Oferowana przez równe 15 lat seria samochodów Neue Klasse od BMW obfitowała w wiele wspaniałych modeli. Należy jednak pamiętać, że jej sukces został zapoczątkowany przez komfortowego sedana, który wyznaczył zupełnie nowy kierunek w historii bawarskiej marki.

Nowy rozdział w historii BMW – BMW 1800

Rynkowa premiera BMW 1800 odbyła się zaledwie rok po wdrążeniu do produkcji modelu 1500, czyli pierwszego przedstawiciela serii Neue Klasse. Samochód odziedziczył po swoim poprzedniku wspaniale prezentujące się nadwozie, które w tamtym czasie wyznaczało zupełnie nowy kierunek w historii bawarskiej marki. Pod charakterystycznie odchylającą się do przodu maską krył się 90-konny silnik – jak nazwa modelu wskazuje – o pojemności 1,8-litra.

Pracująca na gaźniku Solexa jednostka zapewniała osiągi na poziomie 80 km/h uzyskiwanych w zaledwie 8,9 sekundy, co było wyśmienitym wynikiem. Dostęp do poszczególnych elementów silnika był logicznie rozplanowany i nie sprawiał żadnych trudności. Podróżowanie wozem było nie tylko przyjemne, ale i również bezstresowe. W momencie, gdy trzeba było pojechać szybciej lub wyprzedzić załadowaną po sam dach ciężarówkę – wóz ochoczo wykonywał każde z poleceń.

Pionowe klosze świateł z tyłu i listwa chromowana listwa ciągnąca się wokół całej karoserii – szykowne wzornictwo lat sześćdziesiątych.

Wynoszące aż 100 000 kilometrów testy drogowe auta były bardzo udane. Jednak prawdziwym testem dla 1800-tki był start w karkołomnym Rajdzie Akropolu. Z tej próby wóz wyszedł równie zwycięsko.  Fanom sportu dedykowana była wersja 1800 Ti. Specjalnie odciążone, 110-konne BMW odniosło wielkie sukcesy podczas mistrzostw samochodów turystycznych. Najmocniejszą fabrycznie odmianą auta była wersja 1800 Ti/SA o mocy 130 KM – prawdziwy biały kruk wśród kolekcjonerów wyścigowych maszyn.

Cud niemieckiej inżynierii

Choć był to dopiero początek lat sześćdziesiątych, dla niemieckich inżynierów kwestia bezpieczeństwa nie była obojętna. Karoseria i podwozie BMW były bardzo wytrzymałe, a hamulce tarczowe zapewniały krótką drogę hamowania. Innowacje znalazły się w schludnie zaprojektowanym wnętrzu. Panel deski rozdzielczej posiadał powłokę antyrefleksyjną, która tłumiła odbijające się od szyb refleksy świetlne, by te nie lepiały kierowcy. Regulowane fotele wyposażano pasy bezpieczeństwa, co skutecznie podkreślano w licznych nagraniach reklamowych samochodu. Skuteczny był też system wewnętrznych klamek blokujących drzwi. Pozwalały one zapobiec ich nagłemu otwarciu wywołanemu poprzez przypadkowe niedomknięcie.

Aż trudno nie zauważyć podobieństw…

Przez trwający 8 lat okres produkcji – wygląd samochodu pozostawał praktycznie niezmienny. Czterodrzwiowy sedan już w 1963 roku miał z założenia wyprzedzać swoje czasy, co okazało się być w pełni zgodne z prawdą. W końcu w oparciu o jego kształty zaprojektowano kultowe BMW 2002. Z samej konstrukcja 1800-tki wywodził się luksusowy model 2000 z podłużnymi kloszami reflektorów. Większe modernizacje zaszły we wnętrzu auta, które od połowy lat sześćdziesiątych było bardziej stonowane oraz pozbawione dużej ilości chromu. W 1971 roku BMW 1800 zostało zastąpione przez pierwszą generację serii  5, czyli BMW E12.

Jak jest dzisiaj?

Czy warto kupić BMW 1800? Zdecydowanie tak. Choć okazjonalnie możemy zobaczyć tego typu pojazdy na zlotach, zainteresowanie nim nie jest tak duże, jak w przypadku modeli 2002, 1602 czy nawet 1502. Możemy przez to mieć większe pole do poszukiwań. Nie każdemu jednak będzie odpowiadać  sylwetka czterodrzwiowego sedana, która może być dla niektórych zbyt stateczna. Przy zakupie BMW 1800 (jak i każdego wozu z serii Neue Klasse) szczególnie ważny jest jego stan blacharski. Ówczesne metody zabezpieczenia antykorozyjnego nie były najlepsze, dlatego też warto zwrócić na to uwagę. W kwestii mechanicznej nie należy się zbytnio martwić – wszak samochody te od początku słynęły ze swojej niemieckiej niezawodności.

Ceny BMW 1800

Jakie są ceny tego modelu BMW? Podajemy najbardziej poszukiwane i cenne wersje. Ceny w Niemczech w Euro.

BMW 1800, sedan, 1963-68, 1,8 litra, 90 KM:
Stan 1: 22 000
Stan 2: 14 000
Stan 3: 8 000
Stan 4: 4 000
Stan 5: 2 000
Na rynku niemieckim w ciągu ostatnich pięciu lat ceny wzrosły o 2%.

BMW 1800, sedan, 1968-71, 1,8 litra, 90 KM:
Stan 1: 21 000
Stan 2: 13 000
Stan 3: 7 000
Stan 4: 3 500
Stan 5: 2 000
Na rynku niemieckim w ciągu ostatnich pięciu lat ceny wzrosły o 2%.

BMW 1800 Ti, sedan, 1964-66, 1,8 litra, 110 KM:
Stan 1: 37 000
Stan 2: 25 000
Stan 3: 15 000
Stan 4: 7 000
Stan 5: 4 000
Na rynku niemieckim w ciągu ostatnich pięciu lat ceny wzrosły o 20%.

BMW 1800 Ti/SA, sedan, 1964-65, 1,8 litra, 130 KM:
Stan 1: 112 000
Stan 2: 85 000
Stan 3: 54 000
Stan 4: 38 000
Stan 5: 30 000
Na rynku niemieckim w ciągu ostatnich pięciu lat ceny spadły o 11%.

Zdjęcia: Krystian Tomala, źródła dodatkowe: archiwalne materiały reklamowe BMW 1800