Samochód dostałem na swoje 5. urodziny od mojego dziadka. Maluch był w kiepskim stanie technicznym. Jeździł, jednak wymagał ingerencji blacharza oraz mechanika. Wtedy, gdy go dostałem samochód był kompletny i posiadał w większości oryginalną powłokę lakierniczą.
Małego Fiata wyremontowałem dopiero 9 lat później. Ale chyba trudno się temu dziwić :) Remont przeprowadzałem z pomocą mojego drugiego dziadka, który na takich starych gratach „zjadł zęby”. Korzystaliśmy jedynie z pomocy blacharza i lakiernika. Na szczęście nie było trudne znalezienie takiej osoby – człowiek, który nam pomógł był kiedyś pracownikiem mojego dziadka :).
Jeśli chodzi o części zamienne do Fiata, to nie było żadnego problemu z zakupem. Niektóre z nich kupowałem w sklepach, które istnieją od wielu, wielu lat, a niektóre przez internet. Ceny zamienników w większości nie są wysokie, aczkolwiek są też wyjątki np. wahacze tylne to koszt 500 zł. Części oryginalne również są dostępne, jednak większość z nich osiąga już bardzo wysokie ceny.
Marka: FSM
Model: 126p
Rok produkcji: 1992
Silnik: FSM126A076
Pojemność: 650
moc: 23KM
Podczas remontu tego samochodu nie są potrzebne szczególne umiejętności, może z wyjątkiem prac blacharskich i lakierniczych. Auto nie jest w żaden sposób zmodyfikowane. Jestem przeciwnikiem przeróbek samochodów, a klasyków w szczególności. Oryginał jest zawsze najlepszy.
Podczas remontu nic nie sprawiło mi szczególnej trudności. Maluch to bardzo prosta konstrukcja i nie sprawia problemów. Remont trwał około pół roku. Pracowaliśmy codziennie. Wszystko kosztowało mnie około 15 tyś. zł. Czy warto remontować Malucha? Na razie kompletnie się to finansowo nie opłaca, ale są inne zalety. To duma i radość, praca z dziadkiem, nauka, nowe umiejętności i duża radość, gdy Fiat wyjechał z garażu.
Jeśli chodzi o zakup auta po renowacji, to nigdy nie byłem zwolennikiem tego typu rozwiązań. Co to za przyjemność, kiedy bez żadnego wysiłku wsiadasz i jedziesz takim starym autem? Dla mnie żadna, ponieważ uwielbiam majsterkować przy starych rzeczach a samochodach szczególnie. Sprawia mi to ogromną przyjemność i dumę, kiedy widzę efekt całej pracy.
Pozdrawiam KlassikAuto.pl
Jakub Pabisz
Od Redakcji: Zapraszamy Wszystkich do podzielenia się informacjami na temat swojego zabytkowego auta. Odpowiedzi na poniższe pytania prosimy przesłać e-mailem na adres Redakcji: [email protected] W załączeniu do wywiadu: kilka zdjęć – maksymalnie 12. Materiały, które będą przez nas opublikowane, będą nagrodzone upominkiem. ZAPRASZAMY. Przykładowe pytania do wywiadu: https://klassikauto.pl/zapraszamy-do-udzielania-wywiadow/