Ireneusz Budzyn z Gliwic: „Auto jest po to, żeby dawać radość z jego użytkowania”.
Właściciel Chevroleta CAMARO: Ireneusz Budzyn – przedsiębiorca z Gliwic
Rok produkcji: 1979 r. (2 generacja)
Dane techniczne: benzyna, silnik V8 5,0 (gaźnik Holley, kolektor dolot Edelbrock, wałek Crane Cams), moc 200 KM, pompowane amortyzatory Hi-Jackers, automatyczna skrzynia biegów.
Koszt zakupu: 4500 Euro
Koszt zakupu (wraz z kosztem naprawy, modernizacji): 50 000 zł
Marzena Jerzyńska – Redaktor Naczelny KlassikAuto.pl, na zdjęciu powyżej.
1. Dlaczego interesujesz się takim autem?
Zakup Chevroleta Camaro z 1979 r. wynika z zamiłowania do amerykańskich samochodów ze względu na niepowtarzalny charakter, styl oraz duże silniki V8. Ten model został sprowadzony z Niemiec w 2002 r.
2. Czy auto jest „fabryczne”, czy ma jakieś modyfikacje?
Auto jest fabryczne, jedyne dokonane modyfikacje to: wymiana podsufitki na zbliżoną kolorystyką do oryginalnej, odświeżony lakier, wymiana silnika (7500 zł) oraz zakup nowych opon (koszt 2500 zł), nowe wydechy itp.
3. Czy sam odnawiałeś samochód?
Nie, wszelkie modernizacje dokonywane były przez warsztaty mechaniczne, które specjalizują się w tego typu samochodach.
4. Jakie ma zalety, wady?
Będąc miłośnikiem takiego samochodu ciężko jest mówić o jego wadach, są to raczej jego cechy, które mogą przysparzać czasem nerwów….
Cechy tego auta, które dostrzegłem przez 9 lat użytkowania to: słabe hamulce, słaba widoczność (małe lusterka boczne), drobne problemy mechaniczne, możliwość korzystania głównie w okresie wiosennym/letnim m.in. ze względu na szerokie opony (auto nie nadaje się do jazdy zimą).
Zalety: sportowa sylwetka, dźwięk pracy silnika, niepowtarzalny styl.
5. Czy konstrukcja pojazdu zawiera jakieś unikalne rozwiązanie techniczne?
Jest to typowy Amerykanin: długa maska, krótki tył, 5 metrów długości przy nadwoziu dwudrzwiowym. Wyposażony w dwa wydechy po bokach, charakterystyczne światła.
6. Często nim jeździsz? Jak go użytkujesz?
Na początku, gdy go kupiłem auto posiadało instalację gazową, ze względu na fakt, iż ma duże spalanie (25l/100 km). Na chwilę obecną, po wymianie silnika na oryginalny z Chevroleta Camaro z 1979 r., zrezygnowałem z gazu. Auto służy mi głównie do przejażdżek. W ciągu 9 lat przejechałem nim 18 000 km, z czego w ostatnich 2 latach z braku czasu pokonałem nim zaledwie 300 km. Samochód nadaje się w główniej mierze do spokojnych przejażdżek. Jazda z dużą prędkością nie jest już taka przyjemna ze względu na duże wspomaganie kierownicy i słabe hamulce. Camaro ma dość twarde zawieszenie, dlatego podczas jazdy czuć każdą najmniejszą dziurę czy nierówność na drodze.
7. Ile kosztuje eksploatacja tego auta? Jak jest dostępność części zamiennych? Gdzie je kupujesz i ile kosztują?
Koszty związane z eksploatacją tego samochodu to przede wszystkim: koszty paliwa (duże spalanie), ubezpieczenie samochodu 800zł/rok, wymiana płynów i oleju, zakup części, ewentualne naprawy. Wydatki nie różnią się znacznie od kosztów utrzymania innych samochodów. Znacznie większy problem jest z ich dostępnością oraz oczekiwaniem na dostawę. Dlatego z reguły sprowadzam części ze Stanów Zjednoczonych, tak było np. z oponami. Natomiast silnik udało mi się zakupić w Warszawie od właściciela Camaro z tego samego rocznika.
8. Gdzie i jak auto jest przechowywane?
Auto przechowuję cały rok w garażu, szczególnie w okresie zimowym, kiedy go nie użytkuję. Garaż niestety nie jest ogrzewany.
9. Czy uczestniczysz w rajdach i zlotach? Jak często? Co ci się podoba, a co nie?
Niestety ze względu na pracę zawodową brakuje mi czasu na uczestnictwo w tego rodzaju imprezach. Jednak chętnie bym do tego powrócił, ponieważ miło jest porozmawiać z ludźmi, którzy mają podobne zamiłowania, pasje.
10. Należysz do jakiego klubu lub stowarzyszenia?
Nie.
11. Komu polecasz to auto?
Młodym ludziom, którzy pasjonują się amerykańskimi samochodami. Muszą jednak pamiętać, że ten model mimo swojego sportowego wyglądu nie nadaje się energicznej jazdy (tym bardziej wyścigów) czy też do dalekich podróży. Zdecydowanie jest to samochód dla pasjonatów Camaro oraz ludzi którzy chcą mieć oryginalne auto w klimacie lat 70. Samochód wzbudza spore zainteresowanie przechodniów, także trzeba liczyć się z żywą reakcją oraz wieloma pytaniami dot. samochodu i jego użytkowania.
12. Co byś doradził tym, którzy by chcieli kupić taki samochód?
Przede wszystkim powinni starać się utrzymać go w oryginalnym stanie, bo wtedy czuję się jego charakter. Istotny jest również cel w jakim kupuje się takie samochody, nie można wymagać dużej funkcjonalności i ekonomicznej jazdy. Auto jest po to żeby dawać radość z jego użytkowania.
13. Czy posiadasz inne zabytkowe samochody bądź planujesz jakiś zakup?
Na chwilę obecną posiadam jedynie Chevroleta Camaro. Jednak w przyszłości myślę o zakupie być może jakiegoś Cadillaca Coupe, ponieważ gustuję w dużych amerykańskich samochodach, z mocnymi silnikami.
MJ. Dziękuję za rozmowę.