W Łazienkach przy Belwederze w Warszawie można podziwiać unikatowy eksponat – Cadillac 355D Series 30 Fleetwood 7 Passengers Limousine. Odrestaurowany pojazd został udostępniony w kabinie dla zwiedzających w listopadzie 2014 roku, po obchodach rocznicy 11. listopada. Prace restauratorskie, powzięte z inicjatywy ówczesnego prezydenta Polski Bronisława Komorowskiego, trwały od marca 2013 roku do końca października 2014 roku.

Zabytek ten, w szczególny sposób związany z polską historią, wyprodukowany został w 1934 roku w Stanach Zjednoczonych, na specjalne zamówienie polskiego rządu, do użytku Generalnego Inspektora Sił Zbrojnych i Ministra Spraw Wojskowych, Marszałka Polski Józefa Piłsudskiego.

Sprowadzony z USA do Polski na przełomie lutego i marca 1935 roku przez Stołeczne Towarzystwo Handlu Samochodami, należał do Samodzielnej Kolumny Samochodowej Generalnego Inspektora Sił Zbrojnych.

Wykonany na specjalne zamówienie samochód miał m.in. nadwozie podwyższone o 10 cm (wyżej umieszczone drzwi dla ułatwienia wsiadania), pancerne szyby o grubości 25 mm, płyty pancerne o grubości 1 cm w drzwiach, pasie tylnym i przykabinowych częściach nadkoli, wzmocnione zawieszenie, podwójne akumulatory, powiększony zbiornik paliwa i dodatkowo zbiornik oleju silnikowego oraz sygnał dźwiękowy pojazdów uprzywilejowanych w ruchu – syrenę. Dodatkowe zmiany w wyposażeniu samochodu wprowadzono także i w Polsce (zapewne po oględzinach pojazdu przez Józefa Piłsudskiego) w marcu 1935 roku.

Po śmierci Marszałka 12 maja 1935 roku Cadillac 355D był w dyspozycji jego żony, Aleksandry Piłsudskiej. W 1936 roku wszedł w skład taboru inspekcyjnego, a później rezerwowego, użytkowanego przez następcę Józefa Piłsudskiego na stanowisku Generalnego Inspektora Sił Zbrojnych, Marszałka Edwarda Śmigłego-Rydza. Wykorzystywany był także do obsługi wizyt gości zagranicznych Prezydenta RP.

W kampanii wojennej 1939 roku służył Naczelnemu Wodzowi, Marszałkowi Edwardowi Śmigłemu – Rydzowi w Kolumnie Samochodowej Kwatery Głównej Naczelnego Wodza.

18 września w wyniku inwazji ZSRR na Polskę Marszałek Edward Śmigły-Rydz znalazł się na terenie sojuszniczej Rumunii, gdzie został internowany. Cadillac 355D trafił do Prezydium Rady Ministrów Rumunii.

Po zakończeniu II wojny światowej, dzięki staraniom ambasady RP w Bukareszcie, Polska odzyskała Cadillaca 355D, który został zwrócony pod koniec 1946 r. Używały go różne agencje państwowe, w tym Ministerstwo Bezpieczeństwa Publicznego.

We wrześniu 1965 roku pojazd został wpisany do księgi inwentarzowej Muzeum Techniki Naczelnej Organizacji Technicznej w Warszawie i jest do dzisiaj w jego zbiorach.

Vehicle’s history after Józef Piłsudski’s death

After Józef Piłsudski’s death, Cadillac 355D remained at the disposal of the Marshal’s wife, Aleksandra Piłsudska. In late 1936 the car was included in the fleet of the General Inspectorate and subsequently in the reserve fleet of Inspector General of the Armed Forces, Marshal Edward Śmigły-Rydz. It was also used during visits paid by international guests at the invitation of the President of the Republic of Poland.

In the 1939 campaign the Cadillac served to transport the Commander-in-Chief, Marshal Edward Śmigły-Rydz, in the Motorcade of the Supreme Commander’s HQ. Following the Soviet aggression on Poland, which was still fighting against Germany, Marshal Śmigły-Rydz found himself in the territory of Poland’s ally, Romania, where he was interned. After the Commander-in-Chef left the country, the vehicle was relocated to the Romanian Presidium of the Council of Ministers.

After the end of WWII, thanks to the efforts of the Polish embassy to Bucharest, Poland regained the possession of Cadillac 355D, which was returned in late 1946. It was used by diverse state agencies, including the Ministry of Public Security.

Źródło: prezydent.pl