
Powojenne, produkowane we Włoszech samochody były przykładem rozkwitu w dziedzinie motoryzacji. Uznane studia stylistyczne prześcigały się w pięknych projektach, tworząc tym samym prawdziwe dzieła sztuki. Jednym z takich wozów jest Alfa Romeo 6C 2500 SS, która była kontynuacją zapoczątkowanej w 1925 roku tradycji legendarnego modelu. Model ten stał się ikoną włoskiej motoryzacji i jest do dziś uważany za jeden z najpiękniejszych klasycznych kabrioletów. Text in English below.
Alfa Romeo 6C 2500 SS Cabriolet – ekstremalnie rzadki okaz
Seria 6C była rodziną luksusowych i sportowych pojazdów napędzanych silnikami sześciocylindrowymi. Model 2500 był najbardziej zaawansowaną wersją serii, a jego produkcja trwała do 1952 roku. Wariant Super Sport (SS) charakteryzował się skróconym rozstawem osi i mocniejszym silnikiem, co czyniło go wyjątkowo dynamicznym jak na tamte czasy. Model ten do dziś uchodzi za świadectwo niezwykłego kunsztu inżynierskiego i stylistycznego, które nadal potrafi inspirować miłośników motoryzacji i projektantów na całym świecie.
Design nadwozia i wnętrza
Wyprodukowany w 1949 roku kabriolet otrzymał nadwozie, które zostało stworzone przez studio Pininfarina. Wykonano je ze stali oraz aluminium na ramie stalowej. Widoczny na zdjęciach, ciemnoniebieski egzemplarz jest jednym z 63 stworzonych po wojnie kabrioletów SS, wyposażonych w krótki rozstaw osi. Jak wskazuje kartka umieszczona za wycieraczką wozu – gustowna Alfa Romeo została dostarczona jako nowa dla właściciela z Wenecji.

Otwierane za pomocą przycisku klamki były nie lada innowacją. Wielu z nas kojarzy je z Fiata Barchetty.
Warto pamiętać, że model 6C „ubierano” też w karoserie zaprojektowane przez inne legendarne włoskie studia karoseryjne, jak Touring (które stworzyło najwięcej nadwozi tej serii) czy Zagato. Smukła sylwetka, harmonijne linie i niesamowita dbałość o detale sprawiają, że ten model jest ponadczasowym symbolem stylu. Wersja kabriolet dodawała mu lekkości i podkreślała sportowy charakter, którym można było rozkoszować się podczas długich podróży.
- Włosi od zawsze słynęli z przepięknych projektów wnętrz.
- Nawet tylna kanapa musiała prezentować się okazale.
Mimo sportowego charakteru, kabriolet oferował wysoki poziom komfortu swoim nabywcom. Wnętrze wykończono najlepszymi materiałami, a mocną stroną stylowego kokpitu była jego ergonomia. Uwagę przykuwały dwa wielkie zegary, gustowne przełączniki, a także zjawiskowa kierownica z akronimami włoskiej marki. Dodatkowo model ten był jednym z pierwszych włoskich samochodów z niezależnym zawieszeniem na wszystkich kołach, co zapewniało świetne właściwości jezdne.
Silniki oraz osiągi
Pod maską Alfa Romeo 6C 2500 SS Cabriolet pracował 2,5-litrowy, sześciocylindrowy silnik rzędowy z trzema gaźnikami Weber, który generował moc około 110 KM. Z samego początku istnienia generacji 6C, pojemność silników wynosiła 1,5 litra. Napęd przenoszony był na tylne koła za pomocą czterobiegowej manualnej skrzyni biegów. Dzięki temu samochód osiągał prędkość maksymalną na poziomie 170 km/h, co w tamtym okresie było imponującym wynikiem.
Filmowe epizody Alfy Romeo 6C 2500 Cabriolet
Przez ostatnie dekady, Alfa Romeo 6C była niezwykle lubianym przez reżyserów filmowych pojazdem. Modele tej serii mogliśmy oglądać m.in. w produkcjach takich jak „Ojciec chrzestny” czy „Bosonoga Contessa”. Niemalże identyczny, co przedstawiony na zdjęciach kabriolet pojawił się też we włoskim filmie „Dzień rozdania dyplomów” z 1985 roku. Pojawiająca się w mniej lub bardziej znanych filmach Alfa Romeo zawsze wzbudzała duże zainteresowanie, a jej posiadacze praktycznie nigdy nie należeli do zwyczajnych osób.
Alfa Romeo 6C 2500 SS Cabriolet – marzenie kolekcjonerów
Dziś Alfa Romeo 6C 2500 SS Cabriolet jest niezwykle rzadkim i poszukiwanym pojazdem na rynku klasycznych samochodów. Egzemplarze w doskonałym stanie osiągają na aukcjach ceny rzędu kilkuset tysięcy euro, a niektóre unikatowe wersje mogą przekroczyć nawet milion euro. Ponadto, zaledwie niewielka ilość sztuk otrzymała karoserie studia Pinin Farina. To istne połączenie luksusu oraz elegancji ze sportowymi osiągami. Jego unikalny design, zaawansowana technika i bogata historia czynią go jednym z najbardziej cenionych klasycznych samochodów w historii. Dla kolekcjonerów i pasjonatów aut zabytkowych, ten model pozostaje symbolem doskonałości, której nie sposób podrobić.
Inwestycja
Alfa Romeo 6C 2500 Cabriolet to rzadki i poszukiwany klasyk, którego ceny na rynku kolekcjonerskim są znaczne i zależą od stanu pojazdu, historii oraz konkretnej wersji. Oto kilka przykładów transakcji i ofert sprzedaży:
-
Średnia cena sprzedaży: Według danych z CLASSIC.COM, średnia cena sprzedaży modelu Alfa Romeo 6C 2500 wynosi około 490 064 USD.
-
Przykładowe transakcje:
- 1947 Alfa Romeo 6C 2500 Sport Pinin Farina Cabriolet sprzedano za 235 200 USD w październiku 2022 roku.
- 1950 Alfa Romeo 6C 2500 Super Sport Cabriolet by Pinin Farina osiągnął cenę 588 000 USD w marcu 2024 roku.
-
Aktualne oferty:
- 1948 Alfa Romeo 6C 2500 Super Sport Pininfarina Cabriolet dostępny za 350 000 EUR.
- Alfa Romeo 6C 2500 Sport Convertible oferowany za 695 000 EUR.
Sprawdź aktualne ceny klasycznych samochodów!
Jeśli pasjonujesz się klasycznymi samochodami i chcesz sprawdzić ich aktualne ceny rynkowe, odwiedź dział „Ceny klasyków” na klassikauto.pl! Znajdziesz tam regularnie aktualizowane informacje o wartościach kultowych aut – od legend PRL-u po ekskluzywne modele premium. Dowiedz się, ile kosztują klasyczne samochody, jakie są najnowsze trendy na rynku pojazdów zabytkowych i na co zwrócić uwagę przy zakupie.
Sprawdź szczegóły tutaj: https://klassikauto.pl/inwestycje-ceny-klasykow/
Zdjęcia: Krystian Tomala
Źródła dodatkowych informacji: karta informacyjna Thiesen Berlin GmbH Automobile Raritäten
Text in English below
Alfa Romeo 6C 2500 SS Cabriolet – beauty encapsulated in a Pininfarina body
Post-war cars produced in Italy were a prime example of the country’s automotive boom. Renowned design studios competed to create stunning projects, resulting in true works of art. One such car is the Alfa Romeo 6C 2500 SS, which continued the legacy of the legendary model introduced in 1925. This model became an icon of Italian motoring and is still considered one of the most beautiful classic convertibles ever made.
Alfa Romeo 6C 2500 SS Cabriolet – An Extremely Rare Gem
The 6C series comprised a family of luxury and sports cars powered by six-cylinder engines. The 2500 model was the most advanced in the series, with production lasting until 1952. The Super Sport (SS) variant featured a shortened wheelbase and a more powerful engine, making it exceptionally dynamic for its time. This model remains a testament to extraordinary engineering and design craftsmanship, continuing to inspire automotive enthusiasts and designers worldwide.
Body and Interior Design
The 1949 convertible was bodied by Pininfarina, crafted from steel and aluminum on a steel frame. The dark blue example shown in the pictures is one of only 63 post-war SS convertibles built with the short wheelbase. According to a note placed behind the car’s windshield, this elegant Alfa Romeo was originally delivered to an owner in Venice.
It is worth noting that the 6C model was also dressed in bodies designed by other legendary Italian coachbuilders, such as Touring (which produced the most bodies for this series) and Zagato. The sleek silhouette, harmonious lines, and remarkable attention to detail make this model a timeless symbol of style. The convertible version enhanced its lightness and emphasized its sporty character, offering the perfect experience for long journeys.
Despite its sporty nature, the convertible provided a high level of comfort for its buyers. The interior was finished with the finest materials, while the stylish cockpit boasted impressive ergonomics. Notable features included two large gauges, elegant switches, and a stunning steering wheel adorned with Alfa Romeo’s signature insignia. Additionally, this model was one of the first Italian cars to feature independent suspension on all four wheels, ensuring excellent driving characteristics.
Engine and Performance
Under the hood of the Alfa Romeo 6C 2500 SS Cabriolet was a 2.5-liter, inline-six engine with three Weber carburetors, producing approximately 110 horsepower. The 6C series originally started with a 1.5-liter engine. Power was transmitted to the rear wheels via a four-speed manual gearbox. This setup allowed the car to reach a top speed of around 170 km/h (106 mph), an impressive feat for its time.
Alfa Romeo 6C 2500 Cabriolet in Film
Over the decades, the Alfa Romeo 6C has been a favorite among film directors. Various models from this series appeared in productions such as The Godfather and The Barefoot Contessa. A nearly identical convertible to the one pictured also appeared in the Italian film Graduation Day (1985). Whether in well-known or lesser-known films, the Alfa Romeo 6C always drew attention, and its owners were rarely ordinary people.
Alfa Romeo 6C 2500 SS Cabriolet – A Collector’s Dream
Today, the Alfa Romeo 6C 2500 SS Cabriolet is an incredibly rare and highly sought-after classic car. Well-preserved examples fetch prices in the range of several hundred thousand euros at auctions, while some unique versions can exceed one million euros. Additionally, only a limited number of units were bodied by Pininfarina. This car is the perfect blend of luxury and elegance with sporty performance. Its unique design, advanced engineering, and rich history make it one of the most valued classic cars ever built. For collectors and vintage car enthusiasts, this model remains a symbol of automotive excellence that is impossible to replicate.
Investment Potential
The Alfa Romeo 6C 2500 Cabriolet is a rare and sought-after classic, with market prices varying depending on condition, history, and specific variant. Here are some examples of sales and current listings:
Average Sale Price: According to CLASSIC.COM, the average sale price of the Alfa Romeo 6C 2500 is approximately $490,064.
Notable Transactions:
- 1947 Alfa Romeo 6C 2500 Sport Pinin Farina Cabriolet sold for $235,200 in October 2022.
- 1950 Alfa Romeo 6C 2500 Super Sport Cabriolet by Pinin Farina reached $588,000 in March 2024.
Current Listings:
- 1948 Alfa Romeo 6C 2500 Super Sport Pininfarina Cabriolet available for €350,000.
- Alfa Romeo 6C 2500 Sport Convertible offered for €695,000.
Check the Latest Classic Car Prices!
If you’re passionate about classic cars and want to stay updated on their market prices, visit the „Classic Car Prices”section on klassikauto.pl! You’ll find regularly updated information on the values of legendary automobiles – from PRL icons to premium classic models. Discover how much classic cars are worth, the latest collector car market trends, and what to consider when purchasing a vintage vehicle.
🔍 Check the details here: https://klassikauto.pl/inwestycje-ceny-klasykow/