1. Dlaczego interesujesz się zabytkową motoryzacją?
Mój tata prowadzi serwis samochodowy od ponad 30 lat, przez co od młodzieńczych lat już byłem związany z tematem motoryzacji i dzięki niemu narodziła się we mnie taka pasja do motoryzacji. Większość wolnych chwil razem z bratem spędzałem pomagając ojcu lub też „majsterkując” początkowo przy swoich motorowerach, a z biegiem czasu przy co raz to innych maszynach. Ciekawostką może być fakt, że swój pierwszy samochód osobowy kupiłem prawie pół roku przed uzyskaniem prawa jazdy, a przez ten czas dopieszczałem go z upragnieniem czekając na możliwość kierowania nim.
2. Dlaczego interesujesz się takim autem?
Skoda Favorit, bo o niej dziś mowa, wyprodukowana została w 1991 roku. Silnik o pojemności 1289 cm3 generuje moc 43 kW. Obecnie Skoda ma przejechane zaledwie 48 500 kilometrów, co odzwierciedla stan techniczny, wyróżnia się bowiem na ulicach i częstym widokiem są odwracane głowy przechodniów spoglądających na tak zachowane 31 letnie auto mknące wśród nowoczesnych samochodów. Nic dziwnego, tych aut jest już niewiele. Na uwagę zasługuje fakt, że na całym aucie znajduje się oryginalny, fabryczny lakier. Moje zainteresowanie tym autem spowodowane było pasją do motoryzacji, a w szczególności do starszych samochodów, klasyków. Pewnego dnia przeglądając ogłoszenia natknąłem się na ofertę sprzedaży wspominanej Skody. Mimo, iż widać było na niej „ząb czasu”, to przebieg oraz oryginalność podzespołów nie pozwalała przejść obok tego auta obojętnie. I tak się stało, szybka decyzja i podróż w celu oględzin Skody. Na miejscu zastałem właściciela, przemiły, starszy Pan, który przedstawił mi całą historię auta. Wiedziałem, że czeka mnie sporo pracy, by doprowadzić ją do jak najlepszego stanu, jednak zdecydowałem się podjąć wyzwania, mimo iż wiedziałem, że na tę chwilę auta te nie mają wartości materialnej. Ale może właśnie dlatego narodziła się we mnie chęć przywrócenia dawnego blasku Skodzie Favorit, która staje się powoli autem zapomnianym…
3. Jak i kiedy kupiłeś ten samochód?
Jak wyżej wspomniałem, samochód kupiłem od starszego Pana. Było to w sierpniu 2020 roku. Po przyjechaniu do rodzinnego serwisu Skoda została odstawiona, by w wolne chwile poświęcić jej czas i doprowadzić ją do możliwie jak najlepszego stanu. Nie zostałem z tym projektem sam, bowiem tak jak i mnie, również mojemu tacie i bratu spodobała się ta wizja, więc wiedziałem, że mimo małej ilości wolnego czasu, damy radę w trójkę ją odrestaurować. Nie wiedziałem jednak, że potrwa to aż tak długo – rok czasu. Wszystko przez to, że nie ma u nas półśrodków, jeśli się za coś bierzemy, to w 100% i żadne „fuszerki” nie przejdą.
4. Czy auto jest „fabryczne”, czy ma jakieś modyfikacje?
Auto jest w pełni fabryczne, wszystkie podzespoły są oryginalne łącznie z powłoką lakierniczą. Długi czas pracy przy Skodzie spowodowany był także faktem, iż zależało nam by każda część, czy też element, który wymienialiśmy był oryginalny. Jest sporo zamienników, które dostępne są od ręki, a na ww. oryginalne podzespoły trzeba było czasem długo poczekać i śledzić uważnie strony internetowe z ogłoszeniami. Zdarzają się czasem oferowane przedmioty, gdzie ktoś wyprzedaje zawartości starych magazynów, czy też sklepów z częściami samochodowymi i właśnie takim sposobem można pozyskać oryginalne „rarytasy”.
5. Czy sam odnawiałeś samochód? Czy sam go naprawiasz, remontujesz?
Większość napraw wykonywałem sam, ale również tata i brat bardzo dużo pomagali
i dołożyli swoją „cegiełkę” do efektu finalnego. Wszelkie naprawy wykonywałem w naszym serwisie samochodowym i wzbudzało to bardzo często miłe zaskoczenie i podziw ze strony klientów, którzy zachwycali się tą Skodą w takim stanie, na co ogromny wpływ miało zabezpieczenie antykorozyjne wykonane w latach 90-tych oraz zastosowane nadkola. Bez tego prawdopodobnie egzemplarz ten mógłby wyglądać jak większość pozostałych, czyli z wszechobecną rdzą, przez którą ciężko byłoby już przywrócić jej fabryczny stan.
6. Ile kosztowały prace remontowe? Czy były kłopotliwe?
Jeżeli mowa o częściach, to są tanie porównując ceny do innych klasyków, jednak tak jak wcześniej wspomniałem, problemem było wyszukiwanie oryginalnych części, by nie iść na łatwiznę i nie kupować zamienników. Wszelkie naprawy wykonywaliśmy sami, ale wolałbym nie podliczać tzw. roboczogodzin, gdyż było ich bardzo dużo i pewnie większość osób powiedziałaby, że to tylko Skoda Favorit i nie warto było tyle czasu poświęcać. Ja jednak uważam, że warto było.
7. Jakie ma zalety, wady?
Zalety tego auta to na pewno tanie części zamienne, zastosowane proste rozwiązania i łatwa obsługa. Wady? Zależy co, kto przez to rozumie, bo nie jedna osoba zdyskwalifikowałaby to auto już chociażby ze względu na brak wspomagania kierownicy.
8. Czy konstrukcja pojazdu zawiera jakieś ciekawe rozwiązanie techniczne?
Ciekawym rozwiązaniem jest konstrukcja drążka kierowniczego, którego można rozebrać, nasmarować i skręcić regulując jednocześnie luz, czego się nie spotyka w innych modelach.
9. Często nim jeździsz? Jak go użytkujesz? Czy samochód jest praktyczny w codziennej eksploatacji?
Skoda wyjechała po prawie roku prac, w czerwcu 2021 roku. Od tego czasu przejechałem nią kilkaset kilometrów tylko w ciepłe letnie dni i tak też będzie dalej wykorzystywana, do rekreacyjnej jazdy. Od jesieni samochód stoi w garażu przykryta potocznie mówiąc kocem. Czeka na lato. W mojej opinii, do codziennej jazdy szkoda już tego samochodu ze względu na stan auta. Chciałbym, żeby w takim stanie była zachowana jak najdłużej. Aczkolwiek uważam, że auto to sprawdzałoby się bardzo dobrze przy codziennej eksploatacji ze względu na prostotę i minimalistyczne koszta utrzymania. Oczywiście znajdą się też przeciwnicy, pewnie będzie ich większość, którzy autem bez klimatyzacji, wspomagania, czy też nowoczesnych systemów bezpieczeństwa jeździć by nie chcieli.
10. Ile kosztuje eksploatacja tego auta?
Spalanie oscyluje w granicy 7-10 litrów na 100 kilometrów. Reszta wydatków jest niska.
11. Jaka jest dostępność części zamiennych? Gdzie je kupujesz i ile kosztują?
Z większością części zamiennych nie ma problemu, czy to w sklepach internetowych, czy też w stacjonarnych sklepach motoryzacyjnych, jednak należy mieć na uwadze, że różne zamienniki nie będą już tak trwałe, jak oryginalne, których już jest co raz mniej i często sprzedają się w mgnieniu oka.
12. Gdzie i jak auto jest przechowywane?
Auto przechowywane jest w garażu, możliwie najlepiej zabezpieczone, przykryte specjalnym pokrowcem.
13. Czy uczestniczysz w rajdach i zlotach?
Jeszcze nie uczestniczyłem w żadnym takim wydarzeniu. Ale nie wykluczam, że w przyszłości wezmę udział.
14. Należysz do jakiego klubu lub stowarzyszenia?
Nie, nie należę do żadnego klubu ani stowarzyszenia.
15. Komu polecasz to auto?
Osobom z podobną pasją do motoryzacji jak moja, ale także osobom, które cenią sobie prostotę oraz możliwość szybkiej i nieskomplikowanej ewentualnej naprawy, ale także tym, którzy chcą się wyróżniać na polskich drogach, a nie mogą pozwolić sobie na drogiego klasyka.
16. Co byś doradził tym, którzy by chcieli kupić taki samochód?
Warto znać historię auta i kupić egzemplarz z niewielkim przebiegiem oraz bez żadnych przeróbek, by cieszyć się oryginalnością ponad 30 – letniego samochodu.
17. Inne ciekawostki?
Ciekawostką może być fakt, że prawdopodobnie jest to jedyna Skoda Favorit w Polsce, która ma zabezpieczony lakier powłoką ceramiczną od CeramicPro. I tutaj podziękowania należą się mojemu bratu, który jest jej autoryzowanym ekspertem i fabryczny, ponad 30 letni lakier doprowadził do stanu niemalże idealnego. Warto także dodać, że w bagażniku znajduję się jeszcze oryginalny zapas – Barum Made in Czechoslovakia.
18. Czy zamierzasz kupić kolejne zabytkowe auto?
Posiadamy w swojej kolekcji (bo mowa teraz o mnie, bracie i tacie) jeszcze 3 samochody, które chcemy odrestaurować. Pierwszy z nich, który już jest prawie ukończony to Nissan Sunny – bardzo rzadka, 5-drzwiowa wersja 2,0 GTI z 1994 roku o przebiegu 130 000 km. Kolejny to Mercedes G-klasa z 1987 roku. Na deser pozostanie nam BMW E31 850i z 1991 roku, który to również czeka na swoją kolej.
Pozdrawiam
Damian Gawrych
Od Redakcji: Zapraszamy Wszystkich do podzielenia się informacjami na temat swojego zabytkowego auta. Odpowiedzi na poniższe pytania prosimy przesłać e-mailem na adres Redakcji: [email protected] W załączeniu do wywiadu: kilka zdjęć – maksymalnie 12. Materiały, które będą przez nas opublikowane, będą nagrodzone upominkiem. ZAPRASZAMY. Przykładowe pytania do wywiadu: https://klassikauto.pl/zapraszamy-do-udzielania-wywiadow/