Przenoszenie momentu obrotowego z silnika na koła wymaga udziału wielu części samochodowych. Wśród nich jest również przegub zewnętrzny. Oznacza to, że mówimy o bardzo ważnym elemencie wyposażenia pojazdu. Poza tym to nie jedyna jego funkcja. Dlatego uszkodzony przegubu wymaga jak najszybszej wymiany. Jednak jak rozpoznać niesprawność? Jakie są objawy zużycia lub uszkodzenia przegubu zewnętrznego?
Przegub zewnętrzny i wewnętrzny
Warto zacząć od tego, że w samochodach występują różnorodne przeguby. Różnice dotyczą między innymi ich budowy oraz sposobu działania. W zależności od tego, czy mowa o sztywnej, czy niezależnej półosi, zastosowane przeguby mogą być nieco inne. Jednak różnica dotyczy także miejsca usytuowania przegubu. Najczęściej do półosi przymocowany jest przegub wewnętrzny i przegub zewnętrzny. Ten pierwszy jest bliżej skrzyni biegów, natomiast przegub zewnętrzny znajduje się bliżej koła. Jaką rolę odgrywa przegub znajdujący się zewnątrz?
Tak naprawdę każdy przegub ma kilka funkcji. Jednak tą najbardziej podstawową jest umożliwienie przeniesienia napędu na koła. Ponadto przegub zewnętrzny to element, dzięki któremu możliwy jest ruch kół. Dlatego też przeguby najintensywniej pracują podczas skrętu kół. Oznacza to wszystko, że niesprawne przeguby całkowicie uniemożliwiają jazdę. Dlatego w przypadku wystąpienia objawów zużycia lub awarii należy jak najszybciej przeprowadzić naprawę lub wymianę tego elementu. Jednak jakie objawy daje niesprawny przegub zewnętrzny?
Uszkodzony przegub zewnętrzny – objawy
Jak każdy element wyposażenia samochodu, także przegub zewnętrzny ulega awariom. Zwykle przeguby to względnie wytrzymałe części, jednak w czasie jazdy są one narażone na bardzo duże obciążenia. Zwłaszcza w przypadku agresywnej i szybkiej jazdy oraz częstych skrętów. Dlatego też do zużycia może dojść relatywnie szybko. Ponadto przeguby ulegają czasami uszkodzeniom, wynikającym między innymi z uderzenia kamieniem.
Podstawowy objaw niesprawnego przegubu to metaliczny stukot podczas skręcania. Jest on efektem pojawiających się luzów wewnątrz przegubu. Stukot najwyraźniej można usłyszeć przy maksymalnym skręcie kół. Niestety brak interwencji w postaci wymiany przegubu powoduje postępowanie uszkodzeń. Luzy stają się coraz większe, przez co z czasem stukot może być słyszalny nawet przy niewielkich skrętach.
Warto mieć na uwadze, że uszkodzony przegub może również utrudniać przyspieszanie ze skręconymi kołami. Poza tym kierowca odczuwa problemy ze skrętem kół. Innymi słowy, poruszanie kierownicą staje się trudniejsze. Objaw ten bywa często mylony z awarią drążka kierowniczego lub przekładni.
Nie ma wątpliwości, że przegub zewnętrzny to bardzo ważny element wyposażenia pojazdu. Dlatego też spostrzeżenie jakichkolwiek nieprawidłowości w jego działaniu wymaga jak najszybszej wizyty w warsztacie samochodowym w celu naprawy, a częściej wymiany tego podzespołu.