Aero 662

Aero 662 to jeden z najbardziej rozpoznawalnych samochodów czeskiej marki Aero z początku lat 30. XX wieku. Produkowany w latach 1931–1934, model ten łączył nowoczesną konstrukcję, ekonomiczny silnik dwusuwowy i eleganckie nadwozie cabrio lub roadster. Wersja z 1932 roku jest dziś ceniona przez kolekcjonerów za swoją rzadkość, historię i charakterystyczny design.

Historia modelu Aero 662

Aero, założone w 1919 roku w Czechosłowacji, początkowo słynęło z produkcji samolotów i silników lotniczych. W latach 30. firma postanowiła wejść na rynek samochodów osobowych, oferując małe, lekkie i nowoczesne auta.

Model Aero 662 był następcą popularnego Aero 500 i stanowił idealny kompromis między osiągami a ekonomią. Auto wyróżniało się dwucylindrowym silnikiem dwusuwowym, lekkim nadwoziem i elegancką linią, typową dla przedwojennych roadsterów i cabrioletów. Dzięki temu samochód szybko zyskał popularność wśród zamożniejszych klientów w Czechosłowacji i krajach sąsiednich.

Aero 662


Dane techniczne Aero 662 (1932)

Parametr Wartość
Rok produkcji 1932
Nadwozie Cabrio / Roadster 2-osobowe
Silnik Dwucylindrowy dwusuwowy, rzędowy
Pojemność 662 cm³
Moc 18 KM przy 3500 obr./min
Napęd Na tylne koła (RWD)
Skrzynia biegów Manualna 3-biegowa
Rozstaw osi 2450 mm
Długość ok. 3400 mm
Szerokość ok. 1300 mm
Prędkość maksymalna 90 km/h
Masa własna 580 kg

Ciekawostki o Aero 662

  • Dwucylindrowy silnik dwusuwowy był stosunkowo prosty, lekki i tani w eksploatacji.

  • Aero 662 osiągało prędkość do 90 km/h, co w latach 30. dla auta miejskiego było wynikiem bardzo dobrym.

  • Nadwozia były wykonywane w wersji cabrio i roadster, często z dachem składanym ręcznie.

  • Liczne egzemplarze zachowały się w oryginalnym stanie lub po gruntownych renowacjach, co czyni je dziś poszukiwanymi na rynku klasyków.

  • Aero 662 jest uważane za prekursor popularnych później „małych, lekkich samochodów sportowych” w Europie Środkowej.

Aero 662


Rynek i ceny Aero 662

Aero 662 to samochód rzadki. Na aukcjach klasyków i w prywatnych sprzedażach ceny egzemplarzy z 1932 roku kształtują się następująco:

  • Stan bardzo dobry / po renowacji: ok. 80 000 – 150 000 EUR

  • Stan kolekcjonerski / muzealny: do 200 000 EUR

  • Egzemplarze wymagające renowacji: 40 000 – 60 000 EUR

Warto podkreślić, że ceny rosną wraz z kompletną dokumentacją historyczną, zachowanymi numerami silnika i nadwozia oraz autentycznymi elementami.


Dlaczego warto zainteresować się Aero 662?

  1. Rzadkość i wartość kolekcjonerska – egzemplarze z 1932 roku należą do nielicznych zachowanych aut.

  2. Charakterystyczny design – eleganckie nadwozie cabrio i roadster przyciąga wzrok na wystawach i zlotach klasyków.

  3. Historyczna wartość marki – Aero to jeden z pionierów czeskiej motoryzacji.

  4. Niska waga i ekonomiczny silnik – auto jest łatwe w prowadzeniu, nawet w ruchu miejskim.

Aero 662


Podsumowanie

Aero 662 z 1932 roku to połączenie elegancji, historii i inżynierskiej prostoty. Dla kolekcjonerów klasyków jest nie tylko pięknym obiektem do podziwiania, ale również wartościową inwestycją. Ten samochód to kwintesencja czeskiej motoryzacji przedwojennej i obowiązkowy punkt dla miłników roadsterów i cabrioletów.


Aero 662 (1932) – Classic Czech Car That Stood the Test of Time

The Aero 662 is one of the most recognizable cars from the Czech brand Aero in the early 1930s. Produced between 1931 and 1934, this model combined modern engineering, an economical two-stroke engine, and an elegant cabrio or roadster body. The 1932 version is highly valued by collectors for its rarity, history, and distinctive design.


History of the Aero 662

Founded in 1919 in Czechoslovakia, Aero initially became famous for producing airplanes and aircraft engines. In the 1930s, the company decided to enter the passenger car market, offering small, lightweight, and modern vehicles.

Aero 662

The Aero 662 succeeded the popular Aero 500 and provided the perfect balance between performance and economy. It featured a two-cylinder two-stroke engine, lightweight bodywork, and the elegant lines typical of pre-war roadsters and cabriolets. This quickly made the car popular among wealthier clients in Czechoslovakia and neighboring countries.


Technical Specifications of the Aero 662 (1932)

Specification Value
Year 1932
Body Cabrio / 2-seater Roadster
Engine 2-cylinder, two-stroke, inline
Displacement 662 cm³
Power 18 HP at 3500 rpm
Drive Rear-wheel drive (RWD)
Transmission 3-speed manual
Wheelbase 2450 mm
Length approx. 3400 mm
Width approx. 1300 mm
Top Speed 90 km/h
Curb Weight 580 kg

Fun Facts about the Aero 662

  • The two-cylinder two-stroke engine was simple, lightweight, and economical to maintain.

  • With a top speed of 90 km/h, it was impressive for a city car in the 1930s.

  • Bodies were available as cabrio or roadster, often with manually folding roofs.

  • Many surviving examples are in original condition or fully restored, making them highly sought after by collectors.

  • The Aero 662 is considered a precursor to the popular small, lightweight sports cars that appeared later in Central Europe.

Aero 662


Market and Prices of the Aero 662

The Aero 662 is a rare car. On classic car auctions and private sales, prices for 1932 models are approximately:

  • Excellent / restored condition: €80,000 – €150,000

  • Collector / museum condition: up to €200,000

  • Needing restoration: €40,000 – €60,000

Prices increase with complete historical documentation, original engine and body numbers, and authentic parts.

Aero 662


Why the Aero 662 is Worth Attention

  1. Rarity and collectible value – 1932 models are among the few surviving examples.

  2. Distinctive design – elegant cabrio and roadster bodies attract attention at exhibitions and classic car meets.

  3. Historical significance – Aero was a pioneer of Czech automotive engineering.

  4. Lightweight and economical engine – easy to drive, even in city traffic.


Conclusion

The 1932 Aero 662 combines elegance, history, and engineering simplicity. For classic car collectors, it is not only a beautiful object to admire but also a valuable investment. This car represents the essence of pre-war Czech motoring and is a must-have for roadster and cabrio enthusiasts.

Aero 662