie TATRA w Příborze. Początkowo samochód służył w Wojewódzkim Urzędzie Komunistycznej Partii Czechosłowacji w Ostrawie. Pierwsza rejestracja odbyła się pod numerem OVH-00-13, a pojazd pomalowany był w klasyczny, czarny kolor z chromowanymi wykończeniami. Text v českém jazyce níže.
Kolejne losy tego pojazdu
- 1985 rok: Samochód został przekazany do Mototechny i sprzedany Służbom Miejskim Miasta Ostrawy. Tam służył jako taksówka, zarejestrowana pod numerem OVK-50-55, aż do 1989 roku.
- 1989 rok: po zakończeniu służby jako taxi, pojazd został odstawiony na podwórze przez nowego właściciela.
- 1990 rok: Tatra przeszła generalny remont. W ramach modernizacji pojazd został przemalowany na metaliczny kolor, zamontowano nową karoserię w wersji T 613-3 z plastikowymi zderzakami, nowymi reflektorami i odświeżoną tapicerką. Samochód otrzymał rejestrację NJE-44-83.
- 1991-2004: samochód był użytkowany w regularnym ruchu drogowym, z przerwami w okresie zimowym.
- 2005-2017:pPojazd został odstawiony na 12 lat.
- 2017 rok: rozpoczęto renowację, która obejmowała usunięcie korozji. W maju 2019 roku ukończono prace nad nadwoziem.
- 2019 rok: Pojazd został ponownie wprowadzony do eksploatacji i jest obecnie w pełni sprawny.
Obecnym właścicielem pojazdu jest Jiří Hanzlík, który przywrócił tego klasyka do dawnej świetności.
TATRA 613 – dane techniczne
Tatra 613 to wyjątkowy pojazd o zaawansowanych rozwiązaniach technicznych. Oto kluczowe dane techniczne tego egzemplarza:
- Marka i model: TATRA 613
- Rok produkcji: 1979
- Masa pojazdu: masa własna: 1 790 kg, dopuszczalna masa całkowita: 2 410 kg
- Silnik:
- Napęd: tylne koła
- Skrzynia biegów: manualna, 4-biegowa
- Liczba miejsc: 5
- Średnie zużycie paliwa: 17 l/100 km
- Prędkość maksymalna: 190 km/h
Ciekawostki o Tatrze 613
Luksusowa limuzyna czasów komunizmu
Tatra 613 była jednym z niewielu samochodów klasy premium, które produkowano w bloku wschodnim. Była przeznaczona głównie dla wysoko postawionych urzędników państwowych, dyplomatów oraz ważnych gości zagranicznych. Jej wyjątkowy design i zaawansowane rozwiązania techniczne wyprzedzały swoją epokę.
Unikalnym elementem Tatry 613 był silnik V8 chłodzony powietrzem, co było rzadkością w samochodach tej klasy. Dzięki temu rozwiązaniu samochód był bardziej niezawodny w trudnych warunkach pogodowych.
Projekt włoskiego studia designu
Karoseria Tatry 613 została zaprojektowana przez włoskie studio Vignale, co nadało jej nowoczesny, elegancki wygląd. W latach 70. i 80. pojazd ten wyróżniał się na tle innych samochodów produkowanych w Europie Wschodniej.
Wyjątkowa konstrukcja nośna
Tatra 613 posiadała konstrukcję półsamonośną z centralną rurą nośną, co poprawiało sztywność nadwozia i bezpieczeństwo podczas jazdy. Rozwiązanie to było charakterystyczne dla marki Tatra i wykorzystywane również w ich ciężarówkach.
Symbol prestiżu
Posiadanie Tatry 613 było symbolem prestiżu i władzy. W tamtych czasach tylko nieliczni mogli pozwolić sobie na jazdę takim samochodem.
Podsumowanie
Tatra 613 to nie tylko samochód, ale również kawałek historii motoryzacji. Prezentowany egzemplarz z 1979 roku jest doskonałym przykładem dbałości o szczegóły i wysokiej jakości czeskiej inżynierii. Dzięki pracom renowacyjnym samochód wrócił do dawnej świetności i wciąż budzi podziw na drogach oraz wystawach motoryzacyjnych. Tatra 613 pozostaje symbolem luksusu i technologicznego zaawansowania w czasach, gdy tego typu pojazdy były rzadkością w Europie Wschodniej.
………………………………………
Historie a technické údaje TATRY 613 z roku 1979
Historie vozidla
Tatra 613 je jednou z nejikoničtějších limuzín vyráběných v Československu. Prezentovaný exemplář byl vyroben 23. února 1979 v závodě TATRA v Příboře. Zpočátku sloužil ve Krajském úřadu Komunistické strany Československa v Ostravě. První registrace proběhla pod číslem OVH-00-13 a vozidlo bylo lakováno klasickou černou barvou s chromovanými prvky.
Další osudy vozidla
- 1985: Vozidlo bylo předáno do Mototechny a prodáno Službám města Ostravy. Zde sloužilo jako taxi, registrované pod číslem OVK-50-55, až do roku 1989.
- 1989: Po ukončení služby jako taxi bylo vozidlo odstaveno na dvorek nového majitele.
- 1990: Tatra prošla generální opravou. V rámci modernizace bylo vozidlo přelakováno na metalickou barvu, byla namontována nová karoserie ve verzi T 613-3 s plastovými nárazníky, novými světlomety a obnoveným interiérem. Vozidlo dostalo registrační značku NJE-44-83.
- 1991-2004: Vozidlo bylo využíváno v běžném silničním provozu, s přestávkami v zimním období.
- 2005-2017: Vozidlo bylo odstaveno na 12 let.
- 2017: Byla zahájena renovace, která zahrnovala odstranění koroze a obnovení karoserie do surového stavu. V květnu 2019 byly dokončeny práce na karoserii.
- 2019: Vozidlo bylo znovu uvedeno do provozu a je nyní plně funkční.
Současným majitelem vozidla je Jiří Hanzlík, který tento klasický automobil obnovil do původní krásy.
Technické údaje
Tatra 613 je výjimečné vozidlo s pokročilými technickými řešeními. Zde jsou klíčové technické údaje tohoto exempláře:
- Značka a model: TATRA 613
- Rok výroby: 1979
- Hmotnost vozidla:
- Pohotovostní hmotnost: 1 790 kg
- Nejvyšší přípustná hmotnost: 2 410 kg
- Motor:
- Typ: benzínový, chlazený vzduchem
- Zdvihový objem: 3 495 cm³
- Maximální výkon: 168 k (123 kW)
- Pohon: zadní kola
- Převodovka: manuální, 4stupňová
- Počet míst: 5
- Průměrná spotřeba paliva: 17 l/100 km
- Maximální rychlost: 190 km/h
Zajímavosti o Tatře 613
Luxusní limuzína doby komunismu
Tatra 613 byla jedním z mála vozidel třídy premium vyráběných ve východním bloku. Byla určena především pro vysoce postavené státní úředníky, diplomaty a významné zahraniční hosty. Její jedinečný design a pokročilá technická řešení předběhly svou dobu.
Motor chlazený vzduchem
Unikátním prvkem Tatry 613 byl motor V8 chlazený vzduchem, což bylo v této třídě vozidel vzácné. Díky tomuto řešení bylo vozidlo spolehlivější v náročných povětrnostních podmínkách a snazší na údržbu.
Návrh italského designérského studia
Karoserie Tatry 613 byla navržena italským designérským studiem Vignale, což jí dodalo moderní a elegantní vzhled. V 70. a 80. letech toto vozidlo vynikalo mezi ostatními automobily vyráběnými ve východní Evropě.
Výjimečná nosná konstrukce
Tatra 613 měla polonosnou konstrukci s centrální nosnou rourou, což zlepšovalo tuhost karoserie a bezpečnost při jízdě. Toto řešení bylo charakteristické pro značku Tatra a využívalo se také u jejich nákladních vozidel.
Symbol prestiže
Vlastnictví Tatry 613 bylo symbolem prestiže a moci. V té době si jen málokdo mohl dovolit takový vůz.
Závěr
Tatra 613 není jen automobil, ale také kus historie automobilového průmyslu. Prezentovaný exemplář z roku 1979 je dokonalým příkladem pečlivosti a vysoké kvality československého inženýrství. Díky renovačním pracím se vozidlo vrátilo do původní krásy a stále vzbuzuje obdiv na silnicích i motoristických výstavách. Tatra 613 zůstává symbolem luxusu a technické vyspělosti v době, kdy byly takové vozy ve východní Evropě vzácností.