Dominik Labusek z Gliwic„”Bulgot” V8 należy do znaków rozpoznawczych Corvetty”.


Kierownik Serwisu Samochodowego
Absolwent klasy 5a Technikum Samochodowego – rocznik 2002
w Zespole Szkół Samochodowych w Gliwicach

Z cyklu: LUDZIE I ICH STYLOWE PASJE!

Samochód: 
Model: Chevrolet Corvette c3
Rok produkcji: 1981
Silnik: 5736 cm3 / 176 kW
Okres produkcji: od 1953 r. poprzez modele c1.c2 .c3 …..c6 do  2011 r.

1. Skąd zainteresowanie takim samochodem?
Zawsze marzyłem o nietypowym samochodzie sportowym z duszą i klasą. Corvette jest jedynym samochodem sportowym Ameryki o nietypowych rozwiązaniach jak na swój rocznik i charakterystycznym ponadczasowym wyglądzie. Zwraca na siebie uwagę swoim wyglądem i dźwiękiem – tak charakterystycznym dla amerykańskiej – V8. To zasługa przelotowego wydechu umiejscowionego bo obu stronach samochodu. To zaś sprawia, że nie ma osoby, która nie zwróci  na nią uwagi.
„Bulgot” V8 z krzyżowym wałem korbowy – typowym dla amerykańskich ósemek – należy do znaków rozpoznawczych Corvetty.

2. Czy auto jest fabryczne, czy ma jakieś modyfikacje?
Samochód pozostał w oryginalnym stanie, poza fotelami, które zostały wymienione na „kubełki” Bimarco. Stare fotele były regulowane elektrycznie w 3 płaszczyznach i nie nadawały się już do odrestaurowania, a zakup oryginalnych wiązał się z wydatkiem 3-4 tyś. zł. /szt.
Dodatkowo został założony wskaźnik temperatury silnika (tak dla bezpieczeństwa). Oryginalny podaje parametry w Kelwinach i jest dosyć nisko usytuowany. Nie zawsze zwracam na niego uwagę.
Dla zwiększenia mocy silnika zostały wymienione takie elementy jak: kolektor dolotowy, gaźnik, kolektory wydechowe z bocznymi wydechami. Pozostałe elementy zachowano w oryginale. Corvette posiada wyświetlacze elektroniczne. Jak na rocznik 1981  ma  bardzo bogate wyposażenie, między innymi:
Elektryczne lusterka, wspomniane elektroniczne wyświetlacze prędkościomierz/obroty silnika, temp. silnika, temp. oleju, poziomu paliwa, elektryczne szyby, otwierane pneumatycznie światła,  tempomat, wspomaganie kierownicy, klimatyzacja…. no i rzadko spotykana w Corvettach – manualna 4 stopniowa skrzynia biegów i stały napęd na 2 koła tylne.

3. Kto odrestaurował twoje „cacko”?
Większość czynności wykonałem samodzielnie, ale korzystałem również z pomocy znajomych. Nie ze wszystkimi problemami byłem w stanie sobie sam poradzić, czy też wygospodarować więcej czasu. Każda pomoc była mile widziana, a prace renowacyjne w sumie trwały około  4 lata.

4. Jakie według ciebie Corvette ma zalety, a jakie wady?
Zalety: wygląd, dźwięk, przyjemność z jazdy, nietypowy wygląd.
Wady: zużycie paliwa (!!!), bardzo niskie zawieszenie i do tego zbyt miękkie, wysoko profilowe opony  255/60R15. Wymaga to sporej uwagi na naszych garbatych drogach, gdzie samochód zachowuje się dość nerwowo i nieprzewidywalnie. Dlatego o dużej prędkości można myśleć tylko na prostych, długich odcinkach drogi.

5. Czy konstrukcja posiada  jakieś ciekawe rozwiązania techniczne?
Zacznijmy może od nowatorskiego nadwozia z włókna szklanego!
Napęd na koła tylne przekazywany jest z tylnego mostu za pośrednictwem wałków kardana (coś podobnego, jak w układzie napędowym koparek – masywne, stalowe wały z krzyżakami).
Skrzynia biegów ręczna (heavy-duty), która jest przewidziana do dużych obciążeń. Według danych producenta nie jest wymagane wzmacnianie jej do mocy ok. 700 kM.

6. Czy często nią jeździsz?
Na razie niewiele, ze względu na fakt, że jest jeszcze klika rzeczy, które po zakończeniu prac renowacyjnych i badaniach technicznych (po rejestracji) „wyszły” na jaw, podczas jazd testowych. Są to m.in.: konieczność remontu skrzyni biegów, „rozciekła” pompa wspomagania, popękane wkłady teflonowe w sworzniach. Musiałem po raz kolejny wyremontować zawieszenie. Mam nadzieję, że w sezonie letnim, jeśli nie wynikną jakiekolwiek usterki, będę mógł ją użytkować weekendowo. Szkoda, by stała w garażu!

7. Ile kosztuje eksploatacja tego auta?
Zależy od intensywności użytkowania! Corvette ze względu na swoją moc i pojemność, ma duży apetyt na paliwo. W sumie ile się zatankuje, to tyle samochód spali.

8. Jaka jest dostępność części zamiennych? Gdzie je kupujesz i ile kosztują?
Z dostępnością części nie ma problemu. Głównie zamawiam je na portalu e-bay ze Stanów Zjednoczonych. 1,5 tygodnia i części są na miejscu w Polsce. Zresztą są o wiele tańsze, niż w sklepach internetowych w Polsce!
Przykładowo świeca zapłonowa w Polsce kosztuje od 24 do 80 zł za sztukę, a na e-bay’u kupimy ją za 1.2 $+ koszt przesyłki.

9. Gdzie i jak samochód jest przechowywany?
W chwili obecnej w garażu, ale zastanawiam się czy na sezon zimowy nie będzie wystawiona w galerii handlowej. Posluży jako eksponat, który będzie cieszył wzrok innych ludzi, a nie była zamknięta w ciemnym garażu.

10. Czy uczestniczysz w rajdach i zlotach? Co ci się w nich podoba, a co nie ?
Jak na razie nie miałem okazji, ale w sezonie 2012 na pewno zamierzam się wybrać na zlot.

11. Należysz do jakiegoś klubu lub stowarzyszenia?
Na  chwilę obecną nie należę do żadnego klubu.

12. Komu polecisz ten samochód?
Ludziom, którzy chcą mieć coś wyjątkowego oraz ponadczasowego, pasjonatom sportowych samochodów, kolekcjonerom.
Rozmawiałem już z kilkoma właścicielami Corvett i każdy z nich twierdził, że w żadnym samochodzie nie odczuwał takiej przyjemności z jazdy i dreszczyku emocji, jak prowadząc Corvette!

13. Co byś poradził tym, którzy chcieliby kupić taki samochód?
By przed zakupem znaleźli kogoś, kto się zna na Corvettach i pomoże ocenić stan samochodu. Odrestaurowanie Corvetty jest procesem długim i kosztownym, więc trzeba być na to przygotowanym zarówno psychicznie, jak i finansowo.

Rozmawiał: Jacek Płowiec
Kierownik Warsztatów Szkolnych
Zespołu Szkół Samochodowych
W Gliwicach