![](https://klassikauto.pl/wp-content/uploads/2024/12/Fiat_Tipo_Tempra_baner-1140x660.jpg)
Książka „Fiat Tipo i Tempra” wydana przez WKŁ w 2006 roku to doskonałe źródło wiedzy dla miłośników motoryzacji, szczególnie tych zainteresowanych włoskimi samochodami lat 90. Autor w przystępny sposób opisuje historię, konstrukcję i technologie zastosowane w modelach Tipo i Tempra, ilustrując treść licznymi zdjęciami i schematami. To nie tylko ciekawa lektura, ale również praktyczny przewodnik dla właścicieli i pasjonatów, którzy chcą lepiej poznać te kultowe modele.
Poradnik dotyczy budowy i działania mechanizmów, podzespołów Fiata Tipo i Tempra produkowanych od lipca 1987 do grudnia 1996 roku w wersjach:
- kombilimuzyny trzy- i pięciodrzwiowej
- limuzyny czterodrzwiowej
- kombi pięciodrzwiowego
Model te wyposażone były w silniki:
- benzynowe ośmiozaworowe OHC gaźnikowe
- benzynowe ośmiozaworowe OHC zasilane wtryskiem paliwa
- benzynowe ośmiozaworowe DOHC zasilane wtryskiem paliwa
-
- 1,8 dm3 o mocy 76 kW (typu 159A4.046),
-
- benzynowe szesnastozaworowe DOHC zasilane wtryskiem paliwa
- wysokoprężne niedoładowane
- wysokoprężne turbodoładowane z chłodzeniem powietrza doładowanego
-
- 1,9 dm3 o mocy 66 kW (typu 160A6.000)
-
- z mechanicznymi 5-biegowymi i automatycznymi bezstopniowymi skrzynkami przekładniowymi.
Publikacja zawiera dane techniczne, regulacyjne, zasady obsługi oraz niezbędne materiały eksploatacyjne. Posiadacze oraz mechanicy znajdą tu także opisy naprawy, rozkładania i składania części, mechanizmów i podzespołów. Książka jest bogato ilustrowana, zawiera szereg schematów i rysunków, co czyni ją nieocenionym źródłem wiedzy zarówno dla warsztatów, jak i pasjonatów motoryzacji.
Książka podzielona jest niejako na trzy główne części:
- Fiat Tipo i Tempra – silniki benzynowe (str. 5-226)
- Fiat Tipo i Tempra – silniki wysokoprężne (str. 227-390)
- Nadwozie samochodów Fiat Tipo i Tempra (str. 391-403)
Spis treści podzielony jest kilka najważniejszych działów:
I. Fiat Tipo i Tempra – silniki benzynowe
- Silnik
- Silnik 1100
- Silnik 1400 oraz 1600
- Sprzęgło
- Mechaniczna skrzynka przekładniowa
- Przeniesienie napędu
- Układ kierowniczy
- Zawieszenie przednie
- Zawieszenie tylne
- Układ hamulcowy
- Wyposażenie elektryczne
- Dane ogólne
- Podstawowe narzędzia specjalne
- Zmiany konstrukcyjne od modeli 1990
- Zmiany konstrukcyjne od modeli 1995
II. Fiat Tipo i Tempra – silniki wysokoprężne
- Silnik
- Sprzęgło
- Skrzynka przekładniowa
- Przeniesienie napędu
- Układ kierowniczy
- Zawieszenie przednie
- Zawieszenie tylne
- Układ hamulcowy
- Wyposażenie elektryczne
- Dane ogólne
- Podstawowe narzędzia specjalne
- Zmiany konstrukcyjne od modeli 1990
- Zmiany konstrukcyjne od modeli 1995
Opracowano na podstawie treści z okładki, wstępu do książki oraz strony internetowej Wydawnictwa Komunikacji i Łączności.
Odkryj świat motoryzacyjnych inspiracji w dziale Publikacje na KlassikAuto.pl!
Szukasz ciekawych książek, albumów i przewodników o klasycznych samochodach? Dział Publikacje na KlassikAuto.pl to miejsce, gdzie znajdziesz recenzje i opisy najlepszych pozycji literatury motoryzacyjnej. Bez względu na to, czy interesuje Cię historia motoryzacji, kultowe modele, czy techniczne szczegóły pojazdów, tutaj znajdziesz coś dla siebie.
Wejdź i poznaj rekomendacje, które wzbogacą Twoją wiedzę i pasję do klasyków na czterech kołach!
Sprawdź już teraz: Publikacje na KlassikAuto.pl