Citroen 2CV, Renault 5, Innocenti Mini – to tylko kilka przykładów kompaktowych samochodów, które niegdyś były widokiem codziennym na francuskich ulicach. Wozy te były przystępne cenowo, podobały się klienteli, a ceny ich części zmiennych nie powodowały totalnego opróżnienia portfela właściciela. Swoją wizję takiego pojazdu miał również Peugeot, który w 1972 roku zaprezentował światu zupełną nowość – model 104.

Peugeot 104 w latach siedemdziesiątych był jednym z lepiej sprzedających się samochodów w samej Francji, jak i w całej Europie. W początkowym okresie produkcji oferowano go wyłącznie w czterodrzwiowej odmianie nadwozia. Nie posiadał on jednak szyby tylnej zintegrowanej z klapą, co mogło nieco utrudniać przewóz większych rzeczy. Lekki wóz napędzał litrowy silnik o mocy 46 KM, który do miasta był wręcz idealny. A po uchyleniu przedniej maski naszym oczom ukazywało się zapasowe koło, które zamontowane było nad silnikiem! Peugeot opracował go wspólnie z Renault, zaś układ skrzyni biegów czerpał poniekąd z popularnego Mini.


Choć wnętrze pierwszych wersji „małego lwa” było iście spartańsko wyposażone, Peugeot 104 nadrabiał bardzo dobrym i zwrotnym prowadzeniem, a przy tym był bardzo stabilnym samochodem. Wizerunek marki produkującej niegdyś duże i ciężkie sedany zmienił się diametralnie, kiedy to model 104 został jednym z liderów segmentu super-mini!


Trzydrzwiowa odmiana pojawiła się dopiero w 1974 roku. Została ona położona na nieco skróconym podwoziu. Od starszych modeli wyróżniała się większymi kloszami reflektorów przednich, które z niewielkich kwadratów przerodziły się w szerokie prostokąty. Dwa lata później do oferty Peugeota trafiła długo wyczekiwana odmiana hatchback, która w bardzo krótkim czasie zastąpiła pachnącego latami sześćdziesiątymi Peugeota 204 Break.


W 1976 roku do gamy silnikowej dołączyła znana jednostka o pojemności 1,1 litra i mocy 66 KM w najlepiej wyposażonym wariancie. Zastosowano także inny typ kloszy świateł tylnych oraz nowy typ zderzaków. Kolejne miesiące były dla francuskiej marki bardzo owocne. W 1977 roku sprzedano aż 190 000 egzemplarzy.

Na przestrzeni następnych lat małe Peugeoty zostały doposażone w mocniejsze silniki 1,2 oraz 1,3 litra. Początek lat osiemdziesiątych zmienił nieco wygląd całej gamy Peugeotów, w tym i modelu 104, którego zdobiło już coraz więcej elementów plastikowych. Ważnym okresem był 1983 rok, kiedy zarząd firmy zdecydował o zmniejszeniu ilości produkowanych hatchbacków na rzecz świeżo zaprezentowanego Peugeota 205. Ostateczny koniec produkcji nastąpił w 1988 roku, po równo 16 latach produkcji.

Choć nie był to może najbardziej rozpoznawalny samochód z logo lwa na masce – jego rozwiązania techniczne i części gościły jeszcze przez wiele lat w o wiele nowszych wozach takich jak wspomniany wcześniej Peugeot 205, Talbot Samba czy nawet Citroen Visa.

Zdjęcia: Car brochures&adverts, Peugeot