Grzegorz Grzyb i Adam Binięda (Skoda Fabia Rally2 evo) wygrali Valvoline Rajd Małopolski (7-8 lipca), czwartą rundę sezonu Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski i umocnili się na prowadzeniu w punktacji cyklu. Życiowe wyniki osiągnęły załogi Dariusz Poloński/Łukasz Sitek (Volkswagen Polo GTI R5, +12,6 s) oraz Łukasz Byśkiniewicz/Daniel Siatkowski (Skoda Fabia Rally2 evo, +15,9 s), które zajęły odpowiednio drugie i trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej zawodów.
Zakończony dziś Valvoline Rajd Małopolski po raz pierwszy był częścią kalendarza mistrzostw Polski i pierwszą od 15 lat rundą RSMP rozegraną w województwie małopolskim. Zawody przyciągnęły łącznie 117 załóg, w tym 56 w ramach Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Impreza z bazą w Makowie Podhalańskim stanowiła również rundę mistrzostw historycznych oraz Rajdowych Mistrzostw Południa, czyli serii rajdów okręgowych.
Trasa Valvoline Rajdu Małopolski liczyła 321,6 km, z czego 118,2 km to dystans 11 asfaltowych odcinków specjalnych wytyczonych w Beskidzie Makowskim.
Pierwszymi liderami klasyfikacji generalnej zostali bracia Jarosław i Marcin Szejowie (Hyundai i20 R5). W piątek (7 lipca) załoga z Ustronia wygrała dwa z pięciu oesów i zakończyła etap w roli liderów rajdu, z 18,5-sekundową przewagą nad Grzegorzem Grzybem i Adamem Biniędą (Skoda Fabia Rally2 evo). Grzyb również wygrał dwie próby i odrabiał straty poniesione po tym, jak przebił oponę na pierwszym oesie. Trzecie miejsce po pierwszym etapie zajmowali Dariusz Poloński i Łukasz Sitek (Volkswagen Polo GTI R5) ze stratą 23,6 s do Szejów.
Na sobotę zaplanowano dwie próby – Mucharz (12 km) i Stryszów (10,12 km), każdą pokonywaną trzykrotnie. Szejowie wygrali OS 6, na OS 7 zajęli drugie miejsce, zwiększając przewagę nad Grzybem i Biniędą do blisko 24 sekund.
OS 9 przyniósł zmianę na pozycji liderów rajdu. Odcinek przerwano po wypadku braci Szejów. Ich samochód wypadł z drogi i dachował. Kierowcę i pilota zabrano do szpitala na szczegółowe badania. Próbę sportowym tempem pokonały jedynie cztery pierwsze załogi, a pozostałe skierowano trasą alternatywną do serwisu.
Po odpadnięciu Szejów nowymi liderami zostali Grzyb i Binięda, którzy kontrolowali sytuację na dwóch ostatnich oesach i wygrali Valvoline Rajd Małopolski. Dla dwukrotnego mistrza Polski to 17. w karierze triumf w rundzie krajowego czempionatu, trzeci w sezonie 2023. Życiowy wynik osiągnął Dariusz Poloński (Volkswagen Polo GTI R5). Kierowca pilotowany przez Łukasza Sitka zajął drugie miejsce (12,6 s straty do Grzyba), najlepsze w historii swoich startów w RSMP.
Pierwsze w karierze podium w mistrzostwach Polski wywalczył Łukasz Byśkiniewicz (Skoda Fabia Rally2 evo), trzeci w klasyfikacji generalnej Valvoline Rajdu Małopolski (15,9 s straty do Grzyba). Do tego sukcesu kierowca jadący z Danielem Siatkowskim dołożył komplet punktów za najlepszy czas na Power Stage – finałowym oesie rajdu.
W klasyfikacji 2WD (samochody z napędem na jedną oś) zwyciężyli Artur Sękowski i Paweł Pochroń w BMW M3. Z kolei w klasie 3 (samochody Rally3) najlepsi byli Jakub Matulka i Daniel Dymurski (Ford Fiesta Rally3).
Dzięki zwycięstwu Grzyb i Binięda umocnili się na prowadzeniu w klasyfikacji mistrzostw Polski. Liderzy zgromadzili do tej pory 123 punkty, a kolejne miejsca zajmują Byśkiniewicz/Siatkowski (86 pkt), Sylwester Płachytka (77 pkt), Kołtun/Pleskot (62 pkt) oraz Sesks/Francis (60 pkt). Po Valvoline Rajdzie Małopolski przewaga Grzyba wynosi 37 punktów, co oznacza, że dwukrotny mistrz Polski zachowa prowadzenie niezależnie od wyników kolejnej rundy RSMP, którą będzie Marma 32. Rajd Rzeszowski (10-12 sierpnia).
Valvoline Rajd Małopolski – klasyfikacja końcowa:
1. Grzyb/Binięda (Skoda Fabia Rally2 Evo) 1:09:51,3 s
2. Poloński/Sitek (Volkswagen Polo GTI R5) +12,6 s
3. Byśkiniewicz/Siatkowski (Skoda Fabia Rally2 Evo) +15,9 s
4. Kotarba/Kotarba (Citroen C3 Rally2) +30,6 s
5. Kołtun/Pleskot (Ford Fiesta Rally2) +1:09,1 s
6. Kwiatkowski/Kozdroń (Skoda Fabia Rally2 evo) +2:48,6 s
7. Terlecki/Marczewski (Skoda Fabia Rally2 evo) +3:33,3 s
8. Sawicki/Hundla (Skoda Fabia Rally2 evo) +3:34,1 s
9. Tochowicz/Białowąs (Citroen C3 Rally2) +3:35,5 s
10. Sękowski/Pochroń (BMW M3) +4:33,1 s
Klasyfikacja Power Stage – OS 11: RMF FM Stryszów (10,12 km):
1. Byśkiniewicz/Siatkowski (Skoda Fabia Rally2 evo) 6:05,9 s (5 pkt)
2. Poloński/Sitek (Volkswagen Polo GTI R5) +0,9 s (4 pkt)
3. Grzyb/Binięda (Skoda Fabia Rally2 evo) +1,3 s (3 pkt)
4. Kotarba/Kotarba (Citroen C3 Rally2) +14,3 s (2 pkt)
5. Kołtun/Pleskot (Ford Fiesta Rally2) +16,9 s (1 pkt)
Valvoline Rajd Małopolski – klasyfikacja końcowa 2WD:
1. Sękowski/Pochroń (BMW M3) 1:14:24,4 s
2. Kowalczyk/Hryniuk (Peugeot 208 Rally4) +16,5 s
3. Nowak/Grzelka (Opel Corsa Rally4) +37,7 s
4. Pindel/Pietruszka (Peugeot 208 Rally4) +1:08,9 s
5. Predko/Jurgała (Peugeot 208 Rally4) +1:26,2 s
Valvoline Rajd Małopolski – klasyfikacja końcowa klasy 3:
1. Matulka/Dymurski (Ford Fiesta Rally3) 1:14:49,5 s
2. Abramowski/Poradzisz (Ford Fiesta Rally3) +3:41,1 s
3. Krotoszyński/Martynek (Ford Fiesta Rally3) +5:11,6 s
4. Król/Olejniczak (Ford Fiesta Rally3) +6:43,6 s
RSMP 2023 – punktacja po Valvoline Rajdzie Małopolski (runda 4/7):
1. Grzyb/Binięda 123 pkt
2. Byśkiniewicz/Siatkowski 86 pkt
3. Płachytka/Fiołek 77 pkt
4. Kołtun/Pleskot 62 pkt
5. Sesks/Francis 60 pkt
6. Szeja/Szeja 42 pkt
7. Kotarba/Kotarba 41 pkt
8. Kwiatkowski/Kozdroń 33 pkt
9. Marczyk/Gospodarczyk 28 pkt
9. Poloński/Sitek 28 pkt
11. Parys/Syty 28 pkt
12. Matulka/Dymurski 26 pkt
13. Terlecki/Marczewski 24 pkt
14. Predko/Jurgała 22 pkt
15. Roefler/Bała 18 pkt
RSMP 2023 – punktacja klasy 2WD po Valvoline Rajdzie Małopolski (runda 4/7):
1. Predko/Jurgała 125 pkt
2. Kowalczyk/Hryniuk 95 pkt
3. Marek Nowak 81 pkt
4. Pindel/Pietruszka 75 pkt
5. Grzegorz Bonder 60 pkt
6. Długosz/Majewski 54 pkt
RSMP 2023 – punktacja klasy 3 po Valvoline Rajdzie Małopolski (runda 4/7):
1. Matulka/Dymurski 116 pkt
2. Krotoszyński/Martynek 94 pkt
3. Parys/Syty 92 pkt
4. Roefler/Bała 76 pkt
5. Abramowski/Poradzisz 63 pkt
6. Kowal/Lenkowski 35 pkt
RSMP – informacje o cyklu
Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski to najwyższa klasa rozgrywek rajdowych w Polsce. Ich uczestnicy rywalizują o tytuły mistrzów Polski w klasyfikacji generalnej, a także w poszczególnych klasach. Organizatorem cyklu jest Polski Związek Motorowy.
Kalendarz mistrzostw składa się z kilku rund (rajdów) organizowanych przez miejscowe automobilkluby. Na sezon 2023 zaplanowano siedem rajdów. Pięć rund to rajdy asfaltowe, a dwa to zawody rozgrywane na szutrowych odcinkach specjalnych.
Kalendarz RSMP 2023:
1. runda: 51. Rajd Świdnicki
Data: 21-23 kwietnia
Baza: Świdnica
Nawierzchnia: asfalt
Organizator: Automobilklub Sudecki
2. runda: ORLEN 79. Rajd Polski (runda FIA ERC)
Data: 19-21 maja
Baza: Mikołajki
Nawierzchnia: szuter
Organizator: ZG PZM
3. runda: 42. Rajd Podlaski
Data: 1-3 czerwca
Baza: Białystok
Nawierzchnia: szuter
Organizator: Automobilklub Podlaski
4. runda: Valvoline Rajd Małopolski
Data: 6-8 lipca
Baza: Maków Podhalański
Nawierzchnia: asfalt
Organizator: Automobilklub Śląski
5. runda: 32. Rajd Rzeszowski (runda FIA ERT)
Data: 10-12 sierpnia
Baza: Rzeszów
Nawierzchnia: asfalt
Organizator: Automobilklub Rzeszowski
6. runda: Rajd Śląska (runda FIA ERT)
Data: 8-10 września
Baza: Chorzów
Nawierzchnia: asfalt
Organizator: Fundacja Automobilistów
7. runda: 68. Rajd Wisły
Data: 29 września – 1 października
Baza: Wisła
Nawierzchnia: asfalt
Organizator: Automobilklub Śląski
Rundy RSMP mają około 110 do 150 km odcinków specjalnych. Wyjątkiem jest Rajd Polski, będący jedocześnie rundą mistrzostw Europy. Łączna długość prób sportowych w tych zawodach to blisko 200 km.
Ten dystans najczęściej podzielony jest na 8-14 oesów. Pierwsza piętnastka załóg każdej rundy zdobywa punkty do klasyfikacji generalnej mistrzostw. Oprócz tego zawodnicy punktują także w poszczególnych klasach. Finałowy odcinek specjalny rajdu to tzw. Power Stage, czyli oes, na którym trzy najszybsze załogi zdobywają dodatkowe punkty do klasyfikacji mistrzostw. Mistrzami Polski zostaje załoga, która w trakcie sezonu wywalczyła najwięcej punktów.
Źródło: [email protected]