Dlaczego, gdzie i jak, kupiłeś ten samochód? Podaj markę, model, rok produkcji oraz pojemność i moc .
Samochód kupiłem z sentymentu. Fiat 126p był pierwszym pojazdem w naszej rodzinie. Zakupiony jako nowy z salonu w 1988 roku, dzielnie służył nam przez 13 lat i swoje 40 000 km przebiegu. Z nim związanych jest mnóstwo wspomnień, wspólnych rodzinnych wycieczek, odkrywania nowych miejsc, pierwsze chwile za kierownicą na leśnych drogach, pierwsza motoryzacyjna fascynacja w naszej szarej ówczesnej rzeczywistości (modyfikacje p. Chojnackiego, Pachonia, Węglarskiego…). Opisywany egzemplarz zakupiony został 29.12.2020 r. w Pruszczu (86-120). Jest to Fiat 126p z 1992 r. o pojemności 650 cm3 i mocy 24 KM.
W jakim stanie był samochód? Czy był kompletny i oryginalny?
Samochód był oryginalny, kompletny z fakturą zakupu z 1992 roku. Niestety jego stan w mojej ocenie pozwalał tylko na remont kapitalny (zapewnienia sprzedającego były biegunowo odmienne). Stwierdziłem jednak nieco zbyt optymistycznie, że części do „Malucha” drogie nie są i dam radę.
Czy sam odnawiałeś samochód? Czy kłopotem było znalezienie odpowiedniego specjalisty?
Auto było demontowane we własnym zakresie, jednak ze względu na zakres i stopień skomplikowania prac, odbudowa blacharska odbyła się w zaprzyjaźnionym warsztacie. Odbudowę blacharską wykonywał człowiek, który kiedyś uczył się fachu m.in. na Fiatach 126p. Raczej żaden warsztat w okolicy nie chciałby podjąć się odbudowy blacharskiej takiego pojazdu. Długo też poszukiwałem odpowiedniego lakiernika. Remont blacharski i lakierowanie trwało ponad 2 lata.
Jaka była/jest dostępność części zamiennych? Czy można kupić części oryginalne?
Dostępność większości części do Fiata 126p jest dobra. Niektóre elementy blacharskie są już trudno dostępne. Dla przykładu przednie metalowe nadkola są do ST i EL, a do FL już nie, ale dla dobrego blacharza nie jest to problemem. Podobnie nadkola tył, wewnętrzne z „półką”. Sporo części zakupiłem od znajomego zbieracza. To co brakowało kupowałem w sklepach internetowych MonikaTom, Regmot, Roda. Poszczególne części nie są drogie, jednak przy takim zakresie renowacji zbiera się już ładna kwota. Przy 5000 zł przestałem liczyć :)
Czy podczas remontu były potrzebne specjalistyczne narzędzia / umiejętności?
Fiat 126p nie jest mocno skomplikowanym autem w odbudowie, jednak większość z warsztatów blacharskich nie chce podejmować się takich prac. Zdecydowanie wolą naprawy kolizyjne współczesnych aut – zdecydowanie szybsze i bardziej opłacalne. Przy tej renowacji przez wzgląd na wymianę całej podłogi, progów, nadkoli… trzeba było stworzyć prowizoryczną ramę (rozpórki), aby auto trzymało wymiary. Nieocenione było też doświadczenie blacharza, który niegdyś przeprowadzał takie naprawy.
Czy podczas renowacji wprowadzono jakieś modyfikacje i dlaczego?
Tak. Przerobione zostały odpływy z podszybia przedniego i tylnego. Aktualnie w dolnej części podszybia zrobione zostały „łezki” odprowadzające wodę spod uszczelek. Pierwotne rozwiązanie w postaci otworów i tulejek moim zdaniem nie sprawdzało się. Skorodowane podszybia były w maluchach normą. Zrezygnowałem również z otworowania pod boczne listwy. Na razie nie planuje montażu listw (względy bardziej estetyczne). Kiedyś będzie można je przykleić na taśmę dwustronną. Nie jest oryginalny również kolor. Oryginalnie czerwony 854, zastąpiony czerwonym U/93 (Ferrari Red) z palety BMW. Jest to solidowy kolor, trochę żywszy niż oryginalny.
Co w całym remoncie było najtrudniejsze?
Nieskończone pokłady cierpliwości, znalezienie odpowiednich fachowców i znikające pieniążki z konta.
Ile kosztowała renowacja/naprawa? Jak długo trwała?
Blacharz, właściwie po znajomości ok. 10 000 zł. Lakiernik 11 000 zł, tapicer 2500 zł. Części ok. 8 000 zł. W samochodzie jest dużo nowych elementów – nowe cylindry, tłoki, układ hamulcowy, zawieszenie itd.. Odbudowa trwa od lutego 2020 roku do teraz.
Co byś doradził tym, którzy by chcieli kupić taki samochód? Czy warto go remontować, czy lepiej kupić już samochód po renowacji?
Zdecydowanie kupić oryginalny egzemplarz, który nie wymaga odbudowy. Jeśli chce się odbudować auto zgodnie ze sztuką, to niestety suma kosztów, a w szczególności usługi są bardzo kosztowne.
Film z odbudowy blacharskiej:
Film z lakierowania:
Pozdrawiam Czytelników KlassikAuto.pl
Andrzej Leszczyński z Grudziądza
Od Redakcji: Zapraszamy Wszystkich do podzielenia się informacjami na temat swojego zabytkowego auta. Odpowiedzi na poniższe pytania prosimy przesłać e-mailem na adres Redakcji: [email protected] W załączeniu do wywiadu: kilka zdjęć – maksymalnie 12. Materiały, które będą przez nas opublikowane, będą nagrodzone upominkiem. ZAPRASZAMY. Przykładowe pytania do wywiadu: https://klassikauto.pl/zapraszamy-do-udzielania-wywiadow/